יום שלישי, 27 באפריל 2010

טעה, טועים, טעינו

התפרסם במסגרת מדור "דעת תורה" באתר כיפה (קישור). ניתן לקרוא את כל הטורים שהתפרסמו במדור זה כאן.

בעולם המחשבים והתכנות מקובל לומר כי קטע קוד שלא נמצאו בו טעויות (בָּאגִים בעגה המקצועית) הוא כנראה קטע קוד שלא עבר בדיקות. זאת, לאור ההנחה כי אין מתכנת שלא עושה טעויות, ואם היו בודקים את קטע הקוד כראוי - אזי היו מגלים את הטעויות.

בעולם הרבנות, מעדיפים שלא לדבר על טעויות. אך האמת היא שכשם שכל אדם עושה טעויות, גם רבנים עושים טעויות. אמנם, רב חשוב כנראה לא יטעה בדברים פשוטים בהם טועה רב זוטר, אך מאידך הרב החשוב עוסק גם בנושאים כבדים בהרבה מאלו שהרב הזוטר מוכן לקחת על כתפיו, כך שאין ביטוח שהטעויות שהרב החשוב יעשה הינן פחותות בחשיבותן מאלו של הרב הזוטר. הטעויות נמצאות כמובן בכל תחום, הן במישור העשייה הציבורית, הן בייעוץ הפרטני, והן במסירת דברי הלכה או שיעורי תורה. הפעם אתמקד רק בתחום ההלכתי.

אם נחזור לעולם התכנות, יהיה זה נכון לומר כי הטעויות הם החלק הפחות נורא. עיקר הבעיה היא שאין כלים לבדיקת ומציאת הטעויות מחד, או במקרה ולא מתקנים את הטעויות לאחר שנמצאו מאידך. כך גם בעולמה של תורה, רב הלוקח בחשבון את האפשרות שיטעה יפעל לפי הכללים הבאים, או לפחות חלק מהם:


- אל תתעסק בתחומים בהם אינך מבין.
- במידת האפשר תן לאדם נוסף לעבור על דבריך בטרם פרסומם.
- נמק והסבר את דבריך. אם הינך טועה בהבנת המציאות או שהינך מסתמך על הנחות יסוד שגויות או אפילו אם הלוגיקה שלך שגויה, יש סיכוי שהשואל יעיר לך ותוכל לתקן את תשובתך.
- לאחר שהעירו לך על טעותך, מהר להשיב: "צודק, טעיתי. תודה שהערת לי". כך אנשים ידעו שניתן וכדאי להעיר לך על טעויותיך, וכך תוכל ללמוד כיצד להשתפר בפעמים הבאות.

הבה נראה מספר דוגמאות בהם נתקלתי לאחרונה.
בערב פסח תשס"ח ענה כאן באתר כיפה רב חשוב וותיק, שכנראה קיבל את סמיכתו לרבנות עוד בטרם נולדתי, על השאלה הבאה:

"האם במשפחה האוכלת קטניות ודגנים בפסח (כולל אורז למשל) מותרת אכילת בורגול? אני יודעת שזה סוג של חיטה ומכאן עולה השאלה."
השאלה פשוטה: האם בורגול כשר לפסח לאוכלי קטניות או לא? לפני שנמשיך, אדגיש: בורגול זה חמץ גמור ואכילתו בפסח אסורה לכולי עלמא.
הרב הנשאל ענה כך:

"משפחות שלא אוכלות קטניות בודאי לא אוכלות בורגול, אבל נראה שגם במשפחות שאוכלות צריך ברירה מיוחדת ומדוקדקת."

כלומר, הרב טעה, ומשום מה כתב כי בורגול מותר באכילה בפסח למי שאוכל קטניות.
לשאלה, מדוע טעה הרב, אין לי שום עניין להתייחס. יכול להיות שהוא טעה וחשב ששואלים אותו על קינואה ולא על בורגול ויכולות להיות עוד מאה סיבות אחרות. הסיבה שהבאתי את דבריו היא בכדי להדגים כיצד היה על הרב לענות על השאלה הזו כדי שגם אם הוא טועה, השואל/הקורא יכול להבחין די בקלות שיש כאן טעות.
די ברור שבמקרה הזה הרב לא נתן לאדם נוסף לעבור על התשובה לפני שפורסמה, כי אז הקורא היה מעיר לרב את אשר כתב השואל שבורגול עשוי מחיטה. אך לא רק שאף אחד לא עבר על התשובה לפני שהיא פורסמה, התשובה גם איננה מנומקת כלל. הרב לא מסביר מדוע להבנתו בורגול אסור לכאלה שאינם אוכלי קטניות ומדוע יהיה מותר לאוכלי קטניות, על פי הבנתו השגויה. אם הרב היה טורח לנמק, יש סיכוי טוב שהרב עצמו היה עולה על טעותו ואם לא אז אולי השואל היה עולה על הטעות.

דוגמא נוספת היא רב מאחת מישיבות ההסדר ונשאל, גם כן באתר זה, את השאלה הבאה:

"ברצוני לפתוח אתר אינטרנט שכמו שאר אתרי האינטרנט הוא יהיה נגיש גם בשבת האם זה מותר?"

הרב השיב במילה אחת: "אסור".
כאשר גולשי אתר כיפה העירו לרב שגם האתר בו הוא עונה לשאלות פעיל בשבת, הרב כתב כך:

"ראשית לא ידעתי שגם אתר כיפה פתוח בשבת. אבל אתר כיפה מיועד לאנשים שומרי תו"מ ואולי בגלל זה לא סגרו אותו בשבת? מעוד שאלה לא מקבלים תשובה"
לא אכנס כעת לשאלה מדוע אני חושב שפסיקת הרב במקרה הזה היא טעות. טענתי היא שגם אם הפסיקה היא נכונה, ברור לחלוטין שהרב טעה בכך שהוא השיב על שאלה בתחום שבו הוא לא מתמצא כלל. הרב היה צריך להכיר בכך שהוא אינו מבין בתחום האינטרנט ולהשאיר את השאלה למישהו אחר. משבחר שלא לעשות כך, היה עליו לכל הפחות לנמק את דבריו כדי שיהיה אפשר להבין על איזה מציאות הוא מדבר, שהרי לא ראי בלוג כראי פורום, ולא ראי פורום כראי אתר שיווקי וכדו'.

לסיום, לאחר שראינו שרבנים טעו בעבר, וכנראה יטעו גם בעתיד, אין ברירה אחרת אלא לפנות לקוראים ולבקש: אם אתם רבנים - קחו בחשבון שאתם עלולים לטעות ופעלו בהתאם להנחה זאת. ואם אתם מבין שואלי השאלות ההלכתיות - עזרו לרבנים לא לטעות, דרשו מהם לנמק ולהסביר את דבריהם. רק כך תוכלו להיות בטוחים שלכל הפחות הם הבינו את שאלתכם.

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

שם השולח: אלחנן תאריך: 29/04/10, 04:25:20


יישר כח.
הנושא חשוב הן עניינית והן חינוכית.
נדרשת מידה של אומץ כדי לפרסם טור כזה.





שם השולח: כיפה (האתר שלי) תאריך: 06/05/10, 09:46:42


יישר כוח!