יום שבת, 26 בפברואר 2011

אינטרנט והציבור הדתי-לאומי

1. הכתבה המרכזית בעלון "עולם קטן" השבת עסקה בהרגלי השימוש באינטרנט בקרוב בני הנוער של המגזר הדתי-לאומי. הכתבה מציגה מחקר שנעשה בקרב בני נוער במגזר (לא מופיע בכתבה כמה בני נוער, כמה מוסדות ובאיזה פריסה) אודות הרגלי השימוש שלהם באינטרנט. במספרים עצמם לא מצאתי יותר מדי חדש. עם זאת, תפס את עיני הפיסקה הבאה מתוך הכתבה:
לצערי המחנכים לא מדברים על עניין האינטרנט מספיק. הם מתביישים, וגם מפחדים שאולי עצם הדיבור על העניין הזה דווקא יעורר אותו. בפועל המדיניות החינוכית המתעלמת הזאת משאירה את הנוער להתמודד בעצמו עם מצפונו.
הדובר הוא עידו ליברמן (47) בעל מכון לש"ם (זה המכון שביצע את המחקר - לא מצאתי בכתבה מה הם ר"ת לש"ם). אודה על האמת שאין לי את הכלים כדי לדעת אם המשפט הזה הוא נכון או לא. הייתי תחת הרושם שבמוסדות החינוך היום נושאי השיחה והשיחות עצמן הן הרבה יותר פתוחות ממה שהיה בזמני. עם זאת, אני משתדל לעקוב אחרי כנסים המתקיימים בציבור שלנו על האינטרנט, ובדרך כלל הכנסים הם בנושאי "סכנת האינטרנט" ודומיו ולא בנושא "איך אנחנו כמחנכים מתמודדים עם הרגלי הגלישה באינטרנט בקרב תלמידינו?".
הקוראים מתבקשים להעשיר את ידיעותי בנושא - האם צודק עידו ליברמן? האם כן מתקיימים כנסים בנושא ההתמודדות החינוכית עם האינטרנט?

2. באותו עניין ובאותו גליון. מאמר המערכת הלא חתום של "עולם קטן" עסק גם הוא בעניין האינטרנט. כאן מצאתי את עצמי מסכים לכל מילה (וגם כתבתי בעבר טורים ברוח דומה). הנה הצצה:
למה צריך לסנן אתרים שכאלה מרשות הרבים ולא שהמצב יהיה הפוך בדיוק - שמי שרוצה יבקש להיכנס למסלול או לספק אינטרנט שיאפשרו לו את הכניסה אליהם?
במאמר המערכת מזכירים את היוזמה של ש"ס מהקדנציה הקודמת שספק האינטרנט יחוייב לסנן תכנים, ורק מי שמבקש להיות חשוף לתכנים מסויימים יוכל לבקש לראותם. לצערנו, בקדנציה הנוכחית לא שמענו מאף אחד מנציגי הציבור שלנו רצון לקדם את הצעת החוק הזו. הגיע הזמן שנציגי הציבור הדתי ישלבו ידיים עם הנציגות הפמיניסטיות של הכנסת במטרה למנוע חשיפה לתכנים פורנוגרפיים ברשת מכלל האוכלוסיה.

תגובה 1:

שלומי אמר/ה...

שם השולח: רועי תאריך: 27/02/11, 18:41:02
לגבי סעיף 2, אני לגמרי מסכים.
לגבי סעיף 1, אני חושב שגם השאלה שלך היא לא נכונה, ומתגוננת מדי.
כמעט ואין שום דיון בנושא האינטרנט כתופעה תרבותית ורוחנית, שמשנה לחלוטין את העולם שנחנו חיים בו.
דשים בבעיות הצניעות בלי הפסקה, וכלשונו של הרב "משקים את הצמאים בחומץ".

אני חושב שאם היו משקיעים עשירית מהדיונים בעניני חוסר צניעות באינטרנט, היום מופנים לדיוני עומק על התופעה הזו, אולי גם הדיונים של הצניעות היו מועילים יותר.