יום רביעי, 9 בספטמבר 2009

מה אני בחינם - חלק ב'

הטור העשירי למדור "דעת תורה" של אתר כיפה עלה לרשת (קישור). הנה הוא לפניכם.

"'ראה למדתי אתכם חוקים ומשפטים כאשר צוני ה' אלקי' - מה אני בחנם אף אתם גם כן בחנם." - צוה אותי ללמד אתכם בחנם כמו שהוא למדני בחנם. (נדרים לז ע"א ופירוש הרא"ש שם)

בפעם הקודמת כתבתי אודות הניסיון שלי להזמין רב להרצות בקהילתי, רב שביקש עבור הרצאתו סכום כסף שהיה נראה לי לא סביר. הפעם אני רוצה להמשיך לעסוק בעניין הרצאות מן החוץ.

המציאות העומדת כיום בפני כל איש תורה, ובכלל זה רב הקהילה, היא שקשה מאד להגיע לשליטה בכל מקצועות התורה. אינני מדבר על בקיאות בש"ס ופוסקים, אלא בבקיאות בנעשה ובמתחדש בתחומים ספציפיים.
בעולם ההלכתי יש כיום מכונים שונים המתמחים כל אחד בתחום מאד מוגדר ומוגבל. ישנן שאלות הלכתיות שכל מי שירצה להתמודד איתן מבלי להתייעץ עם אחד המכונים הללו, מסתכן בכך שפסיקתו לא תיקח בחשבון את המציאות המשתנה וההתפתחויות האחרונות. הדוגמאות הן רבות: מכון פוע"ה המתעסק בענייני פוריות ורפואה, מכון התורה והארץ המתמחה בנושאים הקשורים למצוות התלויות בארץ, מכון המקדש המתמחה בענייני קדשים, מכונים שונים העוסקים בכל מה שקשור לחשמל ושבת, גופים שונים המתעסקים בכשרות במטבח המתועש, ועוד.

רב המעוניין להציג בפני בני קהילתו התפתחויות, למשל, בעולם הכשרות, נזקק או לעבור השתלמות בנושא מאחד הגופים המתמחים בנושא, או לחילופין לבקש מנציג של אחד מהגופים הללו לבוא ולהרצות בקהילה.

בעולם ההלכתי אומנם זה יותר נפוץ, אך ה"התמחות" קיימת גם בעולם ההגות והמחשבה. ישנם בתי מדרש שונים המתמחים בתחומים שונים בעולם המחשבה היהודי, וגם אנשים שהתמקצעו בתחומים הנושקים לעולם ההגות, למשל: זוגיות, שלום בית וחינוך. אם הרב מעוניין שבני קהילתו יקבלו מידע מקצועי בתחומים אלו, הוא נצרך לעזרה מן החוץ.
כל הרצאה מן החוץ כרוכה כמובן בעלות כספית גבוהה. קהילות מבוססות יותר וגדולות יותר יוכלו לזכות להעשרה התורנית האמורה, אך מה בדבר קהילות צעירות או קטנות יותר. האם נכון שכך יהיה מבחינה ציבורית? אם המסקנה היא שלא אזי עלינו, כציבור, לנסות למצוא פתרון למצב.

ייתכן והדבר הנכון הוא לבוא בתביעה לציבור עצמו. הציבור הדתי-לאומי הוא בורגני מאד. זה לא חזון נפרץ למצוא את מיטב בניו של ציבור זה בהופעות שעולות בין חמישים למאתיים ש"ח לכרטיס. אם כך, התביעה צריכה להיות מהציבור לשלם עבור שיעור תורני בבית הכנסת, לפחות סכום פעוט של עשר עד עשרים ש"ח. אולי זו אפילו אחת מחובותיו של רב הקהילה, לחנך את בני קהילתו לכך שזה לא מוזר לשלם עבור שיעור תורני, כפי שזה לא מוזר לשלם עבור השתתפות בהרצאה בנושא "עיצוב הבית בסגנון פאנג-שואי".

אישית, אני מאמין שהתנהלות כלכלית בריאה של אדם היא שיש לו מקצוע יציב שממנו הוא מתפרנס, ולאחר שפרנסתו מובטחת ממקום עבודתו הקבוע, עליו לחפש ולמצוא את המקומות בהם הוא יוכל לסייע בעזרת כישוריו לחבריו, בני משפחתו ובני קהילתו כחסד פשוט. לדוגמא: אם אדם הוא עורך דין עם מקום עבודה מסודר המשלם לו משכורת ברווח, לא יקרה שום דבר אם הוא יקדיש ארבע שעות בחודש לעזור לחבריו מהקהילה שצריכים עצה משפטית בעניינים שונים. זו גם אחת הסיבות שאני רואה כל כך הרבה ברכה במיזם החתונות של ארגון רבני צהר. על אף שאולי היה נכון לבקש תשלום עבור שירות שהרבנים מעניקים, יש בכך העברת מסר לכלל ישראל: יש לנו ברוך ה' פרנסה ממקורות אחרים, ואנחנו שמחים לבוא ולסייע בכשרונות שלנו במקום בו הם נצרכים.

הגיע הזמן שגם בתחום של הרצאות תורניות תיווצר רשימה של רבנים ומרצים המוכנים להקדיש מזמנם פעם בכמה זמן בתשלום מינימלי בכדי להגדיל תורה בקרב כל שכבות האוכלוסייה. כל הרבנים שיודעים לדבר בלהט על מסע הרבנים שהוביל מרן הרב קוק זצ"ל אל העם שבשדות, צריכים לדעת שהעם שבשדות מחכה להם, אך לא בהכרח מוכן לשלם להם כדי להגיע.

3 תגובות:

RavTzair אמר/ה...

שם השולח: צחי תאריך: 08/11/11, 19:34:05
איך אתה מסביר שהרבנים דרוקמן ואבינר תומכים באלון?

שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 08/11/11, 20:49:30
צחי,
מה בדיוק אני צריך להסביר?

שם השולח: צחי תאריך: 08/11/11, 22:45:32
אני מניח שגם הם קראו או שמעו את דבריו של הרב ליכטנשטיין וגם את הודעות הפורום. גם לדעתי, כל העניין מאוד ברור ולכן כ"כ קשה לי להסביר מה עומד מאחורי תמיכתם הבלתי מסויגת ברב אלון (כפי שפורסמה בישראל היום). דיון בנושא התמיכה ברב אלון לא פחות חשוב מהדיון במעשיו כשלעצמם.

שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 09/11/11, 20:58:24
קצת קשה להתייחס לדעתם של אנשים שלא פרסמו את דעתם. בעבר, בקשר לפרשת קצב, ניסיתי לרדת לדעתו של הרב אבינר ולא הצלחתי.

שם השולח: חנה תאריך: 09/11/11, 21:06:54
הגיע הזמן שכל העם ידע שאסור להוציא שם רע על כל אדם כל עוד הוא בגדר חשוד בלבד אני מאמינה שהרב אלון נקי מכל חטא

שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 10/11/11, 05:30:09
אשרייך שאת מאמינה. האם את מאמינה כך רק בגלל שלא הוכחה אשמתו בבית משפט? האם אמונתך תשתנה במידה והוא כן יואשם בבית משפט?
בנוהג שבעולם שאדם יוצא להגן על שמו הטוב ואף תובע תביעת דיבה את מי שמכפיש אותו. האם העובדה שזה לא קרה כאן לא מעלה אצלך ספיקות?

שם השולח: אלחנן תאריך: 10/11/11, 11:49:48
חנה,
יש גם מצבים אחרים. לפעמים "למיחש מיבעי" למרות שדברים לא הוכחו. (חז"ל אומרים אף יותר מכך על מי "ששמועתו רעה", גם בלי הוכחות).
כמו"כ המצב היום שונה במובן זה שהפרקליטות ממליצה על הגשת כתב אישום רק כאשר היא סבורה שניתן להשיג הרשעה. משפטית זה לא הופך את הנאשם לחייב, אבל מבחינת הוצאת שם רע ודאי יש לכך משמעות.

בני,
הרב דרוקמן הביא את הרב אלון להעביר שיעורים בישיבתו. האם זה נחשב שהוא "לא פרסם את דעתו"?

שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 10/11/11, 13:47:06
הוא לא פרסם את דעתו, כי אינני יודע אם הוא סבור שהרב אלון מעולם לא חטא, או שהוא חטא ועשה תשובה, או שהוא חטא ועשה תשובה וגם נענש מספיק על מעשיו, או שהוא חטא וזה שהוא עשה תשובה או לא לא צריך לעניין אותנו, וכו'.

שם השולח: אלחנן תאריך: 12/11/11, 20:25:24
"בשיחה עם ynet היום (ד') אמר הרב דרוקמן, מבכירי הרבנים במגזר, כי הוא מאמין ש"אין בדברים של המשטרה ולא כלום" ולכן היועץ המשפטי לממשלה יורה על סגירת התיק. "אני מקווה שלא יגישו כתב אישום, כי מבחינת האמת לא היה ולא כלום", הוסיף, "זאת אמונתי, ואני בטוח שבוודאי כך יהיה ויתברר לעין כל שזה שום דבר". "
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3934156,00.html

RavTzair אמר/ה...

שם השולח: ירון תאריך: 03/11/11, 22:17:49
יש כאן למטה את רוב הדברים: http://www.mako.co.il/news-law/legal/Article-57593dcc0f96331017.htm&sCh=31750a2610f26110&pId=1950692751
חסרה ההתחלה בה הוא מודה למשפחתו וכו', ומדבר על מה שעבר עליו בשנים האחרונות.

שם השולח: ירון תאריך: 03/11/11, 22:22:09
אני עכשיו קולט שהשיחה במלואה עלתה לאתר של הרב אלון כאן: http://www.haravelon.org/
או ישירות ביוטיוב: http://www.youtube.com/watch?v=fuf6qhxKLpw

שם השולח: שלמה תאריך: 06/11/11, 10:33:11
למרות שאני נמנה על מעריציו של הרב אלון, אחרי קריאת הבלוג הבא:
http://shmudun.blogspot.com/2011_11_01_archive.html
הגעתי למסקנה שיותר טוב לנו אילו יתגלה שהרב אלון נכשל ולא שפורום תקנה נכשל.

אני מעריץ את הרב אלון בעיקר בגלל שאני מרגיש שהתורה שלו חיה ואמיתית. הוא מתמודד בדבריו וגם במעשיו עם מציאות מורכבת, גם מחוץ לבית המדרש.
לעומת זאת יש צד שהרטוריקה והצד החיצוני אולי קצת מסתיר, ואחרי שצפיתי בכמה דקות מהשיחה ביוטיוב לצערי נחשף צד פחות נעים ומלמד-זכות של הרב אלון ועל כך אני בוכה.

שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 06/11/11, 11:42:12
שלמה,
אני מסכים אתך.
אני גם רוצה להוסיף שאחרי שמיעת דבריו של הרב אלון שוב (תודה ירון) חזרתי לקרוא את ההודעה המפורטת שפרסמה בזמנה פורום תקנה. הרב אלון כמעט ולא התייחס להאשמות של הפורום נגדו. הוא התייחס באריכות להתנהלות שלהם, אך לא לאישומים. אני מבין את חוסר ההתייחסות שלו כהודעה באשמה. אחרי זה נשאר רק לדון בהתנהלות - אבל זה כבר "כסף קטן".

שם השולח: תום תאריך: 06/11/11, 16:39:14
א. אני תמה מאוד על הגישה "הליברלית" המשווה בין גרסתו של הנאשם (הסובייקטיבי בוודאי) לגרסת בית הדין / ועדת הבדיקה (האובייקטיבית עד שלא יוכח אחרת).
ב. למה שהנאשם לא יכחיש? יש לו מה להפסיד בהכחשתו?

שם השולח: תום תאריך: 06/11/11, 16:39:53
ג. ככלל, תיאוריות קשר אינן משכנעות. כדי לטעון שהמשטרה, הרב ליכטנשטיין והרבנית שילת והתלמידים המתלוננים, כולם כולם קשרו קנוניה ביניהם כדי לקבור רב שבשנים האחרונות היה די מרוחק ושולי, צריך להיות עיתונאי נועז ופורה במיוחד.
ד. אין לו לדיין אלא מה שעיניו רואות. לא יכולנו לבקש דיין יותר נקי מהרב ליכטנשטיין.

אנונימי אמר/ה...

שמחה : האם הפורום ששפט את הרב אלון הוא בית דין? האם בפורום שיושבים רבנים צדיקים בהחלט יחד עם נשים השכינה שורה ויש סייעתא דשמייא ? איני יודע...