יום שבת, 10 במאי 2008

יום העצמאות - נהרא נהרא ופשטיה?!

- האם אומרים "צדקתך" ביום שבת ה' באייר?
- האם אומרים "הלל" ביום שבת ה' באייר (בעניין זה מומלץ לקרוא את מאמרו של הרב ד"ר דרור פיקסלר שהתפרסם בגליון צהר לא - ניתן להוריד כאן. תמצית של מאמר זה פורסם בעלון השבת של צהר של שבת זו.)?
- האם מתגלחים בערב שבת ה' באייר, למי שלא מתגלח כל ערב שבת בספירת העומר?
- האם אומרים תחנון במנחה בערב יום העצמאות (בסידור "וזרח השמש" מופיע שאומרים תחנון בזמן זה - נפלא ממני במה גרע ערב יום העצמאות מערב פורים קטן?)?
- האם מתגלחים לכבוד יום העצמאות או רק ביום העצמאות (האם ההיתר להתגלח הוא מפני שאין מנהגי אבילות ביום זה, או מפני כבוד היום - כדין יו"ט?)?
- האם בכלל מתגלחים ביום העצמאות?
- האם אומרים "הלל" בליל יום העצמאות? מה לגבי ברכה?
- האם מברכים "שהחיינו" ביום העצמאות?
- האם צריך לאכול סעודה בליל יום העצמאות?
- האם אומרים תחנון ביום ה' באייר כשביום זה נופל יום הזכרון (יום העצמאות נדחה)?
- אילו קולות תוקעים בשופר בליל יום העצמאות?
- איך נוהג אדם הנמצא באבילות ביום העצמאות?
- האם גם הספרדים אומרים "קל מלא רחמים" לחללי צה"ל?

אם אתם חושבים שלשאלות אלו יש תשובה חד-משמעית, כנראה שכבר הרבה שנים שאתם מתפללים באותו בית הכנסת ביום העצמאות. לצערנו הרב, רשימה זו היא חלקית ביותר ויש הרבה מאד אי-בהירויות ביחס למנהגים ולנוסחים של יום העצמאות.

אחד מחברי קהילתי אמר לי: זה לא כאילו שבמרוקו נהגנו כך ובעירק נהגו כך ובאשכנז נהגו אחרת, כל העניין הזה של יום העצמאות התחיל כאן בארץ לפני לא הרבה זמן - אז מדוע בכל סידור כתוב יש נוהגים כך ויש נוהגים כך?

מי שנותן מימד דתי ליום העצמאות זה רק הציבור הדתי-לאומי - מה זה אומר עלינו אם איננו יכולים לקבוע עבור עצמינו כיצד לנהוג ביום זה? שאר הציבורים בארץ לא מתעניינים בכלל במה שאנחנו עושים ולכאורה גם לא מתערבים - ובכל זאת איננו יכולים להחליט. האם מגיע לנו הזכות לקבוע את אופיו הדתי של יום העצמאות אם זה המצב?

תגובה 1:

Vrucrl אמר/ה...

שלום.
אמנם הרשימה מאוחרת מאוד לתגובה כעת, אך בכל זאת ראיתי כעת ולכן מגיב.
בעניין התמיהה על מה שכתב בסידור וזרח השמש, שמא זו אותה סברא של הרב צבי יהודה שהיה אומר ומנחה לומר תחנון בערב יום העצמאות, כיוון שהוא יום הזכרון בו אנו עסוקים בזכרון הנופלים ולא בשמחה, וכיוון שהמעבר ביניהם הוא מאוד חד ומתבצע ממש בין הערביים.