יום שלישי, 8 בדצמבר 2009

חבר מן המניין

הטור הששה-עשר למדור "דעת תורה" של אתר כיפה עלה לרשת (קישור). הנה הוא לפניכם.

בקהילה אחת בארץ גבו מכל משפחה 18,000 שקלים לצורך כיסוי הוצאות בניית בית הכנסת. לא מדובר באחת הקהילות העשירות בארץ או במשפחות מהעשירון העליון, ומן הסתם לרובם של החברים היה קשה מאד לעמוד בהוצאה גדולה כל כך. אך למרות זאת, לקחו על עצמם החברים את ההוצאה והצליחו לבנות מקום תפילה נאה ומכובד. כיום בית הכנסת עומד על תילו ואיתה הדרישה מכל חבר חדש המעוניין להצטרף לשורות הקהילה לשלם שמונה עשר אלף שקלים לקופת בית הכנסת. "כך, אם נרצה נוכל בבוא היום לבנות גם קומה שנייה", מסבירים החברים, "וחוץ מזה, מה אנחנו, פרייארים? כמו שאנחנו שילמנו עבור בניית בית הכנסת, מדוע שיהיו חברים הפטורים מתשלום עבור הבנייה?". "כך גם יעריכו החברים החדשים את העובדה שיש לנו מבנה קבע", מסבירים אחרים. אבל את העובדות לא ניתן לשנות, מאז שנחנך משכן הקבע של הקהילה לא הצטרפו לקהילה יותר מאשר חברים בודדים מאד. הדרישה לשלם ח"י אלף שקל נראית להם פשוט מוגזמת. עתה, מספר חברים מנסים להתאגד ולהוביל לשינוי הדרישה לשלם סכום כל כך גבוה. החברים פנו לרב הקהילה שייתן להם גיבוי.

בקהילה אחרת בארץ הנמצאת כעת בשלבי בנייה של משכן קבע, התקבלה החלטה ברוב דעות שעל כל חבר בקהילה לשלם ששת אלפים שקל לטובת קרן הבנייה. מספר מתפללים קבועים שלא היו מוכנים להוציא סכום כזה מכיסם, המשיכו להתפלל יחד עם הקהילה כאילו לא קרה כלום, ופשוט התעלמו מההודעות החוזרות ונשנות על תשלום לקרן הבנייה. חברי ועד הקהילה החליטו לקיים "כופין בני העיר לבנות להם בית כנסת" (תוספתא בבא מציעא פרק י"א, שו"ע או"ח קנ) והציעו להטיל סנקציות על מתפללים שלא ישלמו לקרן הבנייה. לפני ההוצאה לפועל הם פנו לרב הקהילה בבקשה לקבלת גיבוי.

בקהילה ממוצעת החברים מרימים תרומות או משלמים דמי חבר שנתיים לבית הכנסת כדי לתפעלו. הרב הוא היחיד מבין חברי הקהילה שאיננו משלם לבית הכנסת, אלא בית הכנסת משלם לו. בעצם, האם בכלל הרב הוא חבר קהילה? ישנם בתי כנסת שיש להם שמש בשכר (זה אמנם מצוי יותר בחו"ל, אך קיים גם בארץ בקהילות גדולות). לכולם ברור שהשמש הוא סך הכל אדם העובד בבית הכנסת, כמו המנקה והאדם הנותן שירות עבור המזגנים, אף אחד איננו חושב שהשמש הוא חבר קהילה. אך מה בנוגע לרב? האם הרב הוא סתם עוד אדם העובד בבית הכנסת, כמו השמש, או שמא הוא חבר קהילה מן המניין?

אם אכן הרב הוא חבר קהילה, האם הוא נדרש לשלם דמי חבר? זה הרי יהיה קצת מוזר שהרב ישלם כסף לאותה קופה ממנו הוא לוקח את משכורתו. ומה לגבי רכישת כסא לימים נוראים, או תשלום על ריהוט בית הכנסת, האם הרב אמור לקנות את כסא הרב בבית הכנסת? האם כסא הרב בכלל "עומד למכירה"? ומה לגבי קרן בנייה לבניית משכן הקבע של הקהילה, האם הרב אמור להגיע ולומר לחברי הועד: "אני מוותר על המשכורת בחודשיים הקרובים, כתרומה לקרן הבנייה"? האם הרב פטור מהחובה הדתית לבנות בית כנסת? ומה עם דוגמא אישית? ובאם מסקנתנו תהיה שאין שום הגיון שהרב יתרום לקופת הקהילה שממנה הוא מקבל את משכורתו, עד להיכן אנו ניקח את זה? האם גם נפטור אותו מלתרום כשעושים עבור משפחתו מי-שברך לאחר העלייה לתורה?

יתרה מזאת, נניח שהרב איננו משלם דמי חבר ותשלומים לקרן הבנייה, מה הרב אמור לעשות כשפונים אליו בשני הסיפורים בהם פתחנו? הפונים מצפים מהרב להביע עמדה הלכתית או מוסרית: האם ראוי שהקהילה תמשיך לעמוד על כך שחברים חדשים ישלמו הון עתק לבית הכנסת, ובזאת בעצם למנוע מצטרפים חדשים לקהילה, או שהקהילה צריכה להיות פתוחה ומזמינה כלפי מצטרפים חדשים? האם קהילה יכולה להטיל סנקציות על מתפללים שאינם עומדים בתשלומיהם לקהילה או לא? יתכן שזה מה שהפונים מבקשים. אבל, האם הרב יכול להביע עמדה כזאת אם הוא עצמו לא שילם את אותם התשלומים? האם הוא יכול להתנגד לסנקציות כאלה או לתמוך בהן כאשר הוא עצמו לא הכניס את ידו לכיס ולא הרגיש מה זה להוציא סכום כסף כזה?

כמובן שלחברותו של הרב בקהילה יש משמעויות נוספות שאינן קשורות דווקא לכסף. האם הרב משתתף בבחירת הועד? האם הרב משתתף בישיבות חברים? ואם כן, האם הרב הוא חבר מן המניין בישיבות חברים או שלקולו יש משקל עודף על החברים האחרים?
אני חושב ששאלנו מספיק שאלות להפעם ושהנושא מובן. אתם מוזמנים לטקבק ולהשיב על השאלות כפי ראות עיניכם ובעז"ה בפעם הבאה נסכם את הדעות וננסה להתוות דרך לפתרון, לפחות חלקי, של שאלות אלו.

3 תגובות:

אמונה והגיון אמר/ה...

שם השולח: דרור תאריך: 11/12/09, 10:11:35
בודאי שהרב יכול להביע דעה. זה אמנם לא עניין הלכתי, אבל כשם שרב יכול לפסוק בנושאי שלום בית או בנושאים מדיניים, כך גם כאן

אמונה והגיון אמר/ה...
תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
אנונימי אמר/ה...

שם השולח: דרור תאריך: 11/12/09, 10:11:35
בודאי שהרב יכול להביע דעה. זה אמנם לא עניין הלכתי, אבל כשם שרב יכול לפסוק בנושאי שלום בית או בנושאים מדיניים, כך גם כאן