יום ראשון, 13 במאי 2012

נצי"ב על היתר המכירה

השמיטה עוד רחוקה מאתנו, ואף על פי כן אני מבקש לשתף אתכם במשהו נחמד שמצאתי בשבת בעניין היתר המכירה בשמיטה. הנצי"ב מוולוז'ין היה אחד המתנגדים להיתר המכירה. את התנגדותו הוא מפרט בקונטרס "דבר השמיטה" שנדפס בשו"ת שלו "משיב דבר" ח"ב סי' נו.

עתה, שימו לב כיצד הוא מפרש את הפסוקים מפרשתנו (בפירושו "העמק דבר" על התורה):
והארץ לא תמכר לצמיתות - ויותר נראה שבא הכתוב להזהיר שלא למכור לעובד כוכבים כדרך שאנו עושים בשביל מלאכת שבת. כך היה עולה על הדעת למכור השדה בשביעית וביובל לעובד כוכבים והוא אינו מוזהר על זה הזהירה תורה שלא למכור ולמסור לעובד כוכבים. 

4 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

לא הבנתי איך המילה "לצמיתות" קשורה למכירה שמחזיקה מעמד שנה.

אנונימי אמר/ה...

בדרך דרש, מכירה מחזורית אחת לשבע שנים נקראת מכירה קבועה של הארץ ( על אף שזה לא לקונה אחד) כמו העדאת שור וקביעת ווסת שנקבעים לסירוגין.

נתנאל אמר/ה...

נדמה לי שזו שיטה אצל הנצי"ב לפרש פרשות ופסוקים על דרך 'דרש־רמז אקטואלי', כלומר לקשר את הפרשה למאורעות הדור על פי רוח הדברים, למרות שזה לא מתיישב אחד לאחד עם לשון הפסוקים. כמו הפירוש הזה שמקושר לנושא היתר המכירה, פרשיות שונות בספר דברים מקושרות אצל הנצי"ב לתנועת החסידות בת דורו.

המגיב הלא-אלמוני אמר/ה...

לאנונימי,

ענו לך בפורום אוצר החכמה (http://www.otzar.org/forums/viewtopic.php?f=17&t=9613&hilit=%D7%94%D7%99%D7%AA%D7%A8+%D7%9E%D7%9B%D7%99%D7%A8%D7%94#p88750) שהנצי"ב עצמו מתייחס לשאלתך.