יום ראשון, 23 בינואר 2011

הרב שלמה אבינר והרב שמואל אליהו על מחנות ההשמדה והעמלקים

בהמשך לטורים:
- רכזים למחנות השמדה - "הבהרה והתנצלות"
- דרושים רכזים למחנות השמדה


הופניתי ע"י אחד הקוראים לשו"ת הסלולרי של הרב שלמה אבינר שהתפרסם בעלון "עולם קטן". לפניכם שתי השאלות הראשונות ותשובותיו:
שאלה: האם יש לרכז את העמלקים במחנות השמדה?
תשובה: "אין עושין מלחמה עם אדם בעולם עד שקוראין לו לשלום" (רמב"ם מלכים ו א). "מבני בניו של המן למדו תורה בבני ברק... שאין לנו להיסחף בזרם של שנאה גם על האויב היותר נורא" אורות הקודש ג שכו.

שאלה: האם הרבנים שחלקו על "מכתב הרבנים" הם "רבני קריירה" ו"פקידים"?
תשובה: לא. הם תלמידי חכמים גדולים אך פעמים רבות יש מחלוקות.

עדכון:
הבוקר בעיתון "הארץ" (קישור) היתה גם התייחסות של הרב שמואל אליהו לעניין הזה, הנה דבריו:
אני הבנתי שזו אמירה כלפי אותם רבנים, מה הם יעשו כשיקראו להשמיד את עמלק? 'האם גם אז תשבו בחיבוק ידיים?' אבל מכיוון שזה הובן לא נכון, שבוע לאחר מכן פורסמה התנצלות. אבל קצת פרופורציה. מחנות השמדה זה לא חלום רטוב של אף אחד מאתנו.

4 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

שם השולח: תומר (האתר שלי) תאריך: 23/01/11, 09:54:01
ראיתי את זה, ומיד חשבתי על המאמץ המיוחד שעשה אבינר כדי להדגיש שדעתו שונה מדעת העלון שיוצא מטעם תנועתו. התשובות האלו ממוקמות בראש מדור ה"שו"ת הסלולרי", ולא אתפלא אם השאלות מומצאות על ידי הרב עצמו.

שם השולח: מישקה תאריך: 23/01/11, 10:12:5
6ליתר דיוק: דעתו שונה מדעת ---העורך--- של העלון שיוצא מטעם תנועתו. אלא שהתנועה היתה צריכה לזרוק את העורך הזה מהמדרגות. (נ.ב "הרב אבינר")

שם השולח: eliezer תאריך: 23/01/11, 11:04:25
א- ברור שהסמסים של הרב אבינר- הם על שאלות שהוא כותב.
ב- לא יודע אם זה בעל משמעות. אבל כנראה שכן- הדיון היה ב'מעייני הישובה' והדברים התפרסמו ב'עולם קטן'.

שם השולח: מישקה תאריך: 23/01/11, 13:32:05
האם הרב שמואל אליהו שליט"א באמת אינו מבין מהי בימינו משמעות השימוש של הטרמינולוגיה "מחנות השמדה"? אינני מאמין שגם הוא סבור, כמו אותו עורך כנראה, שה*צונזר*ם בעצם היו בסדר ורק טעו בכתובת.

שם השולח: מישקה תאריך: 23/01/11, 13:35:03
מאידך, מה שמצחיק אותי בסיפור הזה, הוא העובדה שכמעט כל החילונים באשר הם, ואפילו "אנשי רוח" מלומדים, מגלים חוסר הבנה מוחלט בכל הנוגע למשמעותו של המושג "עמלק" בהלכה, ואי לכך הם מאמינים ברצינות שיש מי שסובר שלהלכות מחיית עמלק ישנה משמעות אופרטיבית בימינו. כבר ראיתי פרופסור מאוניברסיטת נזעק ומנופף בכרזה שפרסם (איפה?) איזה תמהוני ובה נכתב ש"עמלק" זה ראשי תיבות של "ערבים, ממלכתים" ואת השאר אני לא זוכר. הנה, נופף הפרופסור באצבעו, זה מי שהם קוראים להרוג, והיועץ המשפטי שותק!

אנונימי אמר/ה...

שם השולח: יוני תאריך: 23/01/11, 13:49:53
מסכים עם מישקה. השימוש במונח מחנות השמדה ועוד כדוגמה למשהו שמצופה מכל איש דת לפעול בנחישות לקיומו אינו פליטת קולמוס אלא עדות לעיוות התפיסתי שבבסיס המאמר! בלי קשר לשאלה אם יש או אין עמלקים היום. מה שמגוחך הוא שמחנות ההשמדה הובאו כדוגמה לדבר שיהיה מופרך לא לקחת בו חלק. אנחנו מספקים תבערה למתחים הדתיים חילוניים שקיימים גם כך.

שם השולח: אותו אלמוני תאריך: 23/01/11, 13:50:36
תודה בני, לא שיערתי שפרסום מאמר המערכת של מעייני הישועה בבלוג שלך יביא לכתבה בהארץ - כל הכבוד

שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 23/01/11, 18:15:49
אלמוני,
מילא כתבה בהארץ, שו"ת סלולרי בעולם-קטן!

שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 23/01/11, 18:31:31
אני איתן בדעתי שאת המאמר הזה כתב תלמיד שלא שימש כל צרכו. זה לא משהו שנכתב מתוך ידיעה אלא מתוך אי-ידיעה.

אנונימי אמר/ה...

שם השולח: Baruch Alster תאריך: 24/01/11, 06:51:02
לגבי הרב אליהו, נאמנים עלי דבריו בכתבה בהארץ שלא הוא כתב את המאמר. בכל זאת, זה לא רק "תלמיד טועה", או ליתר דיוק, נראה לי שיש הרבה תלמידים טועים כאלה. המצב החינוכי בישיבות שלנו בכל מה שקשור ליחס לנכרים הוא בעייתי ביותר, ויש לכך שורשים עמוקים. כמו ש"רב זקן" הביא כאן בתגובה לאחד הפוסטים הקודמים, נאמרו עוד כמה דברים מזעזעים בדיון על מכתב הרבנים.

שם השולח: Baruch Alster תאריך: 24/01/11, 06:54:45
לגבי מיקום דברי הרב אבינר, נראה לי שבחירתו בעולם קטן נועד לתת לזה פרסום - נראה שמדור השו"ת שם הוא אחד הדברים הנקראים ביותר בבתי הכנסת...

ובנימה רצינית (ועצובה יותר), ניסיתי בשבועות האחרונים לעורר דיון אצל כמה מחנכים ואנשי ציבור בנושא. התגובות התחלקו לשלושה: כאלה שחשבו שאין בעיה (כי הם לא מכירים אישית אף אחד שהוא כזה - בד"כ מדובר באנשים שלא מצויים בעולם הישיבות שלנו), כאלה שפשוט מפחדים לדבר מפחד הקיצוניים, וכאלה שלא מסוגלים לערוך דיון חינוכי כי הכל מבחינתם תקשורתי. עצוב...

שם השולח: אלחנן תאריך: 24/01/11, 12:00:15התגובה של הרב אבינר אמנם ברורה אבל מאכזבת. סוג כה של אמירות ראוי לשיתוק בנזיפה, ולא לציטוט מתוך "אורות הקודש".

שם השולח: יניב תאריך: 19/02/11, 17:58:57מצטער.
לא פחות משאני מודאג מרעיון מחנות ההשמדה האווילי אני מודאג מאישיות רבנית שמתבטאת בסגנון של, ואני מצטט: "מחנות השמדה זה לא חלום רטוב של אף אחד מאתנו".
זאת אמנם התבטאות אומללה, ואני מניח שמחנות השמדה לא מביאים רבנים, קיצוניים ככל שיהיו, לקרי לילה, ובכל זאת, סוג ההתנסחות הזה מלמד משהו על התרבות, על עולם הלשון, על רוחב השפה והאופקים של המבטא.

אנונימי אמר/ה...

ידועים דברי הרמב"ם בספר המצוות (עשה קפט): "...שצונו לזכור מה שעשה לנו עמלק מהקדימו להרע לנו, ושנאמר זה בכל עת ועת ונעורר הנפשות במאמרים להלחם בו ונזרז העם לשנוא אותו עד שלא תשכח המצוה ולא תחלש שנאתו ותחסר מן הנפשות עם אורך הזמן".

משמע שאע"פ שמחיית עמלק איננה נוהגת בפועל כשאין עמלקים (עי' בעשה קפז שהשווה הר"מ בין מחיית עמלק למחיית ז' עממין, ששתיהן נוהגות לדורות אע"פ שאבד זכרם, והארכת בזה במק"א), מ"מ ישנה חובה בדורנו לעורר שנאה על עמלק.

(האם זה מסתדר עם מה שהביא הרב אבינר בשם הרב קוק?)

אגב, להערכתי הרב אבינר איננו ממציא את השאלות, אין לו זמן לקרוא 'מעייני הישועה' ודומיו, הוא מקבל אלפי SMSים בחודש, ואינני יודע מי בוחר מה יפורסם (אולי הרב מרדכי ציון).