יום רביעי, 19 במרץ 2008

סיפורי חז"ל – עיון מחודש

קטע מתוך טורו של חיים ולדומירסקי שיתפרסם השבת ב"עולם קטן". רוצו לחנויות לקנות!
דמא בן נתינה
מעשה בכהן גדול שנפלה מחושנו אחת מ12 האבנים שהיו מקובעות בו. לקחו חכמים ממון רב והלכו לביתו של גוי אחד ושמו דמא בן נתינה אשר היה לו, כך שמעו, אבן יקרה זו בביתו. הגיעו החכמים לביתו של דמא והסבירו לו כי רצונם לרכוש ממנו אבן יקרה זו וכן שישלמו לו ממון רב תמורתה (50,000$ לצורך הענין). ענה להם דמא :"הייתי מוכר לכם אותה בשמחה, אבל המפתח של התיבה, בה נתונה האבן, נמצא תחת הכרית עליה אבי ישן". חשבו חכמים שדמא מנסה לקבל עוד כסף תמורתה ואמרו לו : "נביא לך 200,000$ תמורתה", אבל דמא סירב "אבא ישן, לא אעירו",הציעו לו חכמים 500,000$ תמורת האבן אבל דמא התמיד בסירובו להעיר את אביו. הלכו חכמים מביתו בפחי נפש.
לאחר כשעה התעורר אביו (נתינה לצורך הענין). "ישנת טוב אבא?" שאל אותו דמא, "ברוך השמש, לא רע" השיב אביו (הוא היה גוי). "אבא" אמר לו דמא "כשישנת הגיעו אנשים שהציעו לי 50000$ תמורת האבן שיש לנו בתיבה", כששמע אביו את הסכום הוא נפל מהמיטה - "מה אמרת עכשיו???", "כן" המשיך דמא "אבל אמרתי להם שהמפתח מתחת לראשך ואתה ישן, לכן לא אוכל לתת להם" אמר דמא בחיוך מלא גאווה", "מה עשית???" שאל נתינה בתדהמה. "כן,כן, אח"כ הם הציעו 200 ואז 500,000$ אבל לא הסכמתי בשום פנים להעיר אותך" אמר דמא בסיפוק. "תקשיב לי דמא ותקשיב לי טוב" אמר נתינה "קח את האוטו וטוס אחריהם אולי עוד תתפוס אותם. אלילים אדירים אז הייתי ישן אחרי זה. קדימה, סע, סע...". "אבא, אני לא יכול" אמר דמא. "למה????" שאל נתינה בתסכול. "כי המפתח של האוטו..." אמר דמא, "מה איתו?" שאל נתינה. "הוא נמצא מתחת לכרית של אמא שישנה עכשיו" סיים דמא בגאווה.
ששמעו זאת חכמים אמרו "צאו וראו – דגויים פשטיין נישט אין גישעפטען" (הגויים לא מבינים כלום בעסקים).

אין תגובות: