יום שישי, 22 במאי 2009

חג הביכורים

אחד משמותיו של חג השבועות הוא חג הביכורים. משום מה, יש בציבור בילבול גדול ביחס לביכורים וחג השבועות. בשבוע שעבר הילדים שלי חזרו מהגן וסיפרו לי שבחג השבועות מביאים ביכורים משבעת המינים לבית המקדש. לטובת אותם מבולבלים בואו נעשה סדר.

שלוש פעמים התורה קושרת את חג השבועות לביכורים:
1. שמות פרק כג פסוק טז: וְחַג הַקָּצִיר בִּכּוּרֵי מַעֲשֶׂיךָ אֲשֶׁר תִּזְרַע בַּשָּׂדֶה.
2. שמות פרק לד פסוק כב: וְחַג שָׁבֻעֹת תַּעֲשֶׂה לְךָ בִּכּוּרֵי קְצִיר חִטִּים.
3. במדבר פרק כח פסוק כו: וּבְיוֹם הַבִּכּוּרִים בְּהַקְרִיבְכֶם מִנְחָה חֲדָשָׁה לַה' בְּשָׁבֻעֹתֵיכֶם מִקְרָא קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם כָּל מְלֶאכֶת עֲבֹדָה לֹא תַעֲשׂוּ.

בשלושת המקומות רש"י מבאר לנו שהביכורים האמורים כאן זה מנחת הביכורים - שתי הלחם המובאים בחג השבועות, כפי שמבואר בפרשת אמור (ויקרא פרק כג פס' יז-כ):
מִמּוֹשְׁבֹתֵיכֶם תָּבִיאּוּ לֶחֶם תְּנוּפָה שְׁתַּיִם שְׁנֵי עֶשְׂרֹנִים סֹלֶת תִּהְיֶינָה חָמֵץ תֵּאָפֶינָה בִּכּוּרִים לַה':
וְהִקְרַבְתֶּם עַל הַלֶּחֶם שִׁבְעַת כְּבָשִׂים תְּמִימִם בְּנֵי שָׁנָה וּפַר בֶּן בָּקָר אֶחָד וְאֵילִם שְׁנָיִם יִהְיוּ עֹלָה לַה' וּמִנְחָתָם וְנִסְכֵּיהֶם אִשֵּׁה רֵיחַ נִיחֹחַ לַה':
וַעֲשִׂיתֶם שְׂעִיר עִזִּים אֶחָד לְחַטָּאת וּשְׁנֵי כְבָשִׂים בְּנֵי שָׁנָה לְזֶבַח שְׁלָמִים:
וְהֵנִיף הַכֹּהֵן אֹתָם עַל לֶחֶם הַבִּכּוּרִים תְּנוּפָה לִפְנֵי ה' עַל שְׁנֵי כְּבָשִׂים קֹדֶשׁ יִהְיוּ לַה' לַכֹּהֵן:

כך כותב רש"י על הפסוק בשמות לד:
בכורי קציר חטים - שאתה מביא בו שתי הלחם מן החטים:
כך גם בבמדבר כח:
וביום הבכורים - חג השבועות קרוי בכורי קציר חטים על שם שתי הלחם, שהם ראשונים למנחת חטים הבאים מן החדש:

לכן אין ממש קשר בין חג השבועות למשנה הזאת לדוגמא (מסכת ביכורים פרק ג):
כיצד מפרישין הבכורים יורד אדם בתוך שדהו ורואה תאנה שבכרה אשכול שביכר רמון שביכר קושרו בגמי ואומר הרי אלו בכורים.

אלא מאי, שבכל זאת יש קשר מסויים. הביכורים מובאים משבעת המינים: חיטה, שעורה, גפן, תאנה, רימון, זית, תמר. מתוך מינים אלו הראשון שבשל היא השעורה, שזמן הקציר שלה זה בפסח - תחילת האביב. לכן מביאים מהשעורה את קרבן העומר. אבל השעורה היא לא מאכל אדם, לכן אי אפשר כל כך לקרוא לה ביכורים.

המין הבא שבשל היא החיטה - לכן מביאים ממנה את מנחת הביכורים - שתי הלחם בחג השבועות. מנחה זו נקראת "בכורי מעשיך" בגלל שזה הביכורים הראשון שמביאים. לאחר הבאת הביכורים מהחיטה (שתי הלחם), כלומר לאחר חג השבועות יתחילו להביא את הביכורים של שאר מיני שבעת המינים כל אחד לפי הזמן שהוא בשל בו. כידוע הגפן בשל לקראת חודש אב (ט"ו באב - חג הבציר), הרימון לקראת ראש השנה, התאנה בתחילת הקיץ (ולכן כנראה קוראים לתאנים קיץ), התמרים גם כן לקראת אמצע - סוף הקיץ. והזית בשל אחרון רק לאחר סוכות.

אמור מעתה, חג השבועות הוא חג הביכורים. אך לא מביאים בו פירות משבעת המינים, אלא רק את מנחת הביכורים (שהוא כמובן מנחת ציבור, ולא משהו שהיחיד מביא לבית המקדש - בשונה מביכורי הפירות).

אין תגובות: