ביום א', ח"י באדר ראשון, התקיימה בירושלים ערב מעניין בבית כנסת ניצנים בירושלים, לכבוד הוצאת הספר מסיני ללשכת הגזית שחיברו הרב ד"ר שלמה גליקסברג, רב קהילת ניצנים, והרב שלמה קסירר. הערב היה עמוס בדוברים מעניינים, שלענ"ד כל אחד מהם היה יכול לבדו למלא ערב שלם. בין היתר התקיים פאנל בנושא: סמכות חכמים בעידן הפוסט-מודרני. יו"ר הפאנל היה פרופ' מרדכי ראבילו והשתתפו בו הרב יצחק שילת, הרב מיכאל אברהם והרב דעואל (דולי) בסוק (שהשתתף במקומו של הרב יהודה ברנדס, שישב שבעה באותה עת).
לחברי הפאנל הוצבו שתי שאלות מהיו"ר:
א. כיצד מחנכים להכרה בסמכות החכמים בעידן פוסט-מודרני?
ב. מה תפקידו של הרב כאשר יש נגישות כל כך רבה למאגרי מידע ממוחשבים, לשו"תים באינטרנט וכד'?
בטרם ניגש לתשובות של חברי הפאנל, נראה שחשוב להביא דווקא דבר פיקנטי שארע לקראת סוף הפאנל. כאשר הגיע שלב השאלות מהקהל, קמה אישה מהקהל וביקרה בצורה יפה את מארגני הערב. לדעתה, לא נכון לערוך פאנל בשאלה הקשורה לעידן הפוסט-מודרני כאשר כל חברי הפאנל הינם דמויות המתנגדות נחרצות לחשיבה הפוסט-מודרנית. היה חשוב, לדבריה, שאחד המשתתפים יבוא מנקודת מבט של לימוד זכות (בדרך הרב קוק) על החשיבה הפוסט מודרנית. הדוברת הזכירה בדבריה את הרב שג"ר ז"ל שכתב ספר בסגנון זה - כלים שבורים.
דבריה של אותה דוברת היו נכונים, שלושת הדוברים באו עם השקפות יחסית קרובות אחת לשניה וכמעט ולא התפתחו חילוקי דעות גדולים בין הדוברים. בעניין השאלה הראשונה, כיצד מחנכים להכרה בסמכות החכמים בעידן הפוסט-מודרני, הרב שילת והרב אברהם עמדו על כך שחשוב שהרב ידע שהסמכות שלו אינה בכך שהוא רב אלא בכך שיש לו חכמה. אם הרב לא יביא את החכמה שלו לידי ביטוי, הוא לא יוכל לצפות ממאן דהוא לקחת אותו ברצינות. הדרישה כלפי הציבור/המתחנך הוא להכיר בכך שיש אמת (בניגוד לתפיסה הפוסט-מודרנית הקיצונית של אמיתות יחסיות) ושאם הרב אומר דברי חכמה אזי יש לקבל את האמת ממי שאמרה. הרב דולי בסוק, מתיכון הימלפרב, אמר שבעיניו האחריות לקבלת סמכות החכמים כלל איננה אצל הרב אלא אצל האדם. הדרישה "עשה לך רב" באה ודורשת מן האדם להיות שלם עם עצמו ולמצוא את הסמכות שהוא יכול להכיר בו, הדרישה איננה על הרב אלא לכל אדם. לכן הדרישה לסמכות חכמים איננה באה לדרוש מן האדם לקבל איזה שהוא סמכות חיצונית, אלא לקבל את הסמכות של עצמו - להיות שלם עם עצמו, לדעת איפה הגבולות שלו ובכך להוסיף ענוה.
בעניין תפקיד הרב בעידן האינטרנט ומאגרי המידע, הרב שילת אמר שהוא איננו מבין כלל את ההתחבטות. כמו שאדם עדיין נדרש למכונאי רכב, על אף שהוא יכול למצוא את כל המידע אודות תיקון רכבו באינטרנט, כך אדם עדיין צריך רב גם כאשר הוא יכול למצוא מידע באינטרנט. בנקודה זו חלק הרב מיכאל אברהם על הרב שילת וטען שבניגוד למכונאי רכב המיומן אך ורק בהתמחות הספציפית של מכונאות רכב, לרב יש יכולת הכרעה גם בנושאים רחבים יותר. לדוג': הרב או בית הדין יכולים להכריע מהי המהירות המותרת לנסיעה בכביש, על אף שבשום מקום בשו"ע לא כתוב מהי מהירות זו. הרב שילת סבר שנושא כמו זה איננו כלל בידי הרבנים או בית הדין אלא בידי מומחים לעניין (בנק' זו הוסיף היו"ר פרופ' ראבילו כי הוא שמע מספר שיעורים מהרב שבתי רפפורט בנושא זהירות בדרכים על פי ההלכה, אז כנראה שהרב רפפורט דוקא יסכים לדברי הרב מ' אברהם).
הרב דולי בסוק דיבר כנגד מגמות האינטרנט והמודרנה שלדעתו גרמו לכך שאנשים "חיים פחות בהווה". אם את הכל מתעדים לעתיד, בעזרת מכשירי הקלטה מודרניים, מצלמות מודרניות, אתרים חדשים - אז כל האנרגיה מתבזבזת על רצון להעביר את העבר לעתיד ובסופו של דבר אנשים לא משתמשים בכלים שיש כרגע לפניהם. הרב מיכאל אברהם אמר, ובכך הגיב לשני קודמיו, שלא ניתן רק לבכות על המצב ולצאת כנגד השו"תים באינטרנט וכד' אלא מי שאכפת לו צריך להתייצב למערכה במקום בו היא מתקיימת. כלומר, אם רב חושב שרב פלוני עונה בצורה לא ראויה באתר כלשהוא באינטרנט, אזי על אותו הרב להגיב במקום בתשובה מכובדת ומנומקת מדוע הדברים של הרב פלוני אינם נכונים ומה התשובה הנכונה לדעתו. אמנם זה לא מכובד להתנצח בפרהסיא, אך עדיף להגיב בצורה עניינית ומכובדת מאשר לשבת בכל מיני פאנלים ולהתלונן על מה שרבנים אחרים עושים.
אסיים בעניין הספר "מסיני ללשכת הגזית" שערב העיון נערך לכבודו. בעז"ה כשאסיים לקוראו אכתוב על תוכנו, אך כעת אני מבקש רק להעלות עניין חשוב בעניין הפצת ספרים בציבור שלנו. לצערי, יש בעייה קשה מאוד ביחסי ציבור לספרים טובים בציבור שלנו. את רב הספרים שקניתי בשנים האחרונות רכשתי בחנויות חרדיות שהכמות, הנגישות והמחיר הן הסיבות שמביאות אותי לחנויות אלו. ספרים שאינם מופיעים בחנויות חרדיות, כדוגמת: תלמוד שטיינזלץ וספרי חב"ד, אני רוכש דרך האינטרנט. ספר שאיננו נמכר באינטרנט, מבחינתי לא קיים. הספר, מסיני ללשכת הגזית, כלל איננו מופיע בגוגל (אני מקווה שרשימה זו תתרום לעניין זה לפחות). הסיבה היחידה שאין לי בבית חלקים מהספר המצויין אסופת מערכות (הרב גולדוויכט) הוא בגלל שאינני יודע כיצד לרוכשו. גם את ספרי מקראי קודש (הררי) קשה להשיג אם אינך תלמיד בישיבה ציונית דתית. הגיע הזמן שמישהו יקים אתר אינטרנט טוב שניתן יהיה לרכוש בו ספרים של מחברים מהציבור שלנו. אחרת העבודה הרבה שמחברים השקיעו בספריהם סתם יירד לטמיון.
עדכון מיום כט אדר א': ניתן לרכוש את הספר "מסיני ללשכת הגזית" ברשת כאן. כמו כן, אני מניח שהמעוניינים יכולים לפנות ישירות למחברים - פרטי התקשרות כאן.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה