יום ראשון, 16 ביוני 2013

גילאי הרבנים הראשיים

להלן רשימה של הרבנים הראשיים ורבנים שהתמודדו בבחירות לרבנות הראשית (ממה שזכרתי). השנה בסוגריים זה שנת הבחירות לרבנות הראשית, ולאחר מכן כתבתי את גילו של הרב. [אם שכחתי מישהו חשוב, תכתבו לי ואשתדל להוסיפו].
כל הנתונים מויקיפדיה.

האם הרבנים הראשיים נהיים צעירים יותר? תבחנו אתם.
תזכורת: לאחרונה נטען כי יש "המציאות החדשה העומדת בפנינו, שרבנים צעירים מתמודדים על התפקיד".
[את הרבנים מתחת לגיל 50 צבעתי בכחול. והרבנים מעל 70 צבעתי בסגול]

הרב אברהם יצחק קוק (1921) – 56

הרב יעקב מאיר (1921) - 65

הרב יצחק אייזיק הרצוג (1936) – 48

הרב בן-ציון מאיר חי עוזיאל (1937) - 57

הרב יצחק ניסים (1955) – 60

הרב איסר יהודה אונטרמן (1964) - 78

הרב עובדיה יוסף (1973) – 53

הרב שלמה גורן (1973) - 55

הרב אברהם שפירא (1983) – 72

הרב מרדכי אליהו (1983) – 54

הרב ישראל מאיר לאו (1993) – 56

הרב אליהו בקשי דורון (1993) – 52

הרב שאר ישוב הכהן (1993) – 66

הרב יונה מצגר (2003) – 50

הרב שלמה עמאר (2003) – 55

הרב יעקב אריאל (2003) – 66

הרב שמואל אליהו (2003) – 47

הרב שלמה דיכובסקי (2003) – 65

הרב דוד סתיו (2013) – 53

הרב דוד לאו (2013) – 47

הרב יעקב אריאל (2013) – 76

הרב שמואל אליהו (2013) – 57

הרב יהודה דרעי (2013) – 55

הרב אברהם יוסף (2013) – 64

הרב בנימין אטיאס (2013) - 45

13 תגובות:

תתן אמת אמר/ה...

גם אני רצתי לבדוק זאת מייד כשקראתי את המשפט הנ"ל...

כידוע, אנחנו הישיבניקים, תמיד מנסים ליישב את הדברים. אולי ניתן להציע ש"צעירות" נמדדת ביחס לתוחלת החיים הממוצעת... :-)

כן. אני יודע. שוב תגיד שאני מנסה ללמד זכות. אז זהו שלא. ממש לא הבנתי את הטענה הזאת. טענות אחרות ג"כ מעלות תמיהה בעיני, כפי שכבר כתבתי, אבל לפחות יש מה לדון לגביהן.

RavTzair אמר/ה...

בפעם הראשונה שקראתי את דבריו של הרב צוקרמן הערתי מיד למישהו שהיה לידי: "אבל הם לא יותר צעירים מאשר הרבנים הקודמים".
אז ענה לי בן-שיחי: "אתה לא מבין שהצעירות עליה הוא מדבר זה לא בשנים...".

מישקה אמר/ה...

אם כבר אתה מכניס לרשימה כאלה שהתמודדו לתפקיד ולא נבחרו (אני חושב שהיית צריך לבחור בשבילם צבע נפרד, או לפחות להדגיש את אלה שכיהנו בפועל בתפקיד. בטח כאשר אתה מציף את הרשימה לקראת הסוף בשמותיהם של כל מי שהתקשורת רק דיברה עליו בתור מועמד אפשרי בלי שיש לכך שום אישור מצידו, ומאידך למרבה התימהון וההשתוממות המפליאה אתה "שוכח" לחלוטין את הרב איגרא והרב יעקב שפירא שהודיעו זה מכבר על התמודדותם. לזכותך אני מניח שמדובר בשיכחה פרוידאנית...), אז שכחת את הרב חרל"פ שהתמודד מול הרב הרצוג. הוא היה אז בן 55.
שכחת גם את הרב הספרדי שמן הסתם התמודד מול הרב עוזיאל (אין לי מושג מי זה), אבל מעבר לזה, את התגלית החשובה ביותר שהיית יכול לגלות, פספסת: הרב אונטרמן בשעתו התמודד מול... הרב גורן הצעיר בן ה46!! (ואגב קריאה בעיתונים של אז מראה שבהחלט רבים התייחסו אליו באותו שלב כמועמד ש"קפץ בראש" מוקדם מדי)

אז אם אתה מחפש תקדימים בשביל הרב דוד לאו (שאם ייבחר יהיה הרב הראשי הצעיר ביותר מאז ומעולם), מצאת, השאלה רק אם זה שהוא בגיל הזה גם מציב אותו באותו קנה מידה עם הרב הרצוג בדורו והרב גורן בדורו...

כמו כן, חבל שלא עשית חישוב ממוצע של כל הנתונים האלה. אז הנה בחינם, שירות לגולשים:
הגיל הממוצע של רב ראשי נבחר: 58
הגיל הממוצע של מתמודד לרבנות (כולל אלה שהזכרתי ובדילוג אלה שלא הודיעו על מועמדותם): 57.666. מעניין - כמעט אותו דבר.

RavTzair אמר/ה...

אין מה לתהות ולהשתומם - אני לא מחשיב את הרב איגרא והרב שפירא למועמדים רציניים לתפקיד, ולכן אינני רואה צורך להזכיר אותם. הם גם לא מוסיפים שום דבר לסטטיסטיקה, כך שגם חסכתי מעצמי לחפש את ערכיהם בויקיפדיה.
גם מועמדים אחרים שכן הזכרתי אינם או לא היו מועמדים רציניים לתפקיד, אבל הבאתי אותם כי הם כן מוסיפים דברים מעניינים לסטטיסטיקה.

אכן, רק בעקבות פרסום הרשימה הזו נודע לי שהרב גורן התמודד מול הרב אונטרמן (אני באמצע האוטוביוגרפיה של הרב גורן כעת, אני מניח שזה מופיע שם).

לגבי הממוצע - אכן חשוב - יישר כח.

מישקה אמר/ה...

אה, הרב בנימין אטיאס והרב שמואל אליהו כן, והם לא. מעניין. אבל בשביל הסטטיסטיקה זה בכלל לא משנה, הרי אתה לא עשית חישובים האם לרב שאר ישוב כהן היה סיכוי בשעתו מול הרב לאו או שהוא לא היה מועמד רציני, הכנסת כאן את כל מי שהיה מועמד, כדי לבחון את סוגיית הגיל. כלומר, בעצם כמו שראינו, לא בדיוק את כל.

התשובה שלך מיניה וביה שאת האחרים שהוספת גם אם הם לא בהכרח רציניים, זה בגלל שהם מוסיפים עניין לסטטיסטיקה, מגחיכה את כל המושג של סטטיסטיקה מעיקרו. התעלמות מנתונים שמשקפים את המיינסטרים הסטטיסטי גורמת לטשטוש ההבדלים בין מיינסטרים לבין מקרי קצה, מה שהוא כמובן נגד האינטרס שלך במקרה הנוכחי. אז יפה, במכה אחת השמטת גם את אלה שמתמודדים מול הרב המועדף עליך וגם את אלה שמפריעים לתמונה הסטטיסטית המועדפת עליך.

מישקה אמר/ה...

נ.ב. הרב גורן אכן מתייחס לזה בביוגרפיה שלו. יותר מזה, הוא כותב שכבר בגיל 17 (או מוקדם יותר) החליט שהוא זה שאמור לרשת את הרב קוק, וכעס על מי שאמרו לו שזה שיגעון גדלות... הפלא הוא רק מדוע לא התמודד בגיל 19 מול הרב הרצוג? הרי באוטוביוגרפיה המוסמכת הזאת נכתב ששנת ת"ש כלומר בגיל 22 ביקשו למנות אותו לראש הישיבה יוניברסיטי! (עיין שם, שם)

Baruch Alster אמר/ה...

נראה לי שגילו של ר' שמואל אליהו הוא צעיר בעשור ממה שכתבת (הוא עכשיו בשנות החמישים לחייו, לא לפני 10 שנים).

RavTzair אמר/ה...

ברוך,
אתה צודק - תיקנתי. אני מקווה שאין לי עוד טעויות.

מישקה,
לא מבין מה אתה רוצה.

Baruch Alster אמר/ה...

עכשיו את האזכור הראשון של ר"ש אליהו תוכל לצבוע בכחול :-)

חיים אמר/ה...

הרב חרל"פ התמודד מול הרב הרצוג בגיל 54

שלמה אמר/ה...

א. הרב מצגר היה לדעתי עדיין בן 49 (הוא נולד בסוף הקיץ).

ב. לפני כמה שנים הייתי שותף בפורום אברכים מישיבות רבות וממגוון רחב של ישיבות ציוניות. היינו נפגשים לשמוע הרצאות מעניינות מתחומים שונים אחת לשבועיים. גילם של המבוגרים ביותר היה קרוב ל-35, והם באו מישיבות מסוימות. פעם אחת הוזמן להרצאה אדם שנחשד (שלא בצדק) לרפורמי. רבני אחת הישיבות הורו לתלמידיהם לא לבוא לאותה פגישה. רכז הפורום (שהיה רב קהילה, בערך באותו הגיל) שוחח עם אותו רב, שהשיב לו שיש מה לשמוע את אותו אדם, אבל "צעירי הצאן" אינם בנויים לכך עדיין.
הדיסוננס הזה בין הטענה החד-משמעית לטוב הגנוז בכל אחד ואחד מישראל, שמשמעותו מתן אמון גדול בכל אחד ואחד, ובין חוסר האמון הבסיסי שנציגי הטענה הזו נותנים אפילו בתלמידיהם המבוגרים ביותר (ועוד יותר בשאר הציבור), הוא רחב במידה שכבר אי אפשר להסביר אותו.

חיים אמר/ה...

נראה לענ"ד שהמציאות השתנתה. יש היום הרבה יותר רבנים בארץ ישראל כ"י, ק"ו רבנים ציוניים (במובן שיש הו"א שיתמודדו לתפקיד הרה"ר, רבנים חרדים של ממש לא מתמודדים)

בשכבת הגיל של 50-60 שזוהי שכבת המועמדים הטבעיים (בהתאם למצב החוקי) ישנם מאות רבנים פוטנציאליים. קשה לבוא ולהכתיר אחד מהם ושכולם יקבלו את מרותו.

על אחת כמה וכמה שגם בשכבת הגיל של 70-80 ישנם לא מעט רבנים שבאופן טבעי סמכותם התורנית גדולה יותר

והדבר בולט במיוחד כשלפחות 2 מהמועמדים הם בני רבנים ראשיים לשעבר שאביהם עדיין חי לאורך ימים ושנים.

אולי יש מקום לחשוב על שינוי מערכתי של חיזוק והרחבה של מועצת הרה"ר ותפקיד הרה"ר יוחלף בנשיא המועצה כתפקיד פורמלי יותר. כך ההכרעות ייתקבלו מתוך מו"מ של הרבה דעות והרבה רבנים ולא על פי הצבה מלאכותית של רב מסויים לתפקיד הרב הראשי מבלי שמישהו רואה בו סמכות של ממש

מישהו אמר/ה...

התשובה לשאלה האם הרבנים הראשיים נעשים צעירים יותר, לא בהכרח זהה לשאלה לגבי גילם של המתמודדים.
כאשר דנים על גילם של הרבנים הראשיים המכהנים, יש נתון נוסף שצריך לקחת בחשבון, והוא אורך הכהונה של הרבנים הראשיים.
גם הרב קוק וגם הרב לאו נכנסו לתפקידם בגיל 56, אבל הרב קוק שימש בתפקיד עד פטירתו בגיל 70, לעומת הרב לאו ששימש עד גיל 66. ולכן הגיל הממוצע של הרב קוק בזמן היותו רב ראשי היה 63, ושל הרב לאו 61.
ואגב, הרב עוזיאל נבחר יחד עם הרב הרצוג, בכסלו תרצ"ז, אבל נכנס לתפקידו רק אחרי פטירת הרב יעקב מאיר בתרצ"ט.