יום ראשון, 1 בנובמבר 2009

תוריד את הכיפה

אני בטוח שכל אדם דתי זוכר לפחות פעם אחת בחייו שאמרו לו "תוריד את הכיפה". אני חייב לומר שמעולם לא הבנתי את האמירה הזאת: וכי משום שאיני מתנהג כהוגן אני אמור לוותר על מנהג ישראל לכסות את ראשי?! וכי מי שאכל שום וריחו נודף יאכל שום וריחו ידוף?
בכל זאת הסברתי זאת לעצמי שאולי מדובר על מה שאומרים חז"ל שאדם שיצרו מתגבר עליו ילך למקום שאין מכירים אותו וילבש שחורים ויתעטף שחורים ויעשה מה שליבו חפץ.
הרב שמואל אליהו כתב היום מאמר באתר של מעריב ברוח "תוריד את הכיפה", כך סיכם זאת עורך האתר:
הרב שמואל אליהו מנסה להסביר לאליאור חן שהכיפה שלו לא תעשה רושם על אף שופט, אז שיוריד אותה במקום לפגוע בכל הדתיים

האם זו אמירה אמיתית? האם עדיף לפושע מהמגזר הדתי או החרדי להוריד את הכיפה? מה פשר האמירה "במקום לפגוע בכל הדתיים" - האם נאמר שפושע גלוי ראש פוגע בכל החילונים?

דבר נוסף שהציק לי במאמר זה בעניין האם לקרוא לפושע זה בכינוי הרב. אני מצטער אבל הנימוק:
בבדיקות שעשינו ברבנות הראשית לישראל לא מצאנו שום אדם שנתן לך כושר להיות "רב"
לא עושה עלי שום רושם.

הרב שמואל אליהו התפרסם רק לאחרונה כמי שמגבה את ניר בן-ארצי, ולא שמעתי שהוא טוען טענה דומה.

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

שם השולח: שי תאריך: 05/11/09, 20:29:45
סבורני שלומר: האם פושע גלוי ראש פוגע בכל החילונים?, אמירה שכזו יש בה למצער היתממות. הלא כשחרדי עושה אי מה הרי זה כפרט המלמד על הכלל לפחות בעיני התקשורת, משא"כ כשהפושע הוא בשר מבשרם...

שם השולח: חיים, לוד תאריך: 08/11/09, 06:09:37
בנימין,
א) אני תמה על עמדתך. ברור כי אי אפשר לפסוח על שני הסעיפים ומי שעשודה דברים כה חמורים שהם כנגד יסודות המוסר והאמונה למעשה אינו ירא שמים ואין לו מה להתהדר בכך.
ב) עד שראיתי את הסרט בערוץ 2 על ניר בן ארצי חשבתי כמוך, אחרי הסרט התחלתי לחשוב שאולי באמת ירדו לחייו והוא לא עשה דבר...

שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 08/11/09, 18:58:24
חיים מלוד,

א. נניח שאתה רב העונה תשובות בס.מ.ס. ואתה מקבל את השאלה הבאה:
שלום, אני רצחתי שני אנשים. רציתי לדעת אם אני צריך ללכת עם כיפה?
כיצד היית עונה?
ומה אם הוא היה שואל כך: השכן שלי טוען שרצחתי שני אנשים. רציתי לדעת אם אני צריך ללכת עם כיפה?

האם אתה באמת רואה קשר לוגי בין המשפטים הללו?

ב. אני גם השכנעתי מהסרט שהארבעה האחרים הם בודאי פושעים, ומתוך כך שאולי ניר בן ארצי הוא יהודי תמים. האם זה אומר שיש לקרוא לו רב? האם הוא קיבל סמיכה ממישהו?
כלומר, אם המדד הוא הוסמך/לא-הוסמך - מדוע לעשות איפה ואיפה? מדוע לזה מותר להיקרא רב ולזה אסור כששניהם לא הוסמכו ולא מוכרים כרבנים ע"י הרבנות הראשית?