יום חמישי, 7 במאי 2009

גילוח בספירת העומר לקונסרבטיביים

חברי, חיים ולדומירסקי, הפנה אותי לכתבה שהתפרסמה היום (יום חמישי) בעיתון ישראל היום (הכתב: נצחיה יהודה, קישור למהדורה ברשת):

רב הנח"ל לא הכיר בשישה חיילים מסורתיים כדתיים וחייב אותם להתגלח בימי ספירת העומר

חיילים בנח"ל נאלצו להיאבק על זכותם לקיים את מנהגי העומר. מפקדים בחטיבת הנח"ל סירבו לאפשר לשישה חיילי החטיבה לגדל זקן על פי מנהגי ספירת העומר מאחר שהרב הצבאי של החטיבה לא הכיר בהם כדתיים.
הרב הסביר כי אינו מכיר בתנועה המסורתית הזרם שאליו משתייכים השישה ובעקבות ההחלטה אולצו החיילים לעבור על מנהגי האבלות היהודיים ולהתגלח. "אנחנו מרגישים מושפלים אבל אין לנו ברירה" אמר אחד החיילים.
ספירת העומר מתחילה במוצאי החג הראשון של פסח ונמשכת עד חג השבועות כאשר על הגברים מוטל לנהוג במנהגי אבלות המתבטאים בין השאר באי גילוח הזקן. ששת החיילים המשרתים בגרעין נח"ל יצאו כשבוע לפני חג הפסח לחופשה וכשחזרו לבסיסם עם זקן הופתעו לגלות שצה"ל מסרב לאפשר להם לקיים את מנהגי ספירת העומר. לטענתם הרב הצבאי אמר להם כי הוא לא מכיר את התנועה המסורתית ומבחינתו החיילים אינם דתיים. התנועה המסורתית היא חלק מהיהדות הקונסרבטיבית המשלבת מחויבות להלכה היהודית בגישה מודרנית. ששת החיילים הם בוגרי תנועת הנוער נוע"ם - תנועת הנוער של התנועה המסורתית.
הורי החיילים הגישו קבילה רשמית. אולם לטענת מפקדיהם של החיילים המג"ד הקצין הרשאי לתת אישור שלא להתגלח עיכב את מתן האישור עד להחלטת נציב הקבילות ובינתיים חויבו החיילים להתגלח מדי יום - בניגוד לאמונתם ולמסורת היהודית.
"המג"ד אמר לנו להתגלח או להישאר בבסיס לשבת כעונש" סיפרו החיילים. "הרגשנו מושפלים אבל החלטתי להתגלח למרות הבושה כדי להגיע הביתה" אמר אחד החיילים.

...
בעקבות פניית "ישראל היום" נמסר מדו"צ כי לאחר בדיקה מעמיקה המליץ הרב למפקד הגדוד לתת לחיילים אישור לגדל זקן. ההחלטה התקבלה אתמול והחיילים יקבלו את האישור היום...

אין תגובות: