יום חמישי, 16 באפריל 2009

יריד מוסד הרב קוק ה'תשס"ט

על אף שהתלבטתי תחילה אם לטרוח ולהגיע ליריד של מוסד הרב קוק, מפאת חוסר מקום בספריה בביתי, כשמצאתי את עצמי לא רחוק מבנין מוסד הרב קוק הבוקר מספר דקות לעשר החלטתי שאני לא מסוגל לעמוד בפיתוי. היריד נפתח מספר דקות באיחור ואני יחד עם עשרות האנשים (!) שהמתינו בחוץ לפתיחת הדלתות נכנסנו פנימה.
משום מה, משנה לשנה אני מוצא את עצמי יותר ויותר ביקורתי כלפי הוצאת מוסד הרב קוק. אינני יודע אם זה ביקורת מוצדקת או לא. תשפטו אתם.
מגיעה למוסד הרב קוק מילה טובה על זה שהם השתפרו פלאים בהכנה לקראת היריד. כבר לפני מספר שבועות קיבלתי במייל קטלוג של הספרים ביריד ובמהלך חג הפסח קיבלתי בדואר את הקטלוג המלא. גם אתר האינטרנט של ההוצאה לאור מכיל את כל הספרים עם המחירים המעודכנים ליריד של השנה. עם זאת, ראוי שבקטלוגים יופיעו הספרים החדשים לא רק תחת "ספרים חדשים" אלא גם בתוך הרשימה האלפביתית של כל הספרים. כך גם מי שלא יודע שספר מסוים יוצא עתה לאור מחדש יוכל למצוא אותו. היו גם ספרים ביריד שלא מצאתי בקטלוגים. כך לדוגמא ראיתי ספר, שנראה מאד מעניין, בשם "ראשונים לציון הנה הנם" של גאולה בת-יהודה שלא הצלחתי למצוא בקטלוגים. הספר עוסק ברבנים מהדור האחרון שהיו חובבי ציון גדולים. בין הרבנים עליהם כותבת המחברת: הגרש"ז אוירבך, האדמו"ר החלוץ – הרב ישעיהו שפירא, הרב שילה רפאל (כמדומני שהיה בנה של המחברת) ועוד. כבתו של הרב יהודה לייב מיימון, הספר נראה במבט ראשון ככרך שביעי של "שרי המאה".
רכשתי ביריד את ספרו של הרב פרופ' אליעזר ברקוביץ' "ההלכה כוחה ותפקידה", בעקבות המלצות חמות של כמה מקוראי הבלוג.
בנוסף החלטתי לרכוש את ארבעת הכרכים (בראשית - ויקרא) של "חמשה חומשי תורה עם פירוש אור החיים", מכיוון שיש לי תוכניות להתחיל ללמוד חלק מפירושו ואני מעדיף הוצאה שיש בה הערות שוליים שיעזור לי. לפני שלוש שנים (אולי אני מגזים וזה רק שנתיים) רכשתי ביריד את אחד הספרים האיכותיים ביותר שהם הוציאו, ספר "משנת ראובן". הספר מכיל את פירושי הראשונים על מסכת אבות. אך עד עתה יצא לאור רק חלק א' על פרקים א-ב. מאז, כל שנה אני מחכה ומצפה אולי סוף סוף יצא חלק נוסף (או חלקים נוספים) ואני מתאכזב. כיוון שהשנה קיבלתי קטלוג מראש, ידעתי לא לצפות למצוא את חלק ב', אך נזכרתי בזה כשרכשתי את האור-החיים ושאלתי את עצמי כמה שנים אצטרך לחכות עד שיצאו הכרכים הנוספים. בכל מקרה, הסט נראה מושקע, וההערות נראות מחכימות ובאורך הנכון. עם זאת, מכיוון שמוסד הרב קוק מחזיק בזכויות ספריו של הרב ראובן מרגליות, חשבתי שהיה מן הראוי שבהוצאה זו של האור-החיים יוסיפו כהערות שוליים את הערותיו של הרב מרגליות בספרו נר-למאור, שכיום יוצא בהוצאת צילום שקשה לקרוא. אך זה כנראה יותר מדי לצפות.
ניתן למצוא ביריד את הספר המצוין "פני ספר תהילים" (מומלץ מאד לכל מי שלומד/מלמד תהילים) ב24 שקלים בלבד, מחיר כמעט מגוחך עבור ספר זה.
התאכזבתי משתי ההגדות של פסח החדשים שיצאו לאור השנה: הגדה של פסח – הגר"א, והגדה של פסח – גאוני ליטא. ההגדה של הגר"א מכיל את פירוש הגר"א להגדה ללא תוספות הנראות לעין בתוספת ליקוט מספרי הגר"א. גם הגדת גאוני ליטא מכיל ליקוט מספרים שונים של עניינים הקשורים להגדה. אינני מחובבי הליקוטים על ההגדה, וכיוון שכך אין הגדות אלו עולים במעלתם על עוד מאות הגדות הקיימים בשוק: הגדת הבן-איש-חי, השפת אמת, המשך-חכמה וכו'.
אחד הספרים שהופיעו השנה מחדש זה "הכוזרי השני – מטה דן" לרבי דוד בניטו. הספר זכה לאחרונה לסקירה ב"ספרים בלוג" (באנגלית) – כאן, עם קישורים למהדורות קודמות שניתן להוריד מהרשת וקישור לרשימה עם תמונה מהמחבר. הספר נמכר ב30 שקלים ביריד. אך יש לדעת, שספרים ש"הופיעו מחדש", אינם מודפסים מחדש אלא רק מצולמים מההוצאה הקודמת שלהם, ללא גופנים חדשים וסידור חדש על פני העמוד.

אין תגובות: