יום ראשון, 20 בדצמבר 2009

על סירוב, צביעות ופוליטיקה

בשבוע האחרון, עת הבלוג שבת למחצה, העולם שלנו רועש וגועש סביב פרשת ברק ומלחמתו ברב אליעזר מלמד וישיבת הר ברכה. תסלחו לי שאני נגרר לעסוק בפוליטיקה, אך אני מבקש לעמוד על נקודה חשובה שטרם הודגשה מספיק, לדעתי.
מלבד עמדותיו של הרב אליעזר מלמד בעניין סירוב פקודה, לרב מלמד יש משנה סדורה גם בעניינים אחרים. הרב מלמד הוא אחד מראשי ישיבות ההסדר שמביע את דעתו בצורה חדה וברורה מאד בעד השקפת עולם של "תורה ומדע" או "תורה עם דרך ארץ". הרב מלמד הוא מהבודדים המעודדים אברכים לצאת ללימודים אקדמאיים, ומיחידים הכותבים בצורה גלויה על כך שלצורך לימוד מקצוע ניתן ללמוד גם בסביבה שיש בה בעיות צניעות מסוימות.
מן הסתם אתם שואלים, מה כל זה שייך כעת?
לדעתי, חשוב להדגיש זאת כדי להכיר את מידת הצביעות של השמאל. בשני העשורים האחרונים השמאל מאשים את הימין הדתי בארץ שהוא נטש את כל הדגלים האחרים, ונשאר רק עם דגל ארץ ישראל. והנה, בשבוע האחרון ראינו כיצד אלו שעודדו את ברק על מעשיו והחלטותיו נגועים בדיוק במה שהם מאשימים בו את הימין.
בדיוק כפי שיכולים פוליטיקאים קטנים למנות רבנים לא מתאימים לכהן כרב הכותל או כרב ראשי, ולאחר מכן לבוא בתלונות על כך שהכתל מתחרד או שהרב הראשי לא ראוי. בדיוק כפי שיכולים למנות דיינים לא ראויים רק בגלל שיקולים פוליטיים, ולאחר מכן לבוא בתלונות שבתי הדין אינם מתפקדים. כך גם בסיפור הזה. יבואו עכשיו אנשים קטנים ויפגעו באחד הקולות הברורים ביותר בנושא השילוב בעולם המעשה ובשוק העבודה, נושא שכמעט כל דובר בכל כנס כלכלי מתייחס אליו ומדגיש את חשיבותו, ולאחר מכן יבואו בתלונות על כך שאין מספיק רבנים המעודדים בצורה גלויה השתלבות בעולם המעשה.
אם לשמאל (ובמיוחד השמאל הדתי) יש עוד דגלים, חוץ מפגיעה ברב מלמד ובעמדותיו בנושא פינוי יישובים, הייתי מצפה שכעת הם ישמיעו אותם. קולות אלו צריכים לקרוא לסובלנות כלפי דעותיו של הרב מלמד בגלל שבנושאים אחרים הוא מעודד את תלמידיו לדברים שאותם דוברים לכאורה דוגלים בהם.
לפני שתוקפים את הצד השני בראיה חד מימדית, כדאי לבדוק אם לכם לא חסר משהו מההסתכלות הרב גונית.

2 תגובות:

קיש אמר/ה...

שם השולח: חמוטל תאריך: 20/12/09, 22:51:27
בני אני חושבת שפיספת. לרב מלמד דעות חשובות על שוק העבודה ויציאת אברכים לעבודה. על מי משפיעות דעות אלו? מה התוצאות של הדעות הללו? על אנשי הקיבוץ הדתי? על הדתיים לייט?
הרב מלמד מחזק כח של אנשים תורניים עובדים שיכולים לפרנס משפחות גדולות. תסביר לי איזה אינטרס יש לשמאל הדתי או החילוני בעידוד מגמה שכזאת? להגביר את כוחו של הציבור התורני ע"י אנשי מעשה שמרוויחים היטב ולא נטועים רק בחינוך זה חלום בלהות לשמאל הישראלי. השמאל הדתי לייט רואה ביציאה לעבודה אפשרות לגייר את המועסק ולהוציא לו את הג'וקים מהראש. כשהרב מלמד משאיר אותם עוד 4 שנים בתכנית שילובים בישיבה ומעודד אותם להמשיך בנוחות יחסית בלימוד תורה זה מחליש את יכולת ההשפעה של החוץ על בוגר ההסדר הפוטנציאלי. לכן לך ולשכמותך המתחבטים בתודה ומדע לכתחילה או בדיעבד (סחטיין על האיזכור במקור ראשון בטור של חגי סגל) דעתו של הרב מלמד חשובה, לשמאל היא אולי מסוכנת יותר מכל הקריאות לסרבנות.

שם השולח: ירון אטיאס תאריך: 21/12/09, 07:56:55
שלומות.

לענ"ד הויכוח למול הגורמים שמחוץ למחנה לא רלוונטי. הם צבועים וזה לא חדש.
הבעייה ועיקר תלונתי היא על הרבנים. אינני מחסידי הרב מלמד, ואפילו לא קרוב לדעותיו בתחומים מסויימים, עם זאת ללא קשר אליו לא יעלה על הדעת התנהלות משפילה שכזו כלפי רב בישראל מצד שר הביטחון, ויותר מכך לא יתכן שלצד הביזוי שבהתייחסות תבוא גם סתימת פיות (אף אם לא הייתה צבועה אלא הוגנת).
על אף התנהלות מבזה זו, החליטו רבני ההסדר לחתום בתחילה על מכתב התרפסות מלוקק שלא מחה כנגד הפגיעה בכבוד התורה ונגד הגבלת חופש הבעת הדעה, ולא חזרו בהם אלא הביאו את דעתם בגילוי הדעת מיום ראשון בו הם טוענים ש"לא נפר מסורת רבת שנים" בין הצבא להסדר.
פשוט ביזיון. זה מה שהטריד אותם, מסורת רבת שנים של יחסים טובים עם הצבא?! מה עם "מסורת" כבוד התורה?! מה עם אמירת האמת ללא מורא?! - זה לא חשוב?!.
אני כואב את העניין ואני מתנצל על הלשון החריפה, אבל החלטת מועצת ישיבות ההסדר - גורמת לי להתבייש בהם.
וה' הטוב יכפר (על דברי הקשים).

שם השולח: Baruch Alster תאריך: 21/12/09, 08:43:33
בני,

יישר כוח. מסכים כרגיל. הנושא הוא מורכב מאד, ונגעת באחת הנקודות החשובות.

להרחיב את העניין הייתי אומר, שאנו נוהגים ל'קטלג' רבנים בערך כמו שאנו 'מקטלגים' אנשים. אולם אנשים בכלל (כפי שכבר תיארת בעבר), ובוודאי אנשי רוח כרב מלמד, הם קצת מורכבים מדי בשביל הגדרות פשטניות כאלה. לא ניתן לדרוש רבנים 'מתחשבים' המוכנים ל'חידושים', אם מכריחים כל רב בעל דעות עצמאיות להיכנס למיטת סדום של 'התלם' הציוני-דתי, או אולי צריך לומר 'העֵדר'. אינני מקבל את דבריו של הרב מלמד בתחומים רבים, אך התביעה ליישור קו איננה מוצאת חן בעיני.

(המשך יבוא)

שם השולח: Baruch Alster תאריך: 21/12/09, 08:44:06
מצד שני, האם הצבא יכול להכיל תופעה של סרבנות חלקית (לא רק בפינוי יישובים, אלא אף באבטחת המשטרה בפינוי וכדו', שזה כן מתפקידו של הצבא), כפי שתובע הרב מלמד מזה שנים? אני חושב שכן, כל עוד לא מדברים על זה יותר מדי, והחכם עיניו בראשו. אולם אם ראשי הצבא חושבים שלא, האם ניתן להתמיד בהסדר עם הר ברכה? אולי הדבר תלוי באפשרות למי שאיננו מסכים לרב להביע את עמדתו בישיבה. אם עמדת תומכי הסרבנות היא היחידה הלגיטימית, והצבא חושב שלא יוכל להכיל אותה, אולי בכל זאת יש כאן בעיה אמיתית.

שם השולח: מם תאריך: 24/12/09, 21:01:34
ילמדנו רבינו.
האם הרב מלמד בעד לימוד של "מדע טהור" או לימודים אקדמאיים שנועדו לאפשר ללומדים מקצוע מכובד ומכניס מצד אחד ושיהיו תרומה לבנין חברה ומדינה מאידך.כפי שעולה מדברי חמוטל בתגובה למעלההמדברת על "אנשי מעשה" - עד כמה שידוע לי הולכת ופושטת הבחנה בין שני סוגי לימוד אלו. האם הוא מעודד למשל גם פיזיקה כימיה ומתמטיקה כמקצוע אקדמי ובמסלול מחקרי ? ומה באשר למדע טהור מסוג אחר - מדעי הרוח ?
האם תוכל להפנות אותנו למקורות כתובים בענין זה ?

שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 25/12/09, 11:14:55
מם,
יישר כח על התגובות.
בחיפוש פשוט בגוגל הגעתי לשתי המקורות הבאים (ואני בטוח שיש עוד הרבה):
http://www.inn.co.il/Besheva/Article.aspx/8109
http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?id=2924

אנונימי אמר/ה...

תודה רבה ל'רב_צעיר' על דבריו.

הרב אליעזר מלמד שליט"א הוא יחיד? (מה עם רבני חוגי 'הר עציון'? מה עם הרב שלמה אבינר ורבני 'הר המור'? הוא אולי יחיד בחוג שלו, אך גם זה ראוי לציון).