יום רביעי, 11 באוגוסט 2010

בית-מדרש שערי תורה, נוה צדק

לפני מספר ימים התוודעתי לפעילותו של רוני שטיינר המנסה ליצור לובי למען שימור בית מדרשו של הרב קוק, שערי-תורה, בשכונת נווה צדק בתל אביב (אינני מכיר את הפעילות ואת המקום באופן אישי ואני מסתמך רק על דברים שקיבלתי ממנו).

תקפצו לבלוג החדש שלו כדי ללמוד יותר - http://peula1.blogspot.com

הנה עוד כמה דברים שהוא כתב לי כדי להסביר על המקום:

סקירה הסטורית 1896-2010
עבר:ב1896 מייסד ר' משה בצלאל טודרביץ את ת"ת ובית כנסת "שערי תורה". מוסד חינוכי-תורני זה שימש מרכז החיים הרוחניים תורניים ביפו. הוא אף היה המוסד החנוכי-תורני הראשון שהנהיג לימוד עברית בעברית. הת"ת הכיל כמה בניינים שלובים זה בזה, המהווים חצר אחת גדולה מוקפת בניינים שלובים זה בזה. רח' התלמוד תור,והשני-רחוב "בית המלאכה", ע"ש בית המלאכה לחרטות שהיה צמוד לבנין. לבית הכנסת הגדול היו באים מירושלים דרשנים, המגיד הידוע רבי בן-ציון יאדלר, שהיה מרטיט את נימי הנפש בתוכחות מוסרו.
הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל, פטרון התלמוד היה הראשון שכיהן כרב בבית הכנסת. הוא ניסה להשפיע על ר' שלמן מייזל לאחד את הת"ת עם התחכמוני שפעל באותה תקופה כיחידה עצמאית בת"ת "שערי תורה".

הווה:לא היתה שום פעילות בבית מדרש "שערי תורה" ב30 שנה האחרונות "ההקדש" שהיה אמון על שמירתו מכר (!!!!!) את בית מדרש זה למשקיעים מארה"ב ב6,000,000 $, תחת פקוחו של ההקדש וע"וד יוסף שחור מתבצעות עסקאות ענק של מכירת בתי כנסת עתיקים אשר נמצאים תחת פקוח ידם. את גבאי בית הכנסת שנהפכו לשומרים מתקיפים ע"י גורמים פליליים. עד ליבוש הסופי של בתי כנסת אלו ושלשול מליוני דולרים לכיסם.
אנו מבקשים להעלות את נושא זה על סדר היום,אין איש אשר מטפל בנושא זה.
בית מדרשו של הרב קוק נמצא בסכנת הריסה !!!

עתיד : "הועד לשמור בתי כנסת בנוה צדק" ו"המועצה לשמור אתרים" וגורמים פרטיים מבצעים פעילויות להסברה במשך השנים, בעתיד אנו רוצים להמשיך את מורשת הרב קוק ובמקום להקים בית מלאכה ללמוד מקצועות החול כפי שהרב קוק ביקש ומשם לתת לאור הרב קוק לצאת.

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

שם השולח: נתנאל תאריך: 11/08/10, 09:45:24


מדובר בסוג התנהלות שיתכן ונראה אותו יותר ויותר בתקופה הקרובה, של עמותה / הקדש שמחליטה למכור בית כנסת שעומד ללא פעילות, על מנת להשתמש בכסף שמתקבל מהמכירה למטרות שונות.
בין השאר התפרסם בעיתונות החרדית רעיון בדבר הריסת בתי כנסת ישנים ולא מתפקדים, ובניית מגדלי דירות שיהיו מיועדים לאוכלוסיה החרדית במקומם.

מבחינה הלכתית הם צריכים להתגבר על הבעיה שלא הורסים בית כנסת ישן עד שבונים בית כנסת חדש, מבחינה מוסרית הם צריכים להסביר איך כוונתם להשתמש בנכסי הציבור לתועלת קבוצה מצומצמת.