יום רביעי, 19 במאי 2010

רב הקהילה ורב העיר

להלן סיפור שסיפר לי חבר, רב קהילה באחד הערים בארץ (שניתי פה ושם את הפרטים כדי לשמור על פרטיות הרבנים):
לפני שהתמניתי לרב הקהילה, היתה לקהילה יחסים טובים עם רב העיר שהיה מקפיד לבוא ולבקר בקהילה מדי פעם בפעם. כשהתמניתי להיות רב הקהילה רציתי להמשיך את הקשרים הטובים עם רב העיר ומלבד זאת שהלכתי לבקש את ברכתו על התמנותי לרב הקהילה המשכנו להזמין אותו לבוא ולשאת דברים מדי פעם בבית הכנסת.
כמה חדשים אחרי שהתמניתי לרב הקהילה פניתי ל"ועדה למתן אישורים חריגים לעריכת חופה וקידושין שע"י הרבנות הראשית" ובקשתי אישור לעריכת חופה וקידושין. הועדה השיבה שעלי לשלוח להם אישור מרב העיר שאני ראוי לערוך חופה וקידושין. פניתי עם המכתב מהועדה לרב העיר ובקשתי אישור שכתוב בו שהוא מכיר אותי ושאני ירא שמים. רב העיר קיבל אותי כהרגלו בסבר פנים יפות ואמר לי: בודאי שאני אתן לך אישור כזה, יש לי כרגע איזה בעיה עם המחשב, אם תוכל להזכיר לי בעוד שבוע זה יהיה מצויין. כעבור כשבועיים התקשרתי אליו, והוא אמר לי: כן אני אשתדל לעשות זאת ממש ביומיים הקרובים.
לאחר כחודש פגשתי את רב העיר והזכרתי לו שוב. הפעם הוא אמר לי: מה לא קיבלת? אני אבדוק עם המזכירה.
בשלב זה כבר התחלתי להרים גבה, החלטתי שאני אשלח לו מייל לתזכורת. במייל כתבתי שכפי שאמרתי לו כשנפגשנו לא קיבלתי את האישור עבור הועדה ובקשתי אם הוא יכול לשלוח לי שוב. אמרתי לעצמי, אם הוא יענה וישלח כנראה שכל הסחבת היתה בלא משים, ואם לא אקבל תשובה כנראה שיש כאן משהו עקרוני. התשובה לא הגיעה והחלטתי לרדת מהעניין.

חוץ מהסיפור הזה, רב העיר המשיך לפקוד כדרכו את הקהילה בערך פעם בחדשיים. והנה בשנה האחרונה הקהילה בראשותי, ערכה שני ערבי לימוד בהם הוזמן רב העיר לבוא ולהרצות. בערב הראשון הוא שלח לי ס.מ.ס. במהלך ערב הלימוד, כעשר דקות לפני שהוא היה אמור להתחיל ולדבר שהוא לא יוכל להגיע. אחרי אותה ההודעה הנושא לא עלה, לא מצידי ולא מצידו. כשהזמנתי אותו לערב השני הוא הגיב כדרכו בדברי שבח, שכמובן זה דבר חשוב ושהוא ישתדל מאד להשתתף. כששאלתי אותו איפה לשים אותו בסדר הדוברים, הוא התחמק ואמר שהוא צריך לראות ושהוא עוד לא יודע מה הלו"ז שלו לאותו יום ושאני אהיה איתו בקשר יותר קרוב לזמן. כמה ימים לפני הערב פניתי אליו שוב והוא שוב שלח לי הודעה האומרת שהוא יעדכן אותי. לערב עצמו הוא לא הגיע.

עד כאן הסיפור.

למה אני בחרתי להביא את הסיפור הזה בפניכם? אולי זה רק תחושה שלי, אך לפעמים אני מקבל הרגשה שיותר ממה שיש חוסר רצון לשיתוף פעולה בין רבני קהילות לרבנים הרשמיים מטעם המדינה, יש איזה שהוא חוסר הבנה ביניהם. כמובן, שההבנה הראשונית של הסיפור הזה היא שרב העיר הוא לא בסדר, אבל אולי יש כאן סתם חוסר הבנה ובעית תקשורת מצערת.
מה אתם אומרים? מה הייתם ממליצים לרב הקהילה לעשות בשלב הזה - להמשיך כאילו לא קרה כלום ולהמשיך להזמין את רב העיר לכל הארועים בקהילה? להתחיל להתעלם מרב העיר וכשהוא ירצה לקחת חלק בפעילות התורנית של הקהילה הוא כבר ימצא את הדרך? דרך שלישית?

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

שם השולח: יונתן תאריך: 19/05/10, 22:01:38


מי שכתב את הדברים ממש במצב טוב יחסית. רב העיר הרי אינו משמיץ אותו, אינו מחרים אותו, אינו מנסה לפגוע בפועל בקהילתו או במעמדו בקהילתו (שהם כנראה בחרו בו כרבם באופן ישיר).

כמובן שעל רב הקהילה להמשיך להיות נימוסי כלפי רב העיר. אבל אם זה לא כדאי לו לצפות לכלום: הרי רב העיר נמצא בתפקיד שבו אין לו אחריות כלפי אף אחד, הוא ימשיך לקבל משרה ומשכורת עד גיל 70 או 75 גם אם יבטל שיעורים, לא ישלח מכתבים, ולא יענה על מיילים.

העובדה שה"ועדה למתן אישורים חריגים לעריכת חופה וקידושין שע"י הרבנות הראשית" מחייב את הסכמתו של רב העיר כדי לערוך חופות, בעצם מרוקן את כל הפרוצדורה הזאת מכל משמעות בערים רבות במדינה. החובה הזו באה כדי להכביד על הרבנים המתנדבים בצוהר, ולהוריד כמה שיותר רבנים מתנדבים ממאגר הרבנים שלהם.

לא להיות תמים: זה בדרך כלל לא עניין של חוסר הבנה ובעיית תקשורת. בגלל שיחסי הכוחות כל-כך לא מאוזנים, על רב העיר לעשות צעד מעשי בעצמו כדי להראות כוונה טובה. ואם לא צריך רב הקהילה להמשיך לכבדהו ולחשדהו ולא לצפות לקבל ממנו שום דבר.





שם השולח: אלחנן תאריך: 20/05/10, 04:48:08


חסר לי נתון שאולי עשוי להיות רלוונטי:
מה השיוך של שני הרבנים מבחינה דתית / עדתית / פוליטית?

בכל אופן, במקום רב הקהילה, אני הייתי מתחיל להתעלם מרב העיר בכל הקשר שאינו הכרחי. לא נראה לי שמדובר בענין תמים.





שם השולח: מהרהר תאריך: 20/05/10, 05:37:13


הו תמימות קדושה.

הרי לכולם מובן שמסדרי חו"ק בהתנדבות פוגעים בפרנסתם של הרבנים מטעה"מ, שהם רובם ככולם חרדים ציניקנים הרואים במדינה מקור לכסף ובזים למזרוחניקים שוטים כמוכם. אתם צריכים את זה בשלשה העתקים כדי להבין??





שם השולח: רוני תאריך: 20/05/10, 17:39:07


אני ממליץ ללכת על עניין האישור בצורה עיקשת יותר, לבוא אליו למשרד עם הנייר מוכן ועט כך שיהיה לו רק לחתום, אם הוא לא רוצה לחתום, יש דרכים ציבוריות וחוקיות לטפל בזה....
אני חושב שההתקפלות בעניין החתימה היא שהביאה לעוד רמיסות.
תראה לו שאתה יודע מה אתה עושה ואתה לא לפלף.
למשל ביום לימוד, אני הייתי עולה לבמה עם הפלאפון ומודיע ברמקול שלפני 10 דקות קיבלת מהרב SMS בזה הלשון"....."
אני לא בקיא בכל רזי הנהלים והחוקים בעניין אבל לדעתי כדאי להכיר אותם ולפעול בחכמה





שם השולח: יעקב תאריך: 20/05/10, 18:08:04


הסיפור הזה מזכיר לי, לצערי, סיפור אישי שלי, מול רב שכונה שרוצה להיות רב עיר.

אינני רב, אני סתם יהודי קהילתי. אבל ממה שראיתי ויותר ממה שחוויתי על בשרי, מסקנתי בהירה לי לגמרי: אנחנו יותר מדי מצפים מרבנים שעקב היותם גדולים בתורה יפסיקו להתנהג בקטנוניות, וכנראה שהם בכל זאת נשארים גם בני- אדם.

ולשאלתך: כמו שכתבו לפני: כבדהו, חשדהו, לא להתעלם, לא להתרפס.





שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 20/05/10, 18:11:33


חסר לי בתגובות כאן גם התייחסות לקהילה. כלומר, אולי רב העיר לא אוהב את רב הקהילה, אך זה לא אומר שזה לא לטובת הקהילה שרב העיר ימשיך להיות איתם בקשר. כלומר, אם רב הקהילה יתחיל להתעלם לחלוטין מרב העיר, מן הסתם רב העיר ירגיש בנתק ויתחיל לחלוטין להתעלם מהקהילה. האם זו דרך נכונה?
ויש בנימוק זה צדדים תורניים ופוליטיים.

רוני,
אין שום מקום ללימוד זכות? ושוב, פגיעה בכבוד התורה של רב העיר, בסופו של דבר יכול לפגוע בכבוד התורה של רב הקהילה. לא כן?

אנונימי אמר/ה...

שם השולח: יונתן תאריך: 20/05/10, 22:20:23


התיחסות לקהילה: לדעתי אין בזה צד "תורני" כלל, מהסיבה הפשוטה שזה לא הרב שלהם. הם לא בחרו בו, ואין לו שום אחריות כלפיהם, והוא אף פעם לא יעמוד בפניהם לבחירה מחדש.

הסמכות שלו אינה נובעת מרצון הקהילה כלל, ולכן הוא לא הרב של הקהילה. הוא מנוי פוליטי בלי קשר לקהילה הזו, ומן הסתם הם גם בחרו ברבם האמיתי ללא קשר איתו ואולי אף בניגוד לרצונו.

בתור מנוי פוליטי בעיר, אם הוא רוצה קשר עם הקהילה הזו ועם הרב שלה, שפשוט יקום ויזום את זה בכבוד. אם הוא לא רוצה אז לא צריך.





שם השולח: יוקי מאיר תאריך: 21/05/10, 10:34:17


ב"ה שזיכה אותנו כאן ברעננה, שהיחס בין הקהילה, ורב הקהילה, לבין רב העיר, הוא טוב וחם.
את האישור לערוך חופות קיבלתי על המקום, כולל המלצה חמה.
הרב פרץ מגיע לכל אירוע שהוא מוזמן, ומתעניין בכנות בקורה בקהילה.

צר לי על המקומות בהם העניין לא עובד כך.





שם השולח: דביר תאריך: 22/05/10, 20:06:10


שבוע טוב ליוקי מאיר,

יש ברעננה רב קהילה חשוב, הרב שאול פרבר, שהוא גם ראש הארגון עתים ומומחה מאין כמוהו בכל הקשור לנישואין בהלכה וברבנות במדינת ישראל.

צר לי שעד כה רב העיר ברעננה לא ראה לנכון לאפשר לרב פרבר לערוך חופות.






שם השולח: רועי תאריך: 22/05/10, 21:20:46


ואולי זה הפוך?
אתה לא נותן פרטים (מן הסתם בצדק), אבל אולי רב העיר חושב שאותו רב קהילה מספיק טוב להיות רב קהילה (אן שאין לו כל כך ברירה) אבל לא יותר מזה (לדוגמא חו"ק)?
אולי ערבי הלימוד אינם לרוחו בשל הסגנון שלהם או הדוברים בהם?

ברור לי שמאז שש"ס שולטת במשרד הדתות, כל מינוי לרב עיר חשוד על ידינו. אבל, יתכן שבחלק מהמקרים רבני העיר צודקים.





שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 23/05/10, 18:34:43


רועי,
גם אם זה הפוך, למה רב העיר לא יכול להגיד בפנים את דעתו? זה לדעתי הבעיה הגדולה כאן.
אני יכול לספר מנסיוני שכשאני ניגשתי לרב לאו בשביל האישור של "הועדה וכו'" הוא אמר לי ישר "תתלווה אלי לכמה חופות ואז אני אתן לך המלצה".





שם השולח: רועי תאריך: 24/05/10, 07:24:34


יש פה שתי נקודות שונות.
לגביך והרב לאו, זה קל. הרב לאו חושב שאתה כן ראוי לערוך חופות. אותו רב עיר חושב שאותו רב קהילה אינו ראוי (אני מזכיר, אני מציג פה את הצד השני, כיוון שאין לי שום מידע על הפרטים).

לגבי להגיד בפנים, גם את זה אני יכול להבין בכמה רמות.
א. האם אותו רב היה רוצה לשמוע את זה בפנים?
ב. גם בפסיקת הלכה יש הבדל בין שאלה "רשמית" שמחייבת את השואל ואוסרת עליו לשאול רב אחר, לבין התייעצות.
ג. לפעמים הדברים הם עדינים, ולא מוחלטים, גם לא אצל הרב.
אם לקחת דוגמא מהקהילה שלך, נאמר שלרבני העיר לא נוח עם ההרצאות של פרופסור מסוים.
הם לא חושבים שהוא כופרף אבל הם לא חושבים שזה ראוי שבי"כ יארח פרופסור, רח"ל.
הם יכולים להגיד את הדברים בפירוש (ובכך אולי אפילו לחייב אותך לבטל את ההרצאה), והם יכולים לחמוק באלגנטיות. מה עדיף בעיניך?

בקיצור, למרות נטיית הלב (שלי לפחות) לתמוך ברבני צוהר, ולהילחם ב"מימסד המושחת", אני חושב שיש מקום להכיר גם את הפרטים, לפני הכרעת הדין...





שם השולח: יצחק תאריך: 27/05/10, 05:03:16


הסיפור כאן ברור מאין כמוהו, הקשר החם בין רב העיר לקהילה הנ"ל בעבר העבירה דרך לשכתו את מרבית החופות, כניסתו של רב הקהילה לתחום זה תביא את רב בעיר לאבד השלמת הכנסה (ע"פ הקריטריונים המותרים בחוק כמובן) ועל כן הוא חוסם את רב הקהילה.
אי הגעת הרב לשיעורי תורה בבית הכנסת נדמה כקטנוניות רבנית.
חבל שדברים כאלה קורים, צריך לחשוב מחדש על סטנדרטיזציה של האישור לעריכת חופות.






שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 27/05/10, 13:32:15


יצחק,
במחילה - אני מתפלא ממך.
אתה הרי יודע שבציבור שלנו רבני קהילות עושים מעט מאד חתונות לבני הקהילה שלהם.
חוץ מזה, כמי שמכיר את הסיפור לפרטיו - זה בכלל לא הסיפור. אם רב העיר לא רוצה לתת לו את האישור זה כנראה כי הוא מרגיש (מאיזה סיבה שלא תהיה) שזה לא נכון לתת לו את האישור. לא עניין של כסף.