יום שישי, 25 בספטמבר 2020

הפעלת 'עוזר אישי' בשבת

 בגליון אמונת עתיך תשרי תשפ"א הופיע מאמר בדבר הפעלת עוזר אישי (כדוגמת Alexa או Echo) בשבת. המאמר הוא של הרב אריאל קטן והרב פרופ' דרור פיקסלר.


דומני שהראשון שדן בשאלה זו היה הרב יאיר הופמן (קישור). הרב הופמן דן בנושא השמעת קול ואוושא מילתא בשבת. הוא אוסר את השימוש במכשיר זה בשבת, כדין שימוש במיקרופון בשבת. הוא אף הולך רחוק וקובע שיש לנתק את המכשיר מהחשמל לפני שבת (אני הק' סבור שיש טעות בניתוח המציאות בענין זה - ראו כאן). 

המחברים במאמר זה מתייחסים לנושא הרבה יותר קריטי: האם מותר לעשות מלאכה ע"י הקול? האם זה בכלל נחשב למלאכה. 
בדבריהם הם מתייחסים לתשובה בשו"ת מראה הבזק (ארץ חמדה) הקובע שעשיית מלאכה ע"י קולו של אדם, הרי היא ככל מלאכה הנעשית ע"י כוחו של אדם. 
המחברים חולקים על מסקנה זו, ומחלקים בין אם המלאכה נעשית ע"י הבנת מילות הדיבור (שאז זה לא יחשב למלאכה), או ע"י כוח הרוח שיוצא מהפה (שאז זה יחשב לכוחו של האדם). 

במסקנת המאמר אין מסקנה להתיר את השימוש במכשיר, כי לדברי המחברים "יש לדון בשאלות נוספות שיש במערכת הזו בשבת". 
מלבד דין אוושא דמילתא, שהעלה הרב הופמן במאמרו, אחת השאלות הנוספות שיש לדון בהן, לענ"ד, היא: האם יש להשוות את דין העוזר האישי לדין אמירה לנכרי בשבת? 

4 תגובות:

יצחק אמר/ה...

כל השאלה מוזרה מעט בעיניי.
1. האם לאו שאין בו מעשה, שאין לוקין עליו, איננו לאו? למה בכלל הסוגיה של "לאו שאין בו מעשה" רלוונטית לשאלה האם מותר או אסור לדבר למכשיר אלקטרוני בשבת?
2. האם יש מישהו שחולק על כך שיש איסורי תורה שנעשים בדיבור בלבד? לשון הרע, כדוגמה?

RavTzair אמר/ה...

זה רלוונטי, כי פשוט שאין איסור מלאכה בשבת אם אין מעשה.
זה שיש איסורי תורה שנעשים בדיבור, לא גורר שגם עשיית מלאכה בשבת תיאסר על ידי דיבור.

Unknown אמר/ה...

שלום
הפנו אותי לסקירה שכתבת. יישר כוח!
אבקש לומר כי מדובר בחלק א של המאמר. שלחנו מאמר מקיף, ועורכי העיתון אמרו שא"א לפרספ יותר מ 4000 מילים ולכן המאמר התחלק לשניים. בעז"ה בחוברת הבאה יצא החלק השני בו, בין השאר, יהיה דיון (אם כי קצר) על הקשר לאמירה לנוכרי.
החשוב- כל המאמר מדבר על דיבור לעוזר אישי (ע"א) שאינו גורם למלאכה. לא מרתיחים מים או מפעילים תאורה. מדובר על שיחה רגילה עם הע"א: מתי השקיעה, מתי תפילת שחרית ומה כתוב ברמב"ם בהלכות טומאת צרעת פרק טז הלכה י. דברים כאלו ברור שניתן לומר לגוי בשבת. האם כולם יתירו לומר לע"א?

Unknown אמר/ה...

ברשותי מערכת חכמה של פתיחה וסגירה של סוכך שמש. כתבתי תוכנה המפעילה אותה בפקודות קוליות. לכאורה ניתן לומר שזה אסור כי הפקודה הקולית היא כמו הפעלת מפסק. אבל אין הדבר כך:
1) בניגוד להפעלת מפסק, המערכת יכולה לא להבין את הפקודה ולכן היא לא תתבצע ולכן אין כאן "פסיק רישה".
2) ניתן לותת למערכת משפט שלם כגון: "יש יותר מדי שמש בסלון" ואז המערכת תנתח אותה ותבין לבד שיש להפעיל את הסוכך. במילים אחרות, למערכת יש אינטלגנצייה ( כמו לגוי של שבת שאפשר לומר לו באופן בלתי מפורש והוא כבר יבין שהמשמעות היא לפתוח או לסגור את הסוכך).
לסיכןם: מדובר במערכות עם אינטלגנצייה והפקודות אינן ישירות וגם לעיתים לא יתבצעו בגלל הסתברויות שגיאה של המערכת.
האם לא נתיר א"כ את שימושן??