יום שלישי, 8 במרץ 2011

מאחורי הקלעים של עולם הרבנות

התפרסם במסגרת מדור "דעת תורה" באתר כיפה (קישור). ניתן לקרוא את כל הטורים שהתפרסמו במדור זה כאן.

א
לא מזמן התקשר אלי יהודי יקר ושאל אם אני יכול לבוא ולשאת דברים בכנס רבני קהילות שהוא מארגן. "בודאי", עניתי אחרי שוידאתי שזה מסתדר עם היומן שלי, "זה יהיה לי לעונג". אחרי שהסתיימה השיחה התחלתי לחשוב על מה אדבר באותו הכנס. אחרי דקה של חשיבה כבר ידעתי בדיוק על מה אדבר. בזמן האחרון יצא לי להעביר שני שיעורים כלליים, האחד על תקנות אושא והשני על שימוש בכספי אפוטרופסות של יתומים, בודאי אחד מהם יתאים. "תקנות אושא", החלטתי אחרי עוד דקת מחשבה. את השיעור על שימוש בכספי היתומים אני אשמור לקהילה שהזמינה אותי להעביר שיעור על פרשת שבוע. אני אוכל לקשר אותו לפרשת השבוע בה התורה דואגת ליתומים. חוץ מזה, תקנות אושא הן תקנות של רבנים לתיקון החברה וזה מתאים מאד לכנס של רבני קהילות שאחד מתפקידם זה תיקון החברה.

ב
"ילמדנו רבינו" הוא אומר לי! מי הוא חושב שהוא? הוא חושב שהוא יכול להוכיח אותי? אתמול הודעתי שאלו שאומרים סליחות של ערב ראש השנה בלילה צריכים לעשות התרת נדרים ביום, כי בית דין לא יושבים בלילה, הבוקר הוא מגיע אלי עם ה"ילמדנו רבינו" שלו ומראה לי שהשולחן ערוך כותב שאפשר לערוך התרת נדרים בלילה. מה הוא חושב, שאני אעמוד לפני כולם ואודיע שטעיתי?! מחר הוא עוד יצפה ממני לוותר על הפטרת יונה! אני אראה לו מה כוחי בלימוד תורה, שהוא לא יחשוב בפעם הבאה לערער על דברי. "כן, בודאי שהשולחן ערוך כותב כך", אמרתי לו, "אבל זה לא קשור לנושא שלנו". "אצלנו זה ערב ראש השנה. השולחן ערוך דיבר על התרת נדרים רגילה, אבל התרת נדרים של ערב ראש השנה היא מנהג, ומנהג ישראל - דין הוא, ולכן אי אפשר לעשות את זה בלילה. הבנת?". הוא הנהן בראשו ומחק את החיוך. נראה לי שהצלחתי לשכנע אותו. בכל אופן, מאז הוא לא ניסה להוכיח אותי שוב.

ג
אוי, מה הרב המבוגר הזה חושב לעצמו? מה, הוא לא רואה איך הציבור מתרחק ממנו ומהתורה כל פעם שהוא מפרסם מכתב כזה או מתבטא בצורה כזו? בכלל הגיע הזמן שגם הרבנים המבוגרים יכירו בכך שרב צריך שתהיה לו השכלה אקדמאית, ולא מספיק שסיימת כך וכך מסכתות. שוב ושוב הוא קורא לי ולשכמותי רבעלך, מפרסם מאמרים חסרי הערות שוליים, ולא בקי במאמרים המתפרסמים ב"אקדמות" ובYNET. בדרך זו, אין לו סיכוי להתחבר לעכשויות הישראלית. הוא צריך לדבר בשפה של הדור, להכיר את טוויטר, ולעסוק בנושאי אקולוגיה. עם מסרים של איסורי לשון הרע, לימוד תורה וטוהר המשפחה בלבד, הוא לא יגיע רחוק בעולם ההיי-טקי שלנו. כשאני משמיע את דברי לאחרים, מדי פעם אומרים לי: "אבל תראה איזה מפעלים הוא הקים בחייו, איזה ניסיון חיים הוא צבר". זה הכל טוב ויפה, אבל תראו איזה טוקבקים ארסיים הוא מקבל כל פעם שיש עליו כתבה באינטרנט. אפילו הרב יעקב בן-נון כתב עליו שהוא כבר לא יכול להיות מודל לגדול בדור שלנו. העתיד נמצא אצלנו, הרבנים הצעירים. האם לא אמרו חז"ל שאין העולם מתקיים אלא בזכות הבל פיהם של תינוקות של בית רבן?

"באחד באדר משמיעין על השקלים" - למה באדר? ויראה שהוא זמן תשובה כמו אלול סוף השנה. כי גם בניסן ראש השנה ובאדר תשובה מאהבה (- בניגוד לאלול, שלפני ראש השנה של תשרי, שאז התשובה מיראה). לכך מרבין בשמחה שנתעורר רצון ונדיבות בכל איש מישראל. שזה עניין השקלים לעורר נדיבות ישראל כי בודאי אין רצון ה' במחצית השקל. רק בהתעוררות רצון פנימי שבין ישראל לאביהם שבשמים. כי יש בכל איש ישראל נקודה פנימית בלתי לה' לבדו"... והשקלים היה תיקון לחטא העגל, כי כשנתעורר רצון פנימי כנ"ל נדחה הכל... וכן בכל שנה... כשקורין פרשת שקלים... ממילא נתעורר אהבת ה' לישראל ויכולין לשוב בתשובה מתוך שמחה. וניסן ראש השנה לחדשים הוא בחינת התחדשות שבא ע"י שמחה ואהבה להשי"ת." (שפת אמת, פרשת שקלים, תרל"א)

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

שם השולח: חמור גרם תאריך: 09/03/11, 13:15:49


ג' נכתב ברצינות או בציניות שלפני החזרה בתשובה? כי אפשר לקבל אותו כך וכך...