יום ראשון, 14 בפברואר 2010

הרה"ג והרה"צ

כידוע, ה"עולם" אומר שהכינוי הרה"צ, דהיינו הרב הצדיק, הומצא כדי שיהיה כינוי עבור מי שאיננו גאון ולכן אי אפשר להצמיד לשמו את התואר הרה"ג. [הבהרה: אין בהכרח קשר בין הרה"צ לבין הרב הצעיר.]
לא פעם אני נשאל מה צריך לעשות כדי להיות רב. בשורות הבאות ננסה להבהיר מה יש לעשות כדי להיות בדרגת הרה"צ או הרה"ג, כדי שכל אחד יידע אלו צעדים יש לקחת כדי להגיע לדרגות אלו. יש להבהיר שרבים וטובים קנו תארים אלו בדרכים אחרות מהמתואר כאן, ואנו לא באנו אלא לשרטט את הדרך הקלה ביותר.

הרה"צ – יראתו קודמת לחכמתו
- גם כשאתה הולך לחתונה עם ישיבה מעורבת, תקפיד לשבת בשלחן אחר מאשתך.
- במהלך החתונה תקפיד ללחוש לאשתך, מספיק בקול כדי שכולם ישמעו, ששמעת שהרב _____ (כאן יש לכתוב את שמו של אדם שכבר מוחזק בתואר הרה"צ שנים רבות) לא אוכל באולם הזה.
- בסעיף הקודם, עדיף שהאשה תהיה בכלל בצד השני של האולם, בעזרת הנשים.
- בכל מקום שאליו אתה מגיע כדאי להאריך בשבחה של האכסניה הקודמת בה היית. במיוחד כדאי לתאר בפרוטרוט את הכיבודים השונים שהעניקו לך או לכל הפחות שהיית רוצה שיעניקו לך.
- כשאתה עולה לאוטובוס, במקום לשבת ליד גבר שעלול לקום באמצע הנסיעה ובמקומו תשב ח"ו אשה, עדיף לשבת בספסל ריק ולשים את תיקך על הכסא הריק.
- במידה ומישהו מבקש לשבת לידך באוטובוס יש להראות לו שספר המוסר או החסידות המונח בתיק יכול להיות ממש כבד לעיתים שפשוט אי אפשר להרים אותו.
- רצוי להסתובב עם אדם אחר, המכונה משב"ק (ברשימה אחרת בעז"ה נסביר את הדרכים לקנות תואר זה), שיציג אותך בתור הרה"צ ויעיר הערות לאנשים שאתה פוגש בסגנון: "הצדיק לא אוהב שזה מסודר ככה", "הצדיק מעדיף את זה אחרת", וכו'.

הרה"ג – חכמתו קודמת ליראתו
- כשאתה מציג מקור מסויים בשיעוריך אמור לדוג' "יש חזון-איש ידוע", גם אם אתה בטוח שאתה היחיד בחדר שמכיר אותו.
- במהלך השיעור הקפד לומר "כדאי לראות מה כותב האור החיים על הפסוק הזה", גם אם אתה יודע שלא כל הקהל ירוץ הביתה מיד אחרי השיעור לראות מה כותב האור החיים.
- בכל פעם שאתה מזכיר מקור מהגמרא באמצע שיעור, תקפיד לומר בדיוק באיזה דף ועמוד המאמר נמצא, רצוי אף להוסיף אם זה בתחילת העמוד, באמצעו או לקראת סופו. אם אינך יודע בדיוק, תאלתר, אף אחד לא יבדוק אחריך בכל מקרה.
- כשאתה נכנס לבית כנסת, גם אם זה בית כנסת שמעולם לא דרכת בה עד עתה, תמיד תתיישב ב"מזרח".
- כשאתה מצטט את אחד מגדולי הדור, תאמר "מרן הרב XXX אמר לי פעם", גם אם רק שמעת אותו ברדיו.
- במידה ואיזה נודניק בא אליך והראה לך שטעית בהבנת מקור מסוים, יש לומר: "אכן יש חלק מהראשונים שהבינו כמו שאתה אומר".

תגובה 1:

אמונה והגיון אמר/ה...

שם השולח: אוריה תאריך: 19/02/10, 12:37:21
עוקצני ובמקום.

יש יותר מידי רבנים שלוקים בשילוב של חוסר מודעות עצמי וחשיבות עצמית יתרה (גם אם תמימה).

והלוואי ורבנים אחרים יוכלו לצחוק על תופעות שכאלה (ובכך להכיר בהן) כמו שאתה עושה זאת.