יום שבת, 2 בינואר 2010

הרב עורך החופה

לקראת שמחת נישואיו של האי גברא רבה ר' איל לוגסי עב"ג תמר צרפתי הבעל"ט מספר רשימות בימים הקרובים יוקדשו לענייני נישואין וזוגיות.

פורסם באתר כיפה, במסגרת הטור "דעת תורה" (קישור).

לפני זמן מה התארס קרוב משפחה שלי. יום אחד לאחר אירוסיו הוא התקשר אלי ושאלתו בפיו: "אכפת לך שנעשה את הסידור הבא בחתונה שלי: חבר שלי יערוך את החופה ואתה תוודא שהכל נעשה כהלכה ותחתום על הטפסים לרבנות?". הייתי כה מזועזע מהשאלה, שלקח לי כמה שניות עד שהצלחתי להשיב בשלילה. חשבתי לעצמי, האם הוא היה חושב למנות את חבר שלו, חסר הניסיון וההכשרה, להיות התקליטן או הזמר בחתונה?
לאחר שהוא קיבל את תשובתי, הוא שאל אותי: "נניח ואתה הרב מסדר הקידושין, מה אתה צריך לעשות כדי שזה ייקרה שאתה ערכת את החופה?" או במילים אחרות, מה המינימום שאני דורש לעשות כדי לחתום על טפסי הרבנות.

מיותר לציין שהשיחה הזו יכולה להתקיים רק בציבור הדתי. בעבר נוכחתי לפחות בחתונה אחת, של דתיים כמובן, שהרב הסכים לפולערשטיק כזה והוא ישב בשורה הראשונה משגיח פחות או יותר בנעשה מתחת לחופה, עת זוג היפים רקדו ופיזזו תחת החופה כשבמהלך הדברים החתן גם קידש את הכלה. הרב המדובר, אגב, מכהן כראש ישיבה (שבה למד החתן בעברו). בציבור הלא-דתי רב שעורך חופה הוא איש דת, יכול להיות איש-דת מושחת אך בכל זאת איש-דת, הבא לבצע טקס דתי. בציבור הדתי, לעומת זאת, לא תמיד ברור למה צריך רב. אגב, יש אמת מסויימת בתפיסה הזו. בציבור הלא-דתי חושבים לפעמים שהרב "מקדש" את הזוג ע"י ברכה כזו או אחרת שהוא אומר, כשהאמת היא שמי שמבצע את הקידושין זה הזוג עצמו והרב הוא לא יותר מאשר משגיח.

כולם יודעים לצטט את מימרת רב יהודה בשם שמואל (קידושין י, א) ש"כל שאינו יודע בטיב גיטין וקידושין לא יהא לו עסק עמהם", אבל אינני חושב שיש מישהו שבאמת חושב שהרב מסדר הקידושין בארץ נכלל בגדר של מי שחייב לדעת בטיב גיטין וקידושין. אם כבר, אז מי שכן אמור לדעת בטיב גיטין וקידושין הם רשמי הנישואין ברבנויות המקומיות. רשמי הנישואין ברבנויות המקומיות הם בדרך כלל פקידים שעברו הכשרה קצרה, ואני לא הייתי סומך עליהם לערוך גט. [צריך גם לציין שיש רבנים מקומיים הרושמים בעצמם את הזוגות, ויש גם רשמי נישואין שהם תלמידי חכמים, או לכל הפחות אנשים מאד רציניים המבינים את חומרת העניין בו הם מתעסקים ולא עושים כלום בלי שהם בודקים וחוקרים מספר פעמים.]

אז מה בכל זאת תפקיד הרב במהלך החופה? הרב צריך לדעת כיצד למלא שטר כתובה, וזה כולל לדעת מתי הכתובה נפסלת ואיך מתקנים טעות במקרה ונעשתה טעות. בנוסף לזה, הרב צריך לפקח שלא מחסירים שום חלק מחלקי הטקס: כיסוי ההינומא, ברכות הקידושין, מעשה הקידושין, מסירת הכתובה, וברכות הנישואין (וגם שבירת הכוס), וחדר ייחוד וכן לודא שהעדים כשרים ושהם מבינים את תפקידם.

אבל התשובה לשאלת קרוב משפחתי איננה מצויה בפרטים הללו, כי הם סך הכל פרטים. הרב הוא "מסדר הקידושין", או בעברית פשוטה הוא "מנהל הארוע" של החופה. כל אחד יכול לשאול מה בדיוק עושה מנהל בית ספר, ואפשר לענות לו ברשימת פרטים הממלאים את יומו של המנהל, אך בסופו של דבר מה שהוא עושה זה: מנהל. סכום הפרטים במקרה כזה איננו מגיע לכלל.

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

שם השולח: ירון אטיאס תאריך: 03/01/10, 08:35:18


אני רוצה לבוא להגנתו של בן דודך.

יתכן וכוונתו הייתה לייתר את תפקיד הרב ולהשתמש בו כחותמת גומי לצרכיו, אך בדידי הווה עובדא שהדבר היה יותר מן הצורך.

עת התארסתי, פניתי למו"ר בישיבה כדי שיערוך לי חו"ק. כמובן, שהרב שמח להסכים.
דא עקא, לכשפניתי להסדיר את תיק הנישואין במועצה הדתית לה אני שייך (הידועה כבעייתית כלפי רבני הצה"ד), נעניתי כי לפי הרישומים שבידיהם מו"ר אינו יכול לערוך חו"ק, שכן אמנם הינו בעל כושר לרבנות מידי הרבנות הראשית, ואף ר"מ בישיבה חשובה, ועוד - אך איננו משמש כרב שכונה בפועל, ראש ישיבה, רב ישוב, דיין וכדומה.
במועצה הדתית אליה אני שייך (העיר החמישית בגודלה בישראל) לא מספיק להיות רב חשוב בישיבה.
לא הועילו לי כל הקשרים שיש לי והטצדקי.

לבסוף, הואיל רב העיר לאשר את עריכת החו"ק באופן שמו"ר יערוך בפועל את החו"ק, ורב אחר שעתיד להיות מאורחי החתונה ומאושר ע"י הרבנות בעיר כמוסמך לדבר, יצרף את אישורו למסמכים.

מו"ר איננו נמנה עם רבני צהר, אך נדמה לי שגם חלקם נמנים עם בעיה דומה.





שם השולח: נתנאל תאריך: 03/01/10, 09:10:24


די פתטי להתחיל את החיים הזוגיים עם סוג של קומבינה, אלא אם כן מדובר במקרים מהסוג שירון הביא...





שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 03/01/10, 17:29:47


ירון,
למען הסר ספק, ביררתי את העניין הזה והיה מדובר בחבר גרידא.





שם השולח: כל זקן תאריך: 03/01/10, 18:34:44


נו, למה באמת צריך את הרב - מעבר לפיקוח שהעסק יתנהל לפי ההלכה?
ואם העסק מתנהל לפי ההלכה למה הרב צריך לצאת מתקן "משגיח" על האירוע וחייב לנהל אותו בפועל?
וכי משגיח כשרות חייב גם לקלף את התפוחי אדמה?





שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 04/01/10, 05:26:31


כל זקן,
בדיוק מאותו סיבה שצריך מנהל בית ספר, מנהל ארוע או כל מנהל אחר - כי יש סיכוי טוב שהעסק לא יתנהל לפי ההלכה.

אנונימי אמר/ה...

שם השולח: הרב השובב תאריך: 09/01/10, 20:13:00


ולמה מוהל יכול? הרבה פעמים, המוהל דואג שהכל יהיה כשורה, ואת המילה מבצע האב בעצמו.
ותסכים איתי שטעות בברית מילה קשה יותר מטעות בחתונה.





מודעת חסות











שם השולח: למאי נ"מ? תאריך: 11/04/10, 12:44:58


ר' מש"כ בפורום הישיבות (http://www.yeshiva.org.il/forum/forumShow.asp?fid=30&tid=0&id=122079), שם מחיתי בעצם הרעיון, וגם הראיתי ששכחת פתחי תשובה מפורש שמביא מכמה שו"תים של שאינו יודע בטיב גיטין וקידושין אל יהיה מסדר קידושין ע"ש.





שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 11/04/10, 19:25:05


למאי,
כנראה שלא דייקת בדברי הפ"ת, כי לא מצאתי בו שום סתירה לדברי. הוא מביא כסיוע לדבריו את דברי המהרי"ו הכותב שאין לסדר חופה וקידושין בלי לקבל אישור הרב - הרי זהו בדיוק המציאות שלנו (ומי שנדרש להיות בקיא בהלכות הוא כמובן הרב ולא מסדר הקידושין), וכראיה לדבריי ראה ההמשך שם שהוא כותב שהחשש הוא שאדם יסדר קידושין לפסולי חיתון, מציאות שכמעט ולא קיימת בארץ בקרב מסדרי החו"ק.
חוץ מזה אני קצת מתפלא עליך, וכי מה חשבת שהמציאות של מסדרי החו"ק שכתבו עליה הבאר-היטב, הפ"ת ושקדמו לו דומה במשהו למציאות שלנו היום שיש רבנות מסודרת המאשרת רק לאנשים כשרים עפ"י ההלכה להתחתן?! חשיבה קצת תמוהה.