יום שלישי, 5 בפברואר 2008

ר' חיים והמחשב - חלק ב'

לפני מספר ימים כתבתי שקשה לי להאמין שהסיפור שהופיע בעיתונות חרדית שר' חיים קנייבסקי תיקן מישהו שאמר לו ש"משה" מופיע כך וכך פעמים בתורה. לפי הסיפור, ר' חיים תיקן אותו ועוד הוסיף להסביר לו מדוע החיפוש שהלה עשה במחשב הטעה אותו.
הפעם אני רוצה לכתוב עוד סיבה מדוע אני חושד שהסיפור פוברק או לכל היותר נופח. בנקודה זו, אמנם בעניין אחר, קידמני פרופ' מארק שפירא בפוסט בספרים-בלוג (למעיינים: לקראת הסוף).
לכל אחד מאיתנו פעולה כמו שליחת או קבלת דואר אלקטרוני נראה הדבר הטבעי ביותר בעולם. קשה לנו לקבל את זה שיש אנשים שלא יודעים כיצד לבצע פעולות אלו. ואם מאן דהוא יאמר לנו שרב פלוני, הנחשב לאחד מגדולי הדור, בכלל לא יודע שיש דבר כזה שנקרא דואר אלקטרוני במבט ראשון זה יעורר אצלנו רגשות שליליים כלפי אותו אדם. במבט יותר מעמיק, זה לא בהכרח נכון להסתכל כך על הסביבה. אותו רב פלוני הינו מדור אחר, ולכן קשה לו לחיות עם החידושים העכשויים או לחילופין אותו רב מעדיף לנצל את שעות העירנות שלו דוקא לדברים אחרים, כדוגמת לימוד תורה והוא אינו נצרך לשירותי הדואר האלקטרוני. האם חוסר ידיעותיו בנושא הדואר האלקטרוני ממעיטים מגדולתו או מגאונותו של אותו אדם? קשה מאד לומר שכן.
עם זאת, ייתכן וחוסר ידיעה מהסוג הזה (לאו דווקא דוא"ל, כמובן) יכול להוות חסרון גם אצל גאון גדול כאשר מגיעים לפסיקת הלכה. לדוגמא: כל אדם שניסה לפנות לרב שלא שירת בצבא עם שאלה בהלכות צבא בודאי הרגיש שיש כאן בעיה שהרב לא מכיר את המציאות הצבאית.
ייתכן שמאד היינו רוצים שכל גדולי ישראל יכירו מקרוב שבעים לשון ותרבויות שונות, אך יש להכיר במציאות - והמציאות היא שיש רק 24 שעות ביממה (גם בשעונם של גדולי ישראל) ועליהם לבחור כיצד לנצל זמן זה.
כעת נחזור לסיפור אודות ר' חיים קנייבסקי. הדבר הראשון שצרם לי בקריאת הכתבה היה זה שר' חיים, לפי הסיפור, הסביר למבקר מדוע טעה בחיפוש במחשב. אני מוכן להמר שלר' חיים קניבסקי אין מחשב בבית, וספק רק בעיני אם הוא אי פעם ראה תוכנת חיפוש במחשב. אי לכך קשה לי מאד להאמין שהחלק הזה של הסיפור קרה.
כך יצא שגם אם החלק הראשון של הסיפור קרה (והעיתונאי הוא זה שטעה במספרים), הרצון של העיתונאי ליפות את הסיפור ע"י הוספת החלק שר' חיים מסביר את הטעות בחיפוש במחשב רק גורעת ומטילה צל כבד על אמיתות הסיפור כולו. על כגון דא נאמר: כל המוסיף גורע.

מוקדש באהבה לרב יואב שטרנברג - תלמיד חכם שגם יודע לשלוח דוא"ל - לרגל הולדת בנו.

אין תגובות: