יום ראשון, 30 באוגוסט 2009

תהילים בראש השנה

בספר איש ההלכה (עמ' 77, בתחילה לא הצלחתי למצוא את המקור הזה ואני מודה לתלמיד חכם מובהק שמצא עבורי את המקור המדוייק) מופיע הסיפור הבא מפרי עטו של הג"ר יוסף דב הלוי סולובייצ'יק:
מעשה, ונכנס אבא מרי בליל ראש השנה לבית הכנסת ומצאני אומר תהילים עם הציבור. לקח את ספר התהילים מידי והושיט לי מסכת ראש השנה. "אם רצונך לעבוד את הבורא עכשיו, כלך לך אצל הלכות קדושת היום".

אבא מרי האמור כאן הוא הג"ר משה הלוי סולובייצ'יק בנו של הג"ר חיים סולובייצ'יק.

בשבת ראיתי בספר ילקוט לקח טוב מאת הרב יעקב ישראל הכהן בייפוס את המעשה הבא (עמ' קפו):
הגאב"ד דבריסק מרן רי"ז הלוי סולובייצ'יק (הלא הוא אחיו הצעיר של ר' משה האמור לעיל) זצללה"ה היה רגיל לגמור בראש השנה את כל ספר תהילים, כאשר שאלוהו מדוע אינו עוסק בתורה בימים אלה, ענה: אם לומדים גמרא, צריך מדי פעם לקום ולהוציא גמרא מהארון, ויש חשש שברגעים של לקיחת הספר מתבטלים מלחשוב בדברי תורה, ואין זה כדאי שיעבור ביום הדין רגע אחד בלי תורה... (הנקודות במקור).

אני בטוח שאני לא היחיד שרואה סתירה בין שני הסיפורים הללו.

אפשר לתת הרבה חילוקים ותירוצים - אולי יש הבדל בין חינוך של ילד ע"י אביו לאדם מבוגר יותר ואולי יש הבדלי השקפה בין שני האחים.
כמה מצער, שהתירוץ הנכון הוא שהסיפור השני כנראה לא נכון (מה פירוש לא נכון? הוא נכון, רק לא עם הרב מבריסק).

רשימה זו עודכנה עם תיקון העובדה שהגר"מ היה גדול מהגרי"ז.

תגובה 1:

אמונה והגיון אמר/ה...

הגיבו גם אתם!

שם השולח: דוד תאריך: 01/09/09, 13:12:03
אולי מדובר בטעות סופר, אבל בעצם הגרי"ז היה צעיר בניו של ר' חיים, ר' משה יותר מבוגר ממנו, ועוד בן (נדמה לי ר' ישראל גרשון) הוא הבכור.

ולאנשים שתמהים למה הגרי"ז נתמנה לרבה של בריסק: כשר' חיים נפטר, בניו הגדולים יותר כבר היו להם משרות.

שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 01/09/09, 13:22:24
דוד,
אתה צודק במאה אחוז, כבר העירו לי על זה ואתקן בעז"ה הערב.
באמת מה שבלבל אותי היה זה שהגרי"ז ירש את אביו ברבנות בריסק.
יישר כח!