יום שלישי, 2 ביוני 2009

מאחורי כל רב מצליח עומדת...

הטור השלישי למדור "דעת תורה" של אתר כיפה עלה לרשת (קישור). הנה הוא לפניכם.

סח לי פעם יהודי בני-ברקי הסבר מעט הומוריסטי לדברי חז"ל על "אעשה לו עזר כנגדו": זכה - עזר, לא זכה - כנגדו. "אתה יודע למה התכוונו חז"ל?" - הוא שאל אותי, "בוא אני אספר לך". וכך הוא הסביר:
בבוקר הבעל הולך ללמוד בכולל. אם הוא "זכה" אז האשה עוזרת לבעל, היא הולכת לעבוד ולהרוויח מעט כסף, היא מסדרת את הבית ומספיקה אפילו להכין ארוחה חמה לבעלה שיחזור רעב לארוחת הצהריים. אם הוא "לא זכה", אז האשה היא מקבילה לבעל (כנגדו), כשהוא הולך ללמוד - היא גם מתפללת ולומדת, וכשהבעל חוזר בצהריים רעב, גם האשה חוזרת מלימודיה רעבה, ולאף אחד מהם אין מה לאכול.

עם או בלי קשר להסבר המקורי הזה, ניתן לסווג את נשות הרבנים לשתי קטגוריות.

אשת הרב
אשת הרב היא אשה נורמלית לחלוטין. היא ממלאת אחר כל המטלות שכל אשה אחרת בקהילה ממלאת ושאיפותיה המקצועיות והאישיות דומות לנשים רבות אחרות. אבל אשת הרב יודעת שהיא לא באמת נורמלית ושהיא לעולם גם לא תהיה. כשבעלה אמור לעזור לה לנקות לקראת פסח היא יודעת שבשעה הפנויה שהוא סוף סוף מצא, יבואו לפחות שלושה אנשים לדלת הבית כדי למכור חמץ. כשרבים מהגברים האחרים בשכונה קמים בראש השנה למניין הותיקין כדי שנשותיהם יוכלו ללכת למניין המאוחר יותר, אשת הרב יודעת שבעלה צריך להיות במניין הרגיל כדי לדבר לפני התקיעות. אשת הרב יודעת שמדי פעם יגיע יום ששי בצהריים ובעלה יגיד לה שהוא מצטער אבל הוא לא יכול לעשות את מה שהוא תכנן לעשות בבית כי הוא לא הספיק להכין את הדרשה לשבת. בחג השבועות, אשת הרב צריכה לדאוג לתעסוקה לילדיה במשך שעות הבוקר כדי שלא יפריעו לרב לישון אחרי שהוא נתן שלושה או ארבעה שיעורים במהלך הלילה. בקיצור, לאשת הרב יש מטלות לא מועטות רק מתוקף זה שהישיבה-בוחר שהיא התחתנה איתו החליט להיות רב קהילה.

הרבנית
הרבנית היא דמות רוחנית שעיניהן של נשות ובנות הקהילה נשואות אליה להוות דוגמא אישית מבחינה רוחנית וחינוכית. הרבנית מקפידה להיות מעורבת בכל התרחשות הקשורה לנשות הקהילה, החל מדאגה לתעסוקה לנשים בזמן הקפות שמחת תורה וארגון תיקון ליל שבועות לנשים, וכלה בדאגה לארוחות ליולדת. מלבד זאת, היא גם שולחת את ידיה בארגון ודרבון פעילויות לילדים ונוער, כדוגמת מסיבות ראש חודש ומעשי חסד קהילתיים. כמובן, שהרבנית גם מלמדת שיעור לנשות הקהילה פעם או פעמיים בשבוע ומשתדלת להשתתף בעצמה באי אילו שיעורים וערבי לימוד בכדי להעשיר את עולמה הרוחני.

הקוראים שחושיהם חדים, מן הסתם שמו לב ששתי הקטגוריות הללו יכולות בקלות רבה לבוא לידי התנגשות. "אשת הרב" משקיעה את מיטב כוחותיה כלפי פנים, דאגה למשפחה ולבית במקומות שבעלה פחות מעורב עקב עיסוקיו בענייני הציבור. לעומת זאת, "הרבנית", עומדת עם פניה כלפי חוץ, מוכנה להירתם לכל יוזמה ולכל פעילות.

ללא ספק, ראוי לכל קהילה שתהיה לה דמות של רבנית כפי שתיארנו אותה כאן. אך בפועל, יש צד חזק לומר שדווקא רעייתו של הרב תהיה מעורבת בקהילה קצת פחות מהממוצע. וזאת, מכיוון שהיא צריכה למלא בבית את החסכים שבעלה משאיר אחריו. לכן נמצא במקרים רבים שאשתו של הרב היא רק (?) "אשת הרב" ולא בהכרח "רבנית".
עם זאת, בודאי שיש גם נשים הממלאות את שני התפקידים במקביל בהצלחה המעוררת השתאות. אין להתפלא איפוא, אם מגלים במקרים מעין אלו שאותן רבניות הינן מוכשרות יותר מבעליהן הרבנים.

לאשת הרב או לרבנית יש תפקיד נוסף שנעסוק בו בעז"ה בפעם הבאה.

אין תגובות: