יום חמישי, 23 ביוני 2011

האם יש מגזר תורני? בית המשפט יקבע!

סיפור שמתרחש בימים אלו בעיר מודיעין.

במודיעין ישנם חמשה בתי ספר ממלכתיים-דתיים, ואחד שהוא ממלכתי-דתי-תורני. בעבר פעל בעיר בית ספר תורני פרטי בעל אוריינטציה חרדית, שהעירייה פעלה לסגור תוך שהיא מבטיחה להקים בית ספר תורני שיתן מענה לציבור התורני. העירייה אכן הצליחה לסגור את בית הספר ההוא, או ליתר דיוק לגרום להם לצאת מהעיר, והקימה במקומה בית ספר ממלכתי-תורני. בית הספר התורני מפריד בין בנים לבנות כבר מכיתה א' ומקיים יום לימודים ארוך עם תגבור תורני מורגש (בשיטת ברקאי).

העירייה הקציבה עבור בית הספר התורני שתי כיתות למחזור, דהיינו כיתה אחת של בנים וכיתה אחת של בנות. אלא מאי? שרשימת התלמידים המעוניינים (או ליתר דיוק, שהוריהם מעוניינים) להרשם לבית הספר התורני גדול בהרבה ממה שיכול כיתה אחת להכיל. לפי מספרים לא רשמיים שמסתובבים ישנם כ90-100 בנים נרשמים לכיתה א' לשנה הבאה, מתוכם יש כ25 אחים ממשיכים (שיש להם אחים בוגרים בבית הספר) שהכלל על פיו פועלת העירייה קובעת שיש להם זכות קדימה להתקבל. מה שמשאיר בסופו של דבר כ70 תלמידים רשומים שמתוכם יתקבלו כ7-10.

העירייה אינה מוכנה לפתוח כיתה נוספת משום שהיא טוענת שזה יחליש את בתי הספר הממ"ד האחרים בעיר (טענת ה"יחליש" לדעתי חלשה מאד. אינני מבין מדוע זה אמור לקרות. בני שיחי בויכוח הזה לעולם יטענו "תראה מה קרה ב...", ועל טענה זו אני מודה שאין לי תשובה. עם זאת, מעולם לא הבנתי מדוע תיאורטית זה אמור לגרום להחלשות). בנוסף, סגן ראש העיר האחראי על תיק החינוך מעולם לא גילה אהדה יתרה לציבור שמגדיר את עצמו "תורני" (הוא כמובן דתי), נתון שלא עוזר במקרה הזה.

הורים של תלמידים שנרשמו לכיתה א' שנה הבאה, שסיכוייהם להתקבל הם כאמור קטנים ביותר, הגישו עתירה לבית המשפט. הם דורשים מהעירייה לפתוח שתי כיתות בנים בשנת הלימודים הבאה. טענתם היא שהם תורניים ושהעירייה לא יכולה לא לתת מענה לצרכיהם ולומר להם להסתפק בממ"ד. כפי שהעירייה לא יכולה לומר להורה ממ"ד לשלוח את ילדו לחינוך ממלכתי, גם אין העירייה יכולה לקבוע להורה תורני שעליו לשלוח את ילדו לבית ספר שאינו תורני. או במילים אחרות: הם בעצם מבקשים מבית המשפט לקבוע האם ישנו מגזר "תורני", או שה"תורני" וה"ממלכתי-דתי" זה היינו הך.

עד כמה שידוע לי, הדיון יתקיים ביום ראשון. יהיה מעניין.

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

שם השולח: מישקה תאריך: 23/06/11, 21:10:05תיאורטית זה אמור לגרום להיחלשות כי מדובר באוכלוסיה שנחשבת "חזקה" וממילא אי הימצאותה בבית ספר מסויים פירושה "היחלשותו", לא?


שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 24/06/11, 07:39:47תיאורטית ככל שיש למורה הבדלי רמות קטנים יותר בכתה, עבודתו אמורה להיות קלה יותר, ודווקא החלשים אמורים להרוויח מזה שיש פחות חזקים. אני טועה?

בנוסף, אני חושב (שוב תיאורטית) שיש הבדל בין מקום כמו מודיעין שהרמה הסוציו-אקונומית הממוצעת גבוהה מאד, לבין מקומות אחרים שיש פער חברתי גדול בין שכונות שונות.


שם השולח: מישקה תאריך: 24/06/11, 07:48:47זה נכון בעיקר לגבי הישגים לימודיים, לאו בהכרח לגבי רמה דתית/התנהגותית וכדומה


שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 24/06/11, 08:43:21אבל זה בדיוק מה שאני לא מבין. מי שרוצה רמה דתית גבוהה ישלח/שולח את ילדיו לבית הספר התורני, ומי שלא רוצה רמה דתית גבוהה שולח את ילדיו לבית הספר השני שהרמה הדתית בו ירדה ותואמת לרמת התלמידים ובתיהם. מה רע פה?


שם השולח: עזי תאריך: 26/06/11, 06:28:43מה שרע זה שמי שנמצא ברמת ביניים דתית, רוצה להיות במקום טוב באמצע גם בבית הספר, ולא לגלות שילדיו לומדים עם ילדים מרמה דתית נמוכה בלבד. גם מי שבחייו הפרטיים אינו "תורני", במקרים רבים מעריך חברה תורנית וחשוב לו שהיא תהיה בסביבה כדי לאזן השפעות אחרות.
ועוד לא דיברנו על אלה שלא יתקבלו לבית ספר התורני (ולא בגלל מצוקת מקום), שהיו יכולים (ורוצים) להיות מושפעים מהחברה התורנית אילו לא היתה מסתגרת בבית ספר לעצמה.


שם השולח: אלחנן תאריך: 26/06/11, 06:41:17אם הנסיון מראה שבתי הספר האחרים נחלשים, איזו חשיבות יש להשערה שזה לא אמור לקרות?
הטענה הזו חזקה מאד.

מעבר לכך, לא הבנתי את ההיגיון בזכות קדימה לאחים ממשיכים. גם בית שמאי, שטבעו את הקריטריונים "חכם ועניו ובן אבות ועשיר", הקדימו את התכונות האישיות ולא בכדי.

אנונימי אמר/ה...

שם השולח: עזי תאריך: 26/06/11, 08:27:07ההגיון הוא לא "זכות אבות" (או אחים) אלא לשם הקלה על ההורים שכל ילדיהם לומדים באותו בית הספר ולא מתפצלים למקומות שונים.


שם השולח: מרדכי תאריך: 26/06/11, 10:50:16אחר כך מתפלאים על ריבוי בתי הספר הפרטיים...

(נשמע דיון מעניין. ממתין לעדכונים.)


שם השולח: חגי תאריך: 26/06/11, 17:42:00קצת לקחת את הנושא רחוק. הדרישה להגדרת מגזר "תורני" היא בגלל דרישה של משרד החינוך. אני מרשה לעצמי להניח שלרוב ההורים לא באמת אכפת שהילד שלהם ילמד עם ילדים יותר "חלשים" דתית.
מה שההורים רוצים זה שהילד ילמד בבית ספר שבו יש להם השפעה על שיטת הלימוד, ויש אפשרות לסנן תלמידים "בעייתים", בעיקר מבחינה התנהגותית, וכן להשפיע על זהות המורים וכו' - וכל זה בלתי אפשרי במערכת החינוך הממלכתית.



שם השולח: חגי תאריך: 26/06/11, 17:44:15לדעתי גם רוב ההורים בממ"ד היו מעונינים באותם דברים, אבל בגלל משרד החינוך בי"ס פרטי יהיה אך ורק "תורני", והם לא ישלחו את ילדיהם לבי"ס תורני.
מה שקרה בפ"ת זה שגם ההורים הפחות תורנים הקימו לעצמם בית ספר פרטי (דעת מבינים) ואז הממ"ד קרס.
העירייה ומשרד החינוך מתנגדים לבתי ספר פרטיים פשוט כי הם מפחדים מאבדן השליטה (המיותרת) שלהם על מערכת החינוך.


שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 26/06/11, 18:00:54עזי,
אני מסכים לדבריך לחלוטין. אני מסכים לכך שזה לא נכון לא לקבל תלמידים לבית הספר. בית הספר צריך לקבוע לעצמו תקנון, וכל מי שמעוניין להתחייב לתקנון צריך להתקבל לבית הספר.
בעניין רמת הביניים, גם בזה אני מסכים להערתך, שהם כנראה אלו שנפגעים הכי הרבה.


שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 26/06/11, 18:04:47אלחנן,
השאלה שצריכה להישאל זה, האם באותם מקרים שבתי הספר נחלשו זה באמת בגלל פרישת התורניים, או בגלל שהמערכת דפוקה ובמקרה התורניים הם הראשונים שקלטו את זה וברחו.
במילים אחרות, אם התיאוריה מורה X והמציאות מורה Y, יש יותר מדרך אחת לגשר ביניהם, מלבד לומר שהתאוריה לא נכונה.


שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 26/06/11, 18:05:58בעניין האחים ממשיכים, כפי שכתב עזי זה כדי להקל על ההורים. ואחרי שהיתה לי שנה אחת שהייתי צריך לאסוף שלושה ילדים משלושה קצוות שונים באותה שעה ביום שישי, אני לגמרי מבין ומודה שכך זה עובד (חוץ מזה שאני יכול להיות רגוע שכל הילדים שלי יתקבלו לבית הספר התורני, אחרי שהראשון כבר שם).


שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 26/06/11, 18:10:00חגי,
אני יכול לדבר רק בשם עצמי. אני מעדיף מוסד שלהורים יש כמה שפחות השפעה, ושההנהלה היא חזקה ושיש תחושה שאפשר לסמוך עליה. אני סומך יותר על אנשי חינוך מנוסים, שיש להם קבלות, מאשר על עוד חמישים הורים שאין להם מושג בחינוך אבל שחושבים שהם נועדו להיות יועצי הסתרים של המנהל/ת.



שם השולח: שלמה תאריך: 26/06/11, 22:18:07אצלנו בעיירת הפיתוח הצפונית הרחוקה, המצב הוא שבי"ס אחד נעשה נפרד לפני כמה שנים ואז כל הילדים הדתיים עברו אליו, ולבי"ס שבו אני עובד נשארו בודדים, בעיקר מסורתיים. הוא כמעט נסגר, אבל הגיע מנהל חדש שקצת הציל את המצב.
אני מסכים שתגבור של בי"ס אחד לא אמור להביא לקריסת השני, אדרבה קנאת סופרים תרבה חכמה. וצריך לתת להורים את מה שהם דורשים.


שם השולח: אלחנן תאריך: 27/06/11, 05:39:43ודאי אילוצים טכניים הם גורם חשוב. אבל שיוך בפועל של בית הספר למשפחות מסוימות זו בעיה לא פחותה, גם ברמה החינוכית. מי שרוצה לשלוח ילד לבית ספר ייחודי (מכל סוג שהוא) צריך לקחת את הסיכון שיצטרך להתרוצץ, ולא לחסום את רגלי האחרים מלהיכנס לשם.


שם השולח: אלחנן תאריך: 27/06/11, 05:53:22לגבי פרישה והיחלשות: תמיד קל להאשים את המערכת, והבעיות שהיא עומדת בפניהן - אמיתיות. אבל ראוי גם לחשוב אם מהלכים של פרישה מקשים על המערכת או מסייעים לה.
(כמובן ישנה האפשרות שלא אכפת בכלל ממצב שאר הציבור, אבל אז הדיון לא רלוונטי מראשיתו).