יום ראשון, 18 במרץ 2012

תרומות איברים מן המת

הרב יעקב רוז'ה הוא רב החברה קדישא של ת"א, חבר מועצת הרבנות הראשית ויו"ר ועדה לענייני כבוד המת מטעמה ונציגה במכון לרפואה משפטית. הדברים העגומים הבאים נכתבו על ידו והגיעו אלי דרך פורום הרבנים המתוקשב (ומתפרסמים לאחר קבלת רשותו):

1. משום מה, מקובל בציבור הן הדתי והן המסורתי כי לפי ההלכה אסור באופן גורף לתרום אברים גם אם מדובר באדם מת באופן סופי וגופתו שוכנת במקרר של המכון לרפואה משפטית.

2. במכון יש בעל תפקיד המנסה לשכנע את משפחת הנפטר לתרום לפחות קרנית ואני מנסה לסייע ככל שניתן.

3 .חלק מנמקים את סירובם באמונת הבל כי חסרון איבר מהמת יפגע בשלמותו כאשר תגיע תחיית המתים.

4. חלק טוען בלהט כי "כל הרבנים אוסרים".

5. הדיון בנושא של קביעת רגע המוות האפיל על ההתר הפשוט של תרומת אברים מאדם שמת לכל הדעות. מאדם במצב זה ניתן לקחת קרנית או עור ולעיתים גם כליה.

6. עמדת הרבנות הראשית לא ברורה בהנושא הזה.וחבל.

5 תגובות:

אמונה והגיון אמר/ה...

צריך לציין שיש את הרב עובדיה הדאיה שאוסר:
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=964&st=&pgnum=79

מישקה אמר/ה...

ה"משום מה" מבוסס כנראה על הפוסקים שאסרו תרומת קרנית וכיו"ב. כמובן יש גם אלה שמתירים זאת אבל מספיק עצם קיום האוסרים כדי ליצור בציבור את הרושם הזה.

RavTzair אמר/ה...

חגי,
תודה. לא הכרתי את המקור הזה.

אלחנן אמר/ה...

מישקה, חוששני שלא מספיק עצם קיום האוסרים אלא הסתרת הפוסקים המתירים מן הציבור, באותה דרך "לא ברורה" כביכול שנוקטת הרבנות הראשית.

בכל אופן - מי שמחמיר בנתינה עליו להחמיר גם בקבלה, אחרת הוא בגדר "מקולי זה ומקולי זה רשע".

דוד אמר/ה...

משום מה יש לי תחושה שהמציאות שהוא מתאר מקובלת יותר בציבור המסורתי מאשר הדתי. צריך להיות ממש טיפש כדי לחשוב שזו הבעיה בתחית המתים (דתי יכול לחשוש, אם הוא ממש רוצה, לפוסקים החרדים שאוסרים [אבל גם שם - כמה אוסרים אחרי ניתוק מכשירים וקריסת מערכות, רק בגלל ניוול המת?]).
אני גם תמה על סעיף 6. מילא שהפסק שלהם על תרומת איברים במוות מוחי נתונה לפרשנויות לאור שיתוף הפעולה עם הרופאים - אבל להגיד שאינה ברורה בנוגע למת ש"גופתו שוכנת במקרר של המכון לרפואה משפטית"? אתמהה.
אלחנן - אפשר לצרף כמליצה גם את המשנה באבות על הרוצה שיתנו אחרים והוא לא יתן...