יום שבת, 30 בינואר 2010

יום הולדת את בלוג "רב צעיר" - שנתיים!

כן, זו התקופה לסיכומים, חשבון נפש ומבט לעתיד.
אז מה היה לנו השנה? אם אני מנסה להיזכר ברשימות הכי פופולריות בשנה האחרונה, כנראה שאגלה שאלו היו רשימות שלא נכתבו על ידי. ביניהם, שתי רשימות על ברכת החמה (קישור1, קישור2) ורשימה של ר' איתם הנקין אודות בירור הלכה ממקור שאינו מוסמך שכיכב במספר פורומים מאז שהוא פורסם אצלנו. אך היו גם כמה רשימות שלי שעשו אי אלו גלים, ביניהם: כשרות התות, יין אוצר בית דין, הטור שכתבתי לקראת פורים - כשאתה הרב... שכנראה אפרסם השנה שוב במסגרת הטור ב"כיפה", ואם כבר הזכרנו את "כיפה", קיבלתי לא מעט תגובות על הטור שהתחלתי לכתוב תחת השם "דעת תורה".
בשנה האחרונה הבלוג פירסם רשימות ממספר כותבים אורחים: שאול שיף בטורים שזכו ללא מעט ביקורת עליו ככותב ועלי כמארח, ר' איתם הנקין, הרב יואב שטרנברג, סגן-צעיר, ר' אוריאל פרנק, ר' יצחק רונס, הרב עמוס ראבילו, והסטיריקן הגדול מכולם - חיים ולדומירסקי (שהבלוג מברך אותו לרגל הטור הסאטירי החדש בעיתון מקור ראשון).
לפני מספר חדשים עברנו למערכת תגובות חדשה, המערכת עוד לא קורסת תחת עומס תגובותיכם, אך מאז הגענו קרוב ל400 תגובות. אם נוריד את התגובות שלי מהספירה וננסה לעשות איזה שהוא חישוב, לא מדויק במיוחד, נגיע למשהו כמו ממוצע של שתי תגובות לרשימה.
אם כבר הזכרנו את התגובות, אז כסיכום של השנה אחד הפרמטרים הכי בולטים אצלי זה שאין לי שום מושג אילו רשימות יזכו לתגובות מאת הגולשים ואילו לא. אתן דוגמא מהשבוע האחרון: אני הייתי בטוח שהטור שלי שהתפרסם ב"ספרים בלוג" אודות ביקורת ספרים: אור החיים על חומש בראשית – הוצאת מוסד הרב קוק יזכה בלא מעט תגובות מפרגנות ושהטור של סגן-צעיר אודות תורת חב"ד לבני הישיבות יזכה בויכוח ער בתיבת התגובות ושלעומת אלו הטור אודות רבי יהודה אומר משמו - רש"י מול הרב שטיינזלץ בכלל לא יזכה בתגובות. מה שקרה בפועל זה שהטור אודות דברי רש"י זכו לתגובות חכמות ומחכימות, הטור של סגן-צעיר זכה לתגובות מעטות מאד והטור שלי לא זכה אפילו לתגובה מפרגנת אחת.
אחרי שלוקחים בחשבון שאין לי שום מושג איך לחזות מראש אילו טורים יזכו לתגובות, גם אין לי שום מושג האם הרשימות שלא זוכות בתגובות זה בגלל שכולם מסכימים או שאף אחד לא קרא כי הנושא לא מעניין אף אחד חוץ ממני.
מבחינת כניסות לבלוג, יש עלייה מתונה אך קבועה במספר הנכנסים לבלוג. בחודש האחרון נכנסו יותר מכפול ממספר הכניסות של אותו חודש אשתקד.

אני מניח שלא מעט מכם הבחינו בכך שבחדשים האחרונים אני נמצא תחת לחץ זמן שטרם הכרתי כמותו בשנים שלפני כן. בחדשים האחרונים ישנם מספר ימים בשבוע שמראש אני אפילו לא מנסה למצוא זמן לכתוב, מכיוון שאני יודע שאין סיכוי שאמצא, בשבועות האחרונים פעמיים שאפילו לא היה לי זמן לכתוב דבר תורה קצר לפרשת השבוע מתוך האור-החיים, על אף שהדרשה היתה מוכנה אצלי והיה רק צריך להעלות את חלקה לכתב. בנוסף לצמצום הזמן הפנוי המועט שהיה, שני כותבים שתרמו לי טורים בעבר (סגן-צעיר, והרב יואב שטרנברג) הפסיקו לכתוב (סגן-צעיר עשה קאם-בק בשבוע האחרון), וזה רק הגדיל את הלחץ עלי.
במהלך החדשים האחרונים אני מצאתי את עצמי מתלבט מה עדיף, לתת לבלוג לשקוע ולדעוך כפונקציה של הזמן הפנוי שיש לי עד שהוא עלול לגווע לחלוטין או אולי, מכיוון שאני רואה שכבר כמעט ואין לי זמן לכתוב רשימות ארוכות ולעסוק בכל מיני נושאים שהייתי מעוניין לעסוק בהם, היה רצוי שאודיע שכשם שקיבלתי שכר על הדרישה כך אקבל שכר על הפרישה. לעת עתה, אני עדיין שורד אך לא הכרעתי לחלוטין בהתלבטות הזאת.

את הבלוג אינני כותב כדי להפיץ את דבר ה' בעולם, לא כל כך חשוב לי לראות השפעה של הבלוג עליכם הקוראים או על השיח הציבורי בכלל, אני כותב בעיקר מסיבות אגואיסטיות. בעזרת הבלוג אני מוציא תסכולים שיש לי מכל מיני כלי תקשורת, רבנים, תהליכים בחברה הדתית (וגם בחברה החרדית והישראלית), אני מקבל פידבק על רעיונות ומחשבות שיישמתי או שהעליתי (וכאן המקום להודות לאנשים שנותנים את הפידבק: אלחנן, חמוטל, חגי, רועי, משה, יצחק, אלי, ברוך, איל, אלעד, אריה, יוחאי, יניב ואת כל אלו ששכחתי - אתם יכולים להיות בטוחים שלולי אתם מזמן הייתי מפסיק לכתוב. אז תמשיכו כך ושאחרים ילמדו מכם.), וזה מאפשר לי לסכם בצורה קצרה ותמציתית שיעורים ודברי תורה שאני מוסר בקהילה ובמקומות נוספים.

כשאני חושב קדימה ומנסה להתוות לבלוג יעדים, הייתי מעוניין שהוא יהפוך לבימה בו מחליפים דעות ורעיונות רבנים ותלמידי/ות חכמים באופן מכובד ומעורר למחשבה. הייתי שמח אם רבנים אחרים שקוראים ועוכבים אחרי הנעשה בבלוג היו משתפים מדי פעם בחידושים שהם הנחילו בקהילותיהם ובהתלבטויות שהם נתקלים בהם- בין אם זה בענייני לימוד והלכה ובין אם זה תהליכים אחרים שהם עוברים עם או בלי הקהילה.

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

שם השולח: חגי תאריך: 31/01/10, 07:28:14


ישר כח.
הבלוג מענין ואני שמח לקרוא את רוב הרשימות, אבל אני מגיב רק כשיש לי מה להגיב - אז אל תקח את זה כפרמטר.
תמשיך לכתוב - לא צריך כמות העיקר האיכות.





שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 31/01/10, 07:54:02


שכחתי להוסיף דבר חשוב בגוף הדברים:

השבוע אני במיני-חופש. הבלוג יתעדכן בפעם הבאה בעז"ה ביום שלישי בערב.





שם השולח: חמר גמל תאריך: 31/01/10, 08:28:05


"יום הולדת את" וגם "מקץ שנתיים ימים". אני מצטרף ומוסיף לחגי: אני קורא את כל הטורים (לפעמים באיחור מסוים), אבל מגיב רק כשיש לי מה לומר וגם זמן לכתוב, וכידוע מה שהלב חושק הזמן עושק. יום הולדת הוא זמן טוב להודות לך על הדברים בצורה מרוכזת, גם אם אין זמן לתגובה על כל פוסט ופוסט.





שם השולח: פתח תקווה תאריך: 31/01/10, 18:30:56


הבלוג מאוד מפרה אותי ומעניין אותי
אני גם מוצא בו פורקן לתסכולים שלי הדומים מן הסתם לכותב..
לכן מבחינתי אין מקום להפסיק את הבלוג הזה!
ישר כח ותודה רבה עד כאן





שם השולח: אלי ק. תאריך: 31/01/10, 21:55:24


רב בני היקר ,

חזק ואמץ, ותמשיך לשמח אותנו בבלוגים הנהדרים. יכול להיות שגם רוב הקוראים עסוקים מאד, ולכן התגובות אינן רבות קשה לכתוב תגובה עם תינוק על הידיים).

הבלוג מהנה, לא בשביל פריקת תסכולים, אלא בעיקר בגלל המחשבות והרעיונות המגווונים והיפים. הבלוג שלך מהווה התוכן התורני העיקרי שלי ברשת.

דרך אגב, פעם העלית רעיון לשו"ת לשאלות הלכתיות ממקום העבודה.


ישר כוח ותודה רבה!!






שם השולח: רועי תאריך: 01/02/10, 09:41:31


מזל-טוב, מזל-טוב.

אנונימי אמר/ה...

שם השולח: ירון אטיאס תאריך: 02/02/10, 13:40:25


המון מזל"ט. חשוב ומעניין. באמת מרענן ונעים. הרבה ישר כח.





שם השולח: נִיר (האתר שלי) תאריך: 02/02/10, 17:05:10


אמנם לא הגבתי עד כה, אבל זה פועל יוצא של חוסר זמן ופחות מהסכמה \שלילה גורפת של דעותיך.

הבלוג שלך כתוב היטב. ושומר על איזון עדין של ענין, הומור, ציניות וגם של דברי תורה שמועברים בצורה מענינת למדי.

אז אל תתיאש,

לא ממיעוט התגובות
ולא מחוסר הזמן,

ושיהיה באמת במזל טוב





שם השולח: יצחק תאריך: 04/02/10, 19:00:46


מזל טוב!
ואגב, לענ"ד "יום הולדת" זה יום הלידה, ולא יומולדת. "יום הולדת את פרעה" - נולד פרעה חדש, קטן וחמוד, ולכן פרעה הגדול (אבא שלו) שחרר אסירים...





שם השולח: צביקה (בית רימון) תאריך: 05/02/10, 09:25:02


תודה,
במשך השנה האחרונה אני קורא נאמן של רשומותיך ונהנה מאוד מהם.
חלקם אני גם מפיץ הלאה.
כמי שמעביר מעט שיעורים בקהילה למדתי על בשרי את חשיבות הפידבק לאחר שיעור ומתוך כך הכרתי את הפרדוקס שככל שהרב גדול יותר מעט יותר אנשים נגשים לומר תודה ולהגיב לאחר השיעור.
על זה התחלתי להקפיד.
בתגובות הכרת תודה והערות באינטרנט יש עוד מה לתקן.
מן הסתם היחס בין הקוראים הנהנים למגיבים הוא עצום.
אנא המשך ואני לפחות אשתדל להתחיל להגיב כאשר יהיה לי מה לומר ולעיתים סתם תודה נהנתי.
בכבוד רב
צביקה, בית רימון