יום ראשון, 1 ביוני 2008

אוצר החכמה

אוצר החכמה הינו מאגר עצום ממדים של ספרי קודש. פרוייקט זה יצא בשבועות האחרונים בפרסום נרחב כדי לעודד קונים מהציבור הדתי והחרדי. המאגר מכיל עשרות אלפי ספרי קודש במהדורת צילום. את הפרטים המלאים ורשימות הספרים ניתן לראות באתר של אוצר החכמה (לינק).

במסגרת השווק מוצא לציבור לקנות את המאגר המלא המכיל כ25,800 ספרים או את "מהדורת בני תורה" המכילה 24,600 ספרים. כאמור, באתר של החברה ניתן לעיין ברשימות הספרים של שתי המהדורות (רשימת הספרים של המאגר המלא מכילה 541 עמודים). אך עד כמה שיגעתי באתר של אוצר החכמה לגלות את רשימת 1,200 הספרים שהורידו מהמאגר המלא כדי שהוא יהיה "מותאם במיוחד לבני הישיבות", כלשונם, לא מצאתי. חכם אחד גילה את אוזני שההבדל בין שתי המהדורות הוא שבמהדורת "בני תורה" לא נכללים ספריו של הרב קוק וכן ספרים בנושאי דקדוק והיסטוריה. מבדיקה קצרה שאני ערכתי, חלק מספריו ההלכתיים של הראי"ה קוק כן מופיעים במהדורת "בני תורה" אך לא מצאתי אף אחד מספרי המחשבה של הראי"ה (שמופיעים אגב במהדורה המלאה). הספרים שכן מופיעים הם: חבש פאר, דעת כהן ועץ הדר ואולי עוד אחד או שניים שפספסתי.

אינני יודע לומר אם השמועה אודות ספרי הדקדוק נכונה או לא, אם כן כנראה שאותם הרואים עצמם מתאימים להתאים את התורה לבני הישיבות לא קראו את מאמרו של ר' אוריאל פרנק על "דעת הרמב"ם על קדושת הלשון והכתב" (המעיין, תשרי ה'תשס"ז) - ניתן להוריד כאן.

כאמור, בשבועות האחרונים אוצר החכמה מתפרסם בהרבה עלונים ועיתונים ציונים-דתיים. מעניין אם בטאון חרדי היה מוכן לפרסם מודעה ובה יהיה דגש או אפילו רמז ש"בני תורה" הם רק אלה הלומדים בישיבות מרכז הרב ובנותיה.

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

שם השולח: צחי תאריך: 28/04/11, 12:59:13
קצת דוגמאות מעודכנות להמחשה (לקראת רשימה מחודשת): באוצר נמצאים עשרות ספרים של ראש ישיבת עטרת ישראל הגרב"מ אזרחי ואף לא ספר אחד של הרב ליכטנשטיין.כל ראש ישיבה חרדית בעבר (גם ה'קטנים' שבהם,כמו הרב קמיל והרב הורוביץ זצ"ל ראשי ישיבת אופקים) זוכה להעלאת כל ספריו לאוצר,בעוד שספרו היחיד של הרב גורן שהועלה הוא הוצאת הירושלמי ברכות.האוצר מלא בספרים של מחברים חרדים לא ידועים בעוד ששיח נחום ודבר חברון לא נמצאים.

המגיב הלא-אלמוני אמר/ה...

כמה הערות:
א. עיקר ההבדל בין מהדורת בני תורה למהדורה הכללית הוא בספרים שנכתבו ע"י משכילים והוא גבוליים. למשל, 'אוצר ישראל', ספרי ר' נפתלי הרץ ויזל, ועוד.

גם ספרי הרב קוק זצ"ל במחשבה - לא נכנסו למהדורת 'בני תורה', וכן עלוני ישיבות דת"ל וכד'.

ב. ספרים של ת"ח דת"ל נכנסים ל'אוצר', אא"כ בעל זכויות היוצרים מתנגד. (סביר שזה המצב בספרי הרא"ל).

ג. כמה ספרים של ת"ח דת"ל מצויים במהדורת בני תורה.

ד. הרב גורן הוא חריג, כי יצאו נגדו כל הרבנים החרדיים (כולל הגרש"ז אוירבך והגר"מ פיינשטיין, - זצ"ל) באופן גורף, דבר שלא נעשה - בהיקף כזה - לשום דמות.