יום ראשון, 15 ביוני 2008

חידון התנ"ך ולימוד תורה לשמה

בגליון 295 של העיתון "בשבע" התפרסם מאמר של ד"ר דניאל שליט (לינק) ובו הוא קורא למשפחות ולבתי ספר לא לעודד בני נוער להשתתף בחידון התנ"ך, על שלביו השונים. בגליון 296 של "בשבע" התפרסם מכתב למערכת מפרי עטי (לינק) כתגובה לדבריו של ד"ר שליט, ובו כתבתי כנגד אחת הטענות של ד"ר שליט.
כאן אני מבקש להוסיף בקצרה עוד נקודה או שתיים בעניין דבריו של ד"ר שליט.
אחת הטענות המרכזיות של ד"ר שליט נוגעת לעניין לימוד תורה לשמה. ד"ר שליט טוען שעבור הנערים המשתתפים בחידוני התנ"ך אין לומר "מתוך שלא לשמה בא לשמה", שכן נערים אלו כנראה קשורים לתורה גם ככה וזה מה שמושך אותם להתמודד מלכתחילה, ולכן יש לנתב את אהבת התורה שבקרבם לעבר לימוד תורה לשמה ולא לכיוון חידון התנ"ך. במחילה מכבודו של ד"ר שליט, נדמה לי שיש בכל הטענה הזו חוסר הבנה מוחלטת של מה שמושך נערים ונערות לגשת לחידון התנ"ך. נתחיל מכך שהפרס של הזוכים בחידון התנ"ך בשלבים השונים הוא קטן ומצומצם מאד יחסית לכל תחרות בסדר גודל כזה המתקיים בעולם המתוקשר שבו אנו חיים. קשה לי לקבל את ההנחה שרוב המשתתפים בחידון עושים זאת כי הם מאמינים כי הם יזכו לאותה תהילה של הזוכים בחידון העולמי - תהילה שגם היא קצרת מועד. לדעתי, רוב בני הנוער המגיעים לחידון עושים זאת מפני שהם נחשפו בשנים קודמות לחידון התנ"ך ולרמות הידע של הזוכים בחידון ומתוך שאיפה לרכוש חלק מהידע הזה גם הם מנסים את מזלם ולומדים לקראת החידון. האהבה לתנ"ך לא מגיעה לפני שמתחילים ללמוד, אלא רק אחרי שנכנסים לתוך העניין. כתבתי כאן בעבר את דבריו של מו"ר ר' שמואל גרינפלד זצ"ל שאמר שלדעתו אדם לא יכול להגיע לאהבת התורה לפני שהוא מגיע למצב שהוא יכול לחזור על מסכת שלמה בשעה. כך זה גם בכל הקשור לחידון התנ"ך, רק אחרי שהנער מתחבר ללימוד ומתחיל לשלוט במה שהוא לומד, מגיעה האהבה.
כדי להבין את חוסר הסכמתי המוחלט לדבריו של ד"ר שליט, הייתי משאיל את דבריו לכיוון עבודת החינוך. שמא מישהו מאיתנו היה מקבל את הטענה הבאה: כיוון שרוב מי שנכנס לתחום ההוראה הוא מאלה שיש בליבם אהבת התורה, חבל לנתב את אהבת התורה הזו לכיון הוראה בשכר שהיא לימוד תורה שלא לשמה, במקום זאת יש לנתבה ללימוד תורה לשמה.

עוד עניין קצר מאד. ד"ר שליט הוסיף שלאחר השתתפות המסיונרית דבריו מקבלים משנה תוקף. הבה נשקול בדעתנו איזו מהחלופות היא רווח גדול יותר למסיון: שאלפי בני נוער יהודיים יפסיקו ללמוד תנ"ך או שנערה אחת מבנות הכת תצליח להעפיל לחידון התנ"ך העולמי? לי ברורה התשובה.

אין תגובות: