יום רביעי, 23 ביולי 2008

הדברים המתחדשים בכל יום

1. אמש, יום שלישי, התקיים הכנס הראשון של יוזמת "כולנו" התומך באיחוד כוחות בציונות הדתית לקראת הבחירות. האתר ynet-יהדות נותן במה נרחבת למהלך ומדווח בפרוטרוט על הכינוס - כאן. באופן מדהים הרב אברהם ברון, שגם הוא מוביל מהלך לאיחוד כוחות, מבקר את יוזמת "כולנו" ברעיון לערוץ 7 - כאן. ד"ר אשר כהן אחד מראשי "כולנו" משיב לו בקצרה בטוקבק באתר ערוץ 7 (טוקבק 8).
המביטים מן הצד מן הסתם ישאלו: אם הפועלים למען איחוד לא יכולים להתאחד, מה כבר אפשר לצפות מהפוליטיקאים?

2. הרב יובל שרלו כתב ביקורת על הספר "רעך כמוך" של הרב אברהם וסרמן המדבר על היחס לחילונים. אני ממליץ לקרוא את כולו באתר הצופה (כאן), ולמי שלא מעוניין לקרוא את כל דבריו הנה הפסקא האחרונה שהיא ממש מעוררת עניין:
הספר "רעך כמוך" עוסק בסופו של דבר בשאלות פרקטיות הלכתיות, ומציע דרך אפשרית להתהלך בתוכן, עם כל הקשיים שפורטו לעיל. ברם, השאלות היותר עמוקות נעוצות ביחס לחילון עצמו. הלומד את הספר המקיף הזה בסופו של דבר יודע כיצד אפשר "להסתדר" בעולם עם חילוניים, אך אינו יודע כלל וכלל לאן אנו חותרים, ומה היינו רוצים שיהיה כל עוד לא כולם (ובכללם אנחנו) שבנו בתשובה שלמה. אלה השאלות שתעלינה ברבות הימים בשאלת היחיד והציבור: הבה נניח כי ישנו רוב דתי המאפשר חקיקה וקביעת נורמות התנהגות ככל העולה על מחשבתו – מה יהיה אז מעמד החילון? האם תהיה כפיה לשמירת מצוות ברשות הפרט וברשות הרבים? האם תהיה הכרה בלגיטימציית ההתארגנות החילונית וכדו'. איני בטוח שעם הפער בילודה בין דתיים לחילוניים שאלות אלה הן "הלכתא למשיחא", ואפשר שהן תעלינה מוקדם מכפי שאנו מתארים לעצמנו. ברם, גם אם שאלות אלו נועדו לימים רחוקים התשובות עליהן תעצבנה את מציאות חיינו כבר היום, שכן הן נוגעות בעצבים הרגישים ביותר של היחס ל"אחר", וההכרה באוטונומיה של האדם מול חובת עבודת ד' וקיום מצוותיו. הלומד את הספר אפוא אינו יודע בסופו של דבר מה באמת אנו חושבים על החילוניים.

3. בעקבות הדברים שכתבתי כאן, פניתי לפרוייקט השו"ת של "בר אילן" בשאלה מדוע אין הם מכניסים את ספריהם של הרב שלום משאש והרב יוסף משאש לפרוייקט. אני שמח למסור, שתוך פחות מיום חזר אלי טלפונית מנהל פרוייקט השו"ת והסביר לי שהבעיה היא תקציבית, וכיום אין להם תקציב להקלדת ספרים חדשים וכמעט כל הספרים החדשים שנכנסים זה ספרים שהם מקבלים דיסקים עם הספרים כבר מוכנים. הבשורה הטובה בפיו היתה שהרב משה ארבל מעמותת "כתר שלום" ע"ש הרב שלום משאש מנסים לגייס את התקציב להוציא את הספרים מחדש ולהכניסם לפרוייקט השו"ת.

4. קיבלתי את זה שבע פעמים במייל. אבל אם יש מישהו שעוד לא ראה את הדו"ח של כושרות על מצב הכשרות של המסעדות בירושלים - הנה זה.
5. שמעתי אתמול שעשרים ושניים דייני גיור חדשים קיבלו כתב מינוי לכהן בבתי הדין לגיור של הרבנות הראשית. עפ"י המקור שלי החלוקה היא: 4- חרדים, 11- ש"סניקים, 7- ציונים-דתיים (ברובם תלמידי הרב דרוקמן). שיהיה להם בהצלחה.

תגובה 1:

Unknown אמר/ה...

גם אני שאלתי את אותה השאלה לפני כמה שבועות (עשר שנים אחריך) ועדיין לא הכניסו את כתבי הרב משאש לפרוייקט השו"ת, עצוב מאוד, ואפלייה גדולה מאוד, וחסרון גדול למבקשים להקל עם עם ישראל