יום חמישי, 15 באוקטובר 2009

שביבים (בראשית) / שאול שיף

ר' שאול שיף פרסם את רשימותיו בעיתון הצופה במשך עשרות שנים. לאחר שהעיתון שבק חיים הוא ממשיך לפרסם את רשימותיו בעלון שבועי המופץ בדואר האלקטרוני למעוניינים (ניתן לפנות למייל: schiffs at 013 dot net dot il). יובהר שהדברים המתפרסמים במדור זה משקפים את דעותיו של הכותב והינם על אחריותו, ואינם בהכרח משקפים את עמדותי.

הפעם אני מביא רק חלק מה"שביבים" מכיוון שהחלק האחר מתייחס לדברים שלא פרסמתי מעל במה זו (כך יצא, שלא בכוונת מכוון).

שאילת גשמים
אמר העורך [של כתב העת התורני החשוב "מבקשי תורה"] : הנני להעתיק בזה את מכתבו של הרה"ג ר' חיים מיכאל ביברפלד שליט"א מחשובי רבני שכונת סטמפורד-היל שבלונדון הבירה.

"כבוד ידידי הרה"ג רבי שלום אליעזר רוטר שליט"א – "מבקשי תורה", ירושלים.
אחדשה"ט, הריני ממלא בקשת כת"ר להעלות על הכתב הפגישה עם מרן הגרש"ז אויערבאך זצ"ל.
דכירנא, כד הווינא טליא כבן תשע, לקחני מורי אבי זצ"ל (הג"ר פנחס ביברפלד זצ"ל) ללוותו בעלותו לבקר פני מרן הגרש"ז אויערבאך זצוק"ל, ואחרי אשר דברו את דברם, הרעיף מרן זצ"ל עלי דברי חיבה וביקשני לספר לו דבר מה מלימודי.
ואמרתי למרן שזה עתה למדנו הלכות שאלת גשמים וראיתי דברי המשנה בתענית (י' ע"א) דבארץ ישראל שואלין הגשמים ט"ו ימים אחר החג, בז' חשון, ע"מ שיחזור אחרון עולי רגל שהיה בא"י לביתו בבבל ולא יינזק מהמטר המתחיל ובא. ועל זה שאלתי את מרן זצ"ל דלפי זה היינו צריכים לחדול מלשאול גשמים ט"ו ימים קודם חג הפסח ע"מ שיוכל אותו עולה רגל שוב לצאת מביתו שבבבל ולהגיע לירושלים על חג הפסח, ומדוע אנו מפסיקים רק בראשון של פסח?
ולעולם לא אשכח את הנאתו מהשאלה והכיצד נענה לי ואמר שאכן טוב שאלתי ושאין לו תשובה, ורק אמר בדרך צחות שלעולם יוצאים אינשי מביתם גם בימות הגשמים, וע"כ לא ימנע המטר של ניסן מעולי הרגל לצאת לדרכם לא"י, ורק שזה שאנו נמנעים מלשאול גשמים עד ז' חשון הוא מפאת שמי שעלה לרגל על חג הסוכות יצא מביתו בשלהי דקייטא ונמצא שלא הכין עצמו להגשם וח"ו יינזק מהמטר הבא לפתע, וע"כ קבעו חז"ל לאחר תחילת שאלת טל ומטר. והן רבות נאמר על גדלות מידותיו ואצילות נפשו של מרן זי"ע, ואף אני אשר זכיתי לקרבתו אזכור כיצד אף שנים רבות לאחר מכן היה שב ומזכיר לי את שאלתי בימי עלומי."

אין תגובות: