יום רביעי, 28 באוקטובר 2009

הרב מלמד

הטור השלשה-עשר למדור "דעת תורה" של אתר כיפה עלה לרשת (קישור). הנה הוא לפניכם.

"והיכן אתה מלמד?" - זו השאלה שאני בדרך כלל נשאל אחרי שאני מציג את עצמי בפני אנשים שאינם מכירים אותי. כשאני מציג את עצמי, לא פעם אני מזכיר שאני משמש בתור רב קהילה, ואז כמעט אינסטינקטיבית אני נשאל ע"י בן שיחי את השאלה לגבי מקומי במערך ההוראה של מדינת ישראל.
האם הרב חייב להיות גם מורה? האם מקצוע הרבנות ומקצוע ההוראה בהכרח הולכים יד ביד?
אין ספק שיש הרבה מן המשותף בין עולם הרבנות לעולם ההוראה. חלק ניכר מתפקיד הרב הוא בהוראה: בשיעורים, שיחות והרצאות שהוא מוסר לפני בני קהילתו. מאידך, כשם שכל אחד מבין שמומחה בחינוך לגיל הרך הוא לא בהכרח מומחה לגיל העל-יסודי, כך אין בהכרח מקום להשוואה בין הוראה לגילאי היסודי, התיכוני ואפילו העל-יסודי לבין הוראה למבוגרים. עם זאת, בכל קהילה יש גם ילדים צעירים, בני נוער ומתבגרים שכשרון בהוראה לגילאים אלו בהחלט ימצא את מקומו גם בתפקודו של רב הקהילה.

על פניו נראה שהקשר בין שני המקצועות הוא יותר נסיבתי מאשר מהותי. רוב הרבנים הם אנשים שנשארו שנים רבות בישיבה או בכולל, במהלך אותן שנים רכש הרב לעתיד תעודת הוראה ואולי אף עסק מעט בהוראה במהלך שהותו הקבוע בבית המדרש. בחלוף הזמן, כשהוא בחר לצאת מאוירת בית המדרש, הוא כבר היה מורה מוסמך ובעל נסיון והוא לא ראה צורך או יכולת למצוא לעצמו מקצוע אחר.
ניתן להציג זאת באופן יותר מחמיא: בחור הישיבה שהתחיל לחשוב על העתיד שלו ועל אפשרותו בעתיד לפרנס משפחה, חיפש אחר מקצוע שגם ישאיר אותו מחובר לתורה וגם יאפשר לו להישאר בבית המדרש עוד שנים רבות. המקצוע העונה הכי טוב על דרישות אלו הוא עבודת ההוראה.
יתרה מזאת, אם הרב מלמד מקצועות קודש ברמה גבוהה, ההוראה והכנת השיעורים עוזרים לו גם בתחום הרבנות. בקהילות רבות ניתן להמיר שיעור שניתן בישיבה לשיעור לקהילה. כמו כן, הרב יכול למצוא חברים המכירים את עולמו שאיתם יוכל לשוחח ולהתייעץ בקשר לדברים המתרחשים בקהילתו. כמובן, שאם הרב הוא מחנך של כיתה ג' בבית הספר היסודי השכונתי, התועלות הללו לא יתקיימו.
לסיכום הנאמר עד כה, בהחלט ניתן לומר שיש הגיון מסויים בכך שהרב גם יתפרנס ממקצוע ההוראה.

עם זאת, אפשר גם להציג הגיון נגדי. המורה הוא בודאי מומחה בהוראה, אך לא בהכרח אלוף בכריזמה. כל מנהל צוות בתעשיה נדרש לדעת כיצד להכניס מוטיבציה בכפופים אליו. לרב יש תפקיד מאד דומה, אחד מתפקידיו הבסיסיים הוא להכניס מוטיבציה בקרב בני קהילתו ללימוד תורה, ולקיום מצוות. כשם שהמנהל צריך לשכנע את עובדיו להתייחס ברצינות להוראות שהם לא תמיד רואים בהן את התועלת המיידית, על הרב לשכנע את האדם המאמין לשמור מצוות וחוקים שלא בדיוק מדברים אל עולמו הפנימי.
תיפקודו של הרב אינו מסתכם רק בתחום הדיבור, עליו גם להיות בעל כשרון ארגון מסויים, וגם לדעת לרתום אחרים בקהילה לפעילות. הרב גם צריך להשיג תקציבים לפעילויות שונות. כך שידע מקצועי בתחומים אחרים בודאי לא יזיק לו. לזאת יש להוסיף כמובן את כל המקצועות העוסקים בתורת הנפש, שגם לכלים אלה נדרש הרב.
כשמדובר ברב של קהילה עירונית, הוא עשוי לגלות שבבני קהילתו יש מעט מאד עובדי הוראה. ייתכן שרב העובד במקצוע שאיננו בתחום ההוראה, ימצא יותר בקלות שפה משותפת עם רבים מבני קהילתו. למציאות זו, שהרב הוא מעובדי ההוראה הבודדים בקהילתו, יש גם פן כלכלי, שנרחיב עליו בעז"ה בהזדמנות אחרת, אך לעת עתה נציין שכתוצאה מכך הרב עלול להיות ברמה כלכלית נמוכה מיתר בני קהילתו. לנקודה זו אינני רואה שום צד חיובי אלא רק צדדים שליליים.

לסיכום דברינו נאמר כך, אינני מאמין שרופא מתמחה יכול לשמש גם בתור רב קהילה. אך כל עוד הרב איננו נדרש להקדיש אחוז משרה מכובד לטובת קהילתו אינני חושב שמקצוע הרבנות צריך להיות נעול בפני כל מי שאיננו מתעסק בהוראה. אז אם תמיד חלמתם על רבנות בקהילה, אבל מקצוע ההוראה לא דיבר אליכם, לדעתי, לא כדאי לוותר על החלומות. ובמקצוע הרבנות לומדים שגם מה שנראה כבלתי אפשרי מתגלה לעיתים קרובות כאפשרי.

תגובה 1:

קיש אמר/ה...

שם השולח: חמוטל תאריך: 28/10/09, 19:42:36
בני מאמר יפה!
נוסיף שהיה רב קהילה אחד שהיה גם רופא הוא די מפורסם הרמב"ם... אבל הוא עשה את שני הדברים במעין דיעבד. וודאי היה מעדיף להמשיך לחסות בצילו הזבולוני של אחיו הסוחר וגם איני זוכרת אם היה ממש רב קהילה, אולי רק הגבאי צדקה שלהם.

שם השולח: חמוטל תאריך: 28/10/09, 19:43:56
עכשיו דייקתי שכתבת מתמחה, אבל קצב העבודה של אותו רופא מפורסם לא היה מבייש שתי משמרות רצופות של מתמחה כך שאולי הם שקולים.