יום שלישי, 29 באפריל 2008

הכשרת כלים במסעדה לפסח

בעז"ה זו הרשימה האחרונה בנושא הלכות פסח לשנה זו. הדברים המתפרסמים בבלוג זה הינם להלכה ולא למעשה.


בפסח האחרון נזדמן לי להכנס למסעדה שהיתה פתוחה בחוה"מ פסח ובעלת תעודת כשרות מהרבנות המקומית "ללא חשש קטניות". במסעדה, הסועדים אכלו על כלים לבנים שלמראית עיני היו עשויים חרסינה (פורצלן בלע"ז). שאלתי את אחד המלצרים שעבדו במקום אם כלים אלו נקנו במיוחד עבור הפסח. המלצר ענה לפי תומו: לא, כל המסעדה עברה הכשרה לפסח וגם כלים אלו עברו הכשרה ולכן משתמשים בהם בפסח.

אמנם, כשחזרתי אל הספרים גיליתי שהרב הרצוג כותב שניתן להכשיר כלי פורצלן בשעת הדחק (שו"ת היכל יצחק אורח חיים סימן נב (ה) ):
בנוגע לקערות של חרסינה, (פורצלין) צריך להשתדל להמנע מלהשתמש בהם ע"י הגעלה, אלא לסדר קערות וכו' חדשים, כי יש סוברים שדינם ככלי חרס ואין הגעלה מועילה להם, וגם הגעלה ממש חושבני שאי אפשר, שיפקעו, אך אם אין ברירה, כיון שהם כלי שני או כלי שלישי, וזהו בשעת הדחק כ"כ גדול, אפשר ע"י יציקת רותחין עליהם ג' פעמים מתוך כלי של מים העומד על האש.

עד כמה שידוע לי דעה זו של הרב הרצוג הינה דעת יחיד שחולקים עליה הרב ראטה בקול מבשר (ח"א סי' פ), הרב משה פיינשטיין (אג"מ יו"ד ח"ב מו) שכתב שניתן להתיר הגעלה רק אם לא השתמשו בכלים יותר מי"ב חודש והרב עובדיה יוסף (יבי"א ח"ז יו"ד סי' י וח"א יו"ד סי' ו) שכתב שרק בשעת דחק גדולה להקל בדבר.

בחיפושי בעניין זה מצאתי כתבה מעיתון הארץ בו כתוב מפורשות שמסעדות ומלונות נדרשות ע"י הרבנויות לרכוש כלים חדשים לפסח (לינק):
כ-42% מבעלי המסעדות שמכשירות עצמן לפסח ציינו שהכשרת כלי האוכל מתבצעת לכלי מתכת וזכוכית בלבד, וכלי קרמיקה, חרסינה ופורצלן עוברים למחסן ובמידת הצורך רוכשים סט חדש שעולה בממוצע כ-40 שקל לסועד. את התנורים וכלי בישול למיניהם יש גם לשרוף, כך שישנו סיכוי שגם חלק מהם יוחלפו לקראת החג.

כידוע, הרב שלמה גורן התיר היתר דומה בעניין הגעלת כלי הפלסטיק בצבא, שניתן להגעילם שלוש פעמים וכך להכשיר אותם. עד כמה שידוע לי, הרב גורן צירף כסניף להקל את העובדה שלאף אחד לא איכפת אם הכלים של הצבא יישברו בהגעלה (דבר שאינני חושב קיים כשמכשירים מסעדה או מלון).

בחיפושי באינטרנט בעניין זה אף מצאתי תשובה בשו"ת באתר כיפה שבו הרב רונן לוביץ (שאינני מכירו) מתיר להגעיל כמעט את כל כלי הפורצלן (כאן):

אם מדובר בכלי חרסינה מזוגג =מצופה שכבה לבנה חלקה כמו רוב הכלים המקובלים כיום בשימוש, ניתן להכשירו בהגעלה ברותחים ולהשתמש בו לבשרי.


לסיום עניין זה אני חייב להבהיר שאינני יודע מה היה ההיתר של הרבנות המקומית (ואותה הרבנות המקומית אינה מקילה על מי שרוצה להתקשר אליה ולשאול שאלות בטלפון) ואם בכלל העובד ידע על מה הוא מדבר.

אין תגובות: