יום שלישי, 1 באפריל 2008

רצוי לרוב אחיו

הרב מרדכי אלון זכה עד לפני מספר שנים לפופולאריות שמעטים הרבנים שזכו לשכמותה. את הפופולאריות הרבה הוא הרויח בזכות שיעוריו המצויינים בבית כנסת ישורון בירושלים ובמכון הגבוה לתורה באונ' בר-אילן ששודרו ברדיו בשידור חי ולאחר מכן גם בתכנית השבועית בערוץ הראשון בטלויזיה בימי שישי בצהריים. הרב אלון נודע לאחד הדרשנים המוכשרים ביותר והציבור צרך את דברי התורה בשמחה ובחשק רב.
לפני מספר שנים הרב אלון קרא נכון את הצורך בציבור והקים את "מבראשית", מפעל פרשת שבוע המופנה לילדים החל מגילאי הגן ועד לכיתות הגבוהות של בית הספר היסודי. בשיחה ששמעתי ממנו לפני שהוא השיק את מבראשית הרב אלון הסביר שהציבור כבר מאס בעוד ועוד מסגרות והוא מחפש תכנים, לכן צריך להשתמש במסגרות הקיימות על מנת להפיץ תכנים חדשים שיתקבלו ברצון על ידי הציבור. אין צורך להרחיב עד כמה צדק הרב אלון בהבחנה זו.

כשהרב אלון היה ראש ישיבת הכותל הזדמן לי להכנס להיכל הישיבה בסוף תפילת ערבית של יום הכיפורים עת אמרו את שיר הייחוד. בשלב זה התחילו התלמידים הצעירים יותר בישיבה לעמוד בתור על מנת לאחל ולקבל ברכת גמר חתימה טובה לראש הישיבה, הרב אלון. את המחזה שראיתי קשה לתאר במילים. כל תלמיד שניגש לרב התקבל אצלו בחיבוקים ונשיקות, שספק בעיני אם תלמידים אלו זכו לחמימות כה רבה מאבותיהם מאז הגיעו לגיל בגרות. עד היום אינני יודע כיצד לשפוט את המחזה הזה - לחיוב או לשלילה? בכל מקרה, אז הבנתי שבנוסף להערצה הגדולה שקיימת לרב אלון מציבור המבוגרים ששותים בצמא את דבריו בשיעורים ברדיו ובטלויזיה, ישנה הערצה אולי אפילו יותר גדולה בקרב הצעירים.

ואז קרה השינוי. כך הוא מתואר בויקיפדיה:
במהלך שנת תשס"ו הודיע הרב אלון על יציאה לחופשה. הרב אלון הודיע על הפסקת שיעוריו בפרשת שבוע (בבית הכנסת ישורון, באוניברסיטת בר-אילן ובטלוויזיה); דברים אשר הקנו לו את פרסומו הרב בקרב הציבור. כמו כן, מזמן זה, הרב אלון מיעט בעריכת חתונות ובהגעה ללוויות. על אף יציאתו לחופשה המשיך הרב אלון לשמור על קשר עם "מבראשית" ועם "ישיבת הכותל". ב-28 בינואר 2007 נפצע קשה בנו של הרב אלון, רפאל, בתאונת דרכים בהתהפכות רכב אך הבריא עם הזמן. ב-31 בדצמבר 2007 הרב הודיע רשמית על פרישתו מראשות ישיבת הכותל ועל מעבר מרב "דורש" לרב "כותב" והחל לכתוב את פירושו על חמישה חומשי תורה.

הרב אלון עבר להתגורר במגדל שבצפון ודי נעלם מהתודעה הציבורית. לפני כמה חדשים, אבא שלי סיפר לי שהרב אלון התחיל לערוך "משמר" בימי חמישי בלילה ושחברים שלו נסעו כמה פעמים כדי להשתתף במשמרים הללו, ושגם הוא חושב אולי לנסוע פעם אחת. כמה שבועות לפני פורים הושק אתר אינטרנט חדש ובו שיעורים שהרב אלון מסר במשמרים הללו. כותרות התקשורת דווחו שהרב אלון מתחיל לחזור לציבור שכה מתגעגע אליו (לינק). בדיווחים אלו נאמר שהרב אלון אף הקים לעצמו מעין חצר חסידית במגדל. מקטעי הוידיאו שבאתר החדש, אכן נראה שיש דמיון מסויים לטיש החסידי.

הקוראים הנאמנים של בלוג זה יודעים שאני אהיה הראשון שאברך על העלאת תכנים לאינטרנט, במיוחד תכנים שהציבור הרחב צמא להם והם אינם נגישים לו. אבל במקרה הזה אני חושב שחסר משהו.

הרב אלון עזב לפני שנתיים, כמעט מבלי לתת שום הסברים, והשאיר אחריו מעריצים רבים. אין לי ספק שמעריצים אלו, ובכללם אבא שלי שהוזכר לעיל, יקבלו את הרב אלון בחזרה בכל צורה שהוא יבחר לחזור בו, ובכלל זה גם אתר אינטרנט. אבל אני חושב שחסר איזה שהוא שקיפות. אחרי העזיבה הלא מוסברת, כמדומני שמגיע לציבור איזה שהוא הסבר על ההווה ואולי אף על העתיד. האם הרב אלון באמת מתכוון להקים חצר חסידית? האם הוא רואה את עצמו כאדמו"ר? האם הוא באמת מתמקד בכתיבה, ולשם כך עבר לצפון, או שיש לו כרגע אידיאולוגיה שבשמה הוא גר בצפון? זה לגבי ההווה. ולגבי העתיד, מהם כוונותיו? האם הוא מתכוון לחזור ולשמש ראש ישיבה? האם יש כוונות לחזור למסור שיעורים המוניים, שיעורים בטלויזיה?

ייתכן והתשובה של הרב אלון לחלק מהשאלות הללו הוא: אני לא יודע או עוד לא החלטתי. גם אמירה כזאת עדיפה בעיני על פני שתיקה. אינני מבקש שום הסבר על העזיבה אך אם הרב אלון מתכוין לחזור, לענ"ד ראוי שהוא לפחות יתייחס במשהו לכוונותיו כעת.
אני יודע שמרוב הפופולאריות שיש לרב אלון, הדברים שאני כותב הינם ממש לא פופולאריים - ובכל זאת נראה לי שראוי שמישהו יעלה אותם לדיון בתוך הציבור שלנו.

אין תגובות: