נושא קצת שונה, לשם שינוי.
בפרשת תזריע, התורה מתארת מצב בו לאדם יש נגע שאינו מובהק לטהרה או לטומאה. התורה אומרת כי הכהן מסגיר את האדם לשבוע ימים (ויקרא פרק יג):
(ד) וְאִם בַּהֶרֶת לְבָנָה הִוא בְּעוֹר בְּשָׂרוֹ וְעָמֹק אֵין מַרְאֶהָ מִן הָעוֹר וּשְׂעָרָה לֹא הָפַךְ לָבָן וְהִסְגִּיר הַכֹּהֵן אֶת הַנֶּגַע שִׁבְעַת יָמִים:
רש"י מסביר שם:
והסגיר - יסגירנו בבית אחד ולא יראה עד סוף השבוע, ויוכיחו סימנים עליו:
המשנה במגילה מכנה אדם כזה בכינוי "מצורע מוסגר" ומוסיפה ומחדשת שאיש זה הוא טמא כמו מצורע מוחלט, ולמעשה ההבדל בין המוסגר למוחלט קטן מאד (תלמוד בבלי מסכת מגילה דף ח עמוד ב):
אין בין מצורע מוסגר למצורע מוחלט אלא פריעה ופרימה. אין בין טהור מתוך הסגר לטהור מתוך החלט אלא תגלחת וצפרים.
הגמרא שם מדייקת מלשון המשנה מה השווה בין המצורע המוסגר למצורע המוחלט:
הא לענין שילוח [וטומאה] - זה וזה שוין.
ורש"י כותב שם:
שילוח - חוץ לחומת העיר.
האם רש"י על התורה שהסביר "והסגיר... בבית אחד" מפרש שונה מהגמרא? האם אפשר לומר שהיו בתים מחוץ לחומת העיר? האם יש דרך ליישב בין פירושי רש"י?
אשמח למקורות ולרעיונות בנושא.
תגובה 1:
שם השולח: מנחם ט"ב תאריך: 15/09/11, 20:42:14
מכח קושייתך כתבו תוס' במו"ק (ז א אמר רבי) שרש"י חזר בו, ולא פרשו היכן (ראה גם בתוהרא"ש שם שהביא דברי רש"י בפיה"ת).
וע"ע במאירי ובריטב"א במגילה על אתר.
שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 18/09/11, 17:38:36
יישר כח.
בעז"ה גם אעלה את הדברים על הכתב.
הוסף רשומת תגובה