יום שישי, 14 ביוני 2019

גלאים בשבת - דעת הרב עובדיה יוסף זצ"ל והרב אליהו אברז'ל נר"ו

בגליון יתד המאיר (אייר תשע"ט) התפרסמה תשובה קצרה של הרב עובדיה יוסף בענין "מערכות איתות במעבר חצייה בלילי שבת ויו"ט". התשובה ממוענת לרב לוי יצחק הלפרין, ראש המכון המדע-טכנולוגי להלכה. תשובה באותו נושא נכתבה ע"י הרב שמואל הלוי ואזנר, כמה חדשים מאוחר יותר, לאותו ממוען (קישור). 

התשובה קצרה מאד, ואי אפשר לומר שיש כאן בירור מקיף של הנושא. ועם זאת, ניתן לראות כי הרב עובדיה יוסף מציע להתייחס לאותן מערכות המופעלות ע"י חיישנים כגרמא (לאחרונה ראינו התייחסות דומה בדברי הרב אשר וייס).

בענין קרוב, ראיתי לאחרונה הפניה לתשובה הזאת של הרב אליהו אברז'ל (אינני יודע מאיזה שנה זה):


בתשובה זו כותב הרב אברז'ל דברים דומים לאלה לעיל של הרב עובדיה יוסף. עקרונית יש לדון בתאורה הנדלקת באמצעות חיישנים כגרמא, וכדבר שאין בו מעשה. ואף אם נחשיב זאת למעשה, הרי אין בזה יותר מאשר פסיק רישא באיסור דרבנן (שהוא מבקש להקל בו, במקרה כזה).
בסופה של התשובה הוא אף כותב להתיר לפתוח דלת באמצעות כרטיס אלקטרוני (כדברי ידידי הרב אלי רייף וראו גם כאן) מדין פסיק רישא באיסור דרבנן במקום צער (במקום שאין במצוי גוי שיפתח).

לא פעם שמעתי את האמירה שדעתו של הרב רבינוביץ' הינה דעת יחיד שאין לסמוך עליה. לאורך השנים הראנו כאן שדעתם של הרב שמואל ואזנר, הרב אשר וייס, ועתה גם הרב עובדיה יוסף והרב אליהו אברז'ל כולם מסכימים שהפעלת מערכת ע"י חיישנים צריכה להידון כגרמא ולא כמעשה בידיים (וכפי שפרסם בזמנו הרב אלישיב קנוהל במאמר בתחומין).

לעוד טורים בנושא זה ראו כאן.

3 תגובות:

moshere אמר/ה...

יישר כח. אכן נושא חשוב ומהותי שדנים בו מעט מדי. דיון חשמל בשבת במקום של אינו מתכוון ובדרבנן בהחלט יכול להווה פריצת דרך למדינה יהודית

צביקה אמר/ה...

בהמשך לדברי משה - התחושה שאני קבלתי מקריאת תשובות שונות בנושא, שהיא שפשוט 'מפחדים' לדון בנושא ברצינות.
הרושם שאני קבלתי, הוא שאם נלך בדקדקנות הלכתית גרידא, נוכל להתיר הרבה דברים - שלא בטוח שאנחנו באמת רוצים להתיר.

לא יודע איך להגדיר את זה במדויק - האם זו ה"מטא-הלכה", "שכל של תורה של הפוסקים הגדולים", או אולי "עובדין דחול", "אווירה של שבת" - משהו באזורים האלה הוא הסיבה האמיתית שחלק מהדברים אסורים בשבת. ואחרי שהוחלט שהם אסורים בגלל הסיבות האלה, מתחילים לנסות להגדיר "בשפה הלכתית" מה בדיוק מהות האיסור.

ולמי שיתקומם על דברי, מוזמן לע' בירושלמי בשבת פרק שביעי, הלכה ב'. שם נראה שגם חז"ל נקטו בגישה דומה...

Oren Tsur אמר/ה...

לעניין דעת הרב עובדיה וחיישנים - קראתי בזמנו עמדה נוקשה יותר של הרב עובדיה שבעיקרה - אם חיישן הוא דרך ההפעלה הרגילה של המוצר אזי שימוש בחיישן אסור וההפעלה לא נחשבת כגרמא. ספציפית זה היה בקשר לחיישני תאורה בחדרי מדרגות - החיישן מזהה תנועה ומדליק את האור.
אני לא מוצא את המקור*, אבל אני מניח שמדובר בחדר המדרגות של הדייר ולא בחיישני התאורה שאחרים מתקינים בכניסה לבית שלהם והם מופעלים כשעובדים בסמוך או בחיישנים של העירייה (או במצלמות אבטחה).

*מצאתי את ההתייחסות הזו: http://halachayomit.co.il/he/default.aspx?HalachaID=4489