יום ראשון, 15 ביולי 2012

הערות נוספות על מלחמות התנ"ך

א. לפני ימים בודדים התפרסם מכתב של הרב צפניה דרורי, רב העיר וראש ישיבת קרית שמונה, אודות מאמר העוסק בנושא "כל האומר ראובן חטא אינו אלא טועה". כשקראתי את תיאורו של הרב דרורי, נזכרתי מיד ששמעתי את אותם הדברים, מהם הסתייג הרב דרורי, בשיעור מהרב יעקב מדן, ראש ישיבת "הר עציון". אכן, חיפוש קל באינטרנט הביא אותי למאמרו בנושא, שהוא כנראה המאמר (או לפחות גירסא חלקית של המאמר) שהותקף ע"י הרב דרורי.

הרב מדן היה גם הרב הראשון שהותקף בפרשה הזאת, כשהרב שלמה אבינר בחר בסילוף של המאמר שלו אודות חטא אדם וחוה לפתוח את ההתקפה על התוכנית החדשה. הרב מדן, תלמידיו הרבים, ישיבת הר-עציון ומכללת הרצוג משום מה בחרו כמעט שלא להגיב על המתקפה הזאת.
הערב התפרסם מאמר קצר ומאד מאופק של הרב מדן על הדברים. בסוף דבריו, התייחסותו לסילוף דבריו:
במערכה הניטשת עתה בשדה המקרא רבו המבקרים את דבריי (ואת דברי חבריי). הם עושים זאת לשם שמיים, אך הציטוטים שהם מביאים, לעתים אינם מדויקים ומנותקים מהקשרם. מסרתי לעיל את כתובתי, ואני מפציר בקוראים המעמיקים לבקש ממני את מאמריי המבוקרים במלואם ולשפוט אותם בשלמותם. לא אוכל להגיב בפומבי על כל ביקורת על דבריי. וה' יראנו בנחמות ציון!
המאמר הנוסף שתוקף הרב דרורי, הוא מאמר של הרב אלחנן סמט על חטא המתאוננים.

דמיינו לכם מה היה קורה אם בית-הלל היו מוציאים הודעה לתקשורת ובו התקפה עם רמזים עבים שאחד הרבנים המובילים מהמכונים "רבני הקו" אינו ירא שמיים ודבריו קרובים לאפיקורסות...


[תסלחו לי על הערה קטנונית אחת על המכתב של הרב דרורי. טעות פרוידיאנית גרמה לו לכתוב במכתב העוסק בלימוד תנ"ך, שהפסוק "ויאמר אליהם ראובן אל תשפכו דם" הוא בפרשת וישלח. כמובן שהפסוק הוא מפרשת וישב.
מכללת הרצוג, אגב, נקרית על שם הרב ד"ר יעקב הרצוג, ולא ע"ש אביו הרב הראשי.]
ב. אם בפעם הקודמת שכתבתי על הנושא הזה עוד הייתי סקפטי עד כמה יש כאן מלחמה כנגד התוכנית החדשה ללימוד
תנ"ך בחמ"ד, כיום יותר ברור לי שהמתנגדים אכן רוצים לראות בכסא המפמ"ר מישהו אחר זולת הגב' מירי שליסל.

תומכיה של הגב' שליסל מפיצים כעת בקשה מהמורים/ות לתנ"ך לחתום על מכתב תמיכה במפמ"רית המותקפת. להלן נוסח המכתב, והמעוניינים לחתום עליה יכולים לשלוח את פרטיו למייל הזה:
לכבוד ד"ר אברהם ליפשיץ, ראש החמ"ד
והנהלת משרד החינוך
הצהרת תמיכה במפמ"רית לתנ"ך הגב' מירי שליסל ובתכנית הלימודים החדשה
אנו החתומים מטה, מורים לתנ"ך, מנהלים בישיבות, אולפנות ותיכונים דתיים, ומרצים במכללות דתיות להכשרת מורים מביעים תמיכה בגב' מירי שליסל מפמ"רית תנ"ך ובתכנית הלימודים החדשה שהיא מובילה בתנ"ך.
מינויה של הגב' שליסל, ותכנית הלימודים החדשה, הפיחו רוח חדשה בהוראת התנ"ך בחמ"ד. לאחר שנים ארוכות יזכו תלמידי החמ"ד ללימוד רלוונטי שיעסוק בערכים, במשמעויות ובמטען העצום שיכול להביא לימוד התנ"ך לחייהם. התרשמנו מהחזון, מיכולת הביצוע, מהעבודה הקשה והמחשבה הרבה שהושקעה בבניית התכנית, יחד עם הענווה, המוכנות לתת ביטוי לגוונים שונים בציבור הדתי, והמוכנות המתמדת לשמוע ולתקן.
אנו משוכנעים שאנו מייצגים את רוב מנינה ורוב בנינה של הציונות הדתית, ומקווים שיינתן למפמ"רית גבוי מלא לטובת תלמידי החמ"ד ומוריו.
בברכה

שם פרטי, שם משפחה, תפקיד, מוסד בו מלמד, כתובת דוא"ל
ג. לדעתי, אין להסתפק רק במכתב הזה. כפי שהשתקף באופן ברור ממכתבו של הרב דרורי, המתקפה אינה רק על הגב' שליסל, אלא, ואולי בעיקר, על רבני ישיבת הר-עציון, ומכללת הרצוג החוסה בצילה.
בשבוע הבא יתקיימו ימי העיון בתנ"ך המסורתיים. אני בטוח שגם השנה ציבור לומדי התנ"ך ומורי ומורות התנ"ך יצביעו ברגליהם בעד דרכם של מלמדי התנ"ך של מכללת הרצוג וישיבת הר-עציון. לענ"ד כדאי מאד שמכללת הרצוג יצאו מהדומיה שכפו על עצמם ויידעו כיצד למנף את ההצלחה הגדולה של ימי התנ"ך כדי להשיב מלחמה שערה לתוקפים אותם. אינני יודע אם אפשר כעת לשנות את הלו"ז ולכנס את כל הבאים לכמה דקות של מעמד הזדהות והבעת הערכה לרב מדן, לגב' שליסל ולתוכנית החדשה, אך בהחלט הייתי ממליץ על כך.
אני גם ממליץ להציב נורת אזהרה למתנגדיהם, ולהודיע שהחל מהשנה הבאה (או אולי כבר בחנוכה) יערך גם יום עיון במחשבת ישראל פעם בשנה.

ד. בשבועות האחרונים קבלתי כמה פניות להסביר מה בדיוק ארע בחדרו של הרב שלמה אבינר בשעה שכתב את מאמרו שבו הוא ציטט בצורה מסלפת מאמרים של רבנים אחרים, ומתוך כך תקף אותם על עמדתם. השואלים רוצים לדעת, האם הרב אבינר סילף בעצמו, או שהוא קיבל חומרים מסולפים מאחרים ופשוט נמנע מלבדוק את החומרים בטרם שלח את מאמרו לפרסום?
כמובן, שבשעות הפנאי שלי אינני מתחפש לזבוב ומתגנב לחדר העבודה של הרב אבינר, כך שתשובה מבוססת איני יכול לענות. אעפ"כ אני משוכנע שלא הרב אבינר סילף בעצמו, אלא שהוא הסתמך על מישהו שכנראה לא היה הרבה יותר מאשר קנה רצוץ.
ומדוע הוא לא מתנצל על הסילוף? כי אז זה אולי ייראה שהוא חוזר בו מהביקורת על התוכנית. זה אפילו יותר גרוע מלסלף חומרים של אחרים. 

9 תגובות:

יצחק אמר/ה...

תגיד לי, מה יהיה עם הרב אבינר? עד מתי הוא ימשיך לבייש את מוסד הרבנות? איך אתה פותר את הקונפילקט בין ההתנהלות שלו בכל כך הרבה פרשיות לבין הכבוד שאמורים לכאורה לרחוש לו?

מישקה אמר/ה...

נדמה לי בכל אופן שעד שלא תבוא ממנו הבהרה/התייחסות ישירה (או מה שכמובן מוטב: התנצלות) אודות הדברים שכתב ושקועקעו לגמרי על ידי הרב אמנון בזק, הרי שהוא ניצב בינתיים בסימן תמיהה.
מה שפורסם ממנו בגליון הקודם של מוסף 'שבת', הוא לכאורה התחמקות מוחלטת, אלמלי שיש יסוד רב להניח שהדברים שנכתבו בכלל לפני זמן רב ורק נשלפו לשם (בידי תלמידיו) לצורך העניין.

מישקה אמר/ה...

מצד שני, לגבי הדברים שלך, אני חושב שאתה צריך להפריד לגמרי בין הרב אבינר וכל המערכה שאתה מתייחס אליה, לבין ההתייחסות שלך לדברים שהרב דרורי כתב, כמו שהוא כותב - בתגובה לפניית סטודנטית, ובאופן של קריאת הדברים במקורם ולא בתיווך גורמים אלמוניים. יכול להיות שאתה לא מסכים עם הדברים שלו (שלי לפחות נראים רציניים ומבוססים), אבל אתה צריך לכל הפחות לכבדם.

יצחק אמר/ה...

הרב דרורי:"בקשתך לחוות דעתי על חומר לדוגמא שהופץ לקראת השתלמות בתנ"ך חייבה אותי לחפש את המאמרים במלואם, מצאתי אותם באתר מכללת הרצוג."

הרב מדן:"שאלתי את כבוד רבנו (הרב דרורי), מדוע לא הביא את הדברים הרבים שכתבתי בזכותו של ראובן בהמשך המאמר, והוא הודה בפניי, שלא קרא את כל המאמר בעת שכתב עליו את ביקורתו."

Baruch Alster אמר/ה...

תודה, בני.
שים לב רק שהעצומה המדוברת מיועדת ל"מורים לתנ"ך, ראשי ישיבות ואולפנות, מנהלי תיכונים דתיים, או מרצים לתנ"ך במכללות דתיות".

אורי אמר/ה...

לא הבנתי את הטעות הפרוידיאנית בין הפרשיות - למה הכוונה?

RavTzair אמר/ה...

אורי,
לא מסובך - אתה כותב מכתב על איך צריך ללמוד תנ"ך וטועה במיקום של פסוק...

Benjamin of Tudela אמר/ה...

באמת מעניין - מדוע לדעתך מותר לרבני הקו לזלזל כל כך ברבני הגוש, אך תגובה דומה מרבני הגוש הייתה מזעזעת את הציבור?

האם איכשהו נוצר מצב דומה בין רבני הקו לרבני הגוש לבין המצב השורר בין החרדים לדתיים לאומים?

RavTzair אמר/ה...

לבנימין מטולדה,
את המציאות קשה להכחיש.
אני די בטוח שבתוך המגזר החרדי לא יעלה על הדעת שרב כלשהו יתקוף ראש ישיבה של מאות תלמידים וירמוז כאילו הוא לוקה ביראת שמיים. עד כמה שאני יודע, זה דבר שלא ייעשה. היחידים שמותר לתקוף באופן זה הם את הרבנים הד"לים.
והנה במגזר שלנו, שרב אחד יתקוף רב אחר זה דבר שעוברים עליו לסדר היום.
כמדומני שזה גם מוכיח את דבריך.