יום ראשון, 12 במאי 2013

דיל הרב עמאר - הרב אריאל

בבלוג Mostly-Kosher הוא מונה את הסיבות שלדעתו לא יצא לפועל הדיל למנות את הרב עמאר והרב אריאל לרבנים הראשיים, הנה שניים מהם שאני ממש מסכים אתם:
א. בבסיס הדיל יש כשל: הבית היהודי אמורים לשנות עתה את החוק, ואלו הצד של ש"ס אמור להתמלאות רק בעוד מספר חדשים, תקופת זמן שללא ספק יוכלו למצוא בו מספיק סיבות מדוע לסגת מהדיל.
ב. הבחירות לרבנות הראשית הינן חשאיות, מי יכול להתחייב על כך שש"ס יכולים ורוצים בכלל לספק את הסחורה. האם אין חשש שש"ס יכריזו בפומבי א' אך יורו לאנשיהם לעשות ב'?

על אלו אוסיף גם מדילי:
כל הדיל הזה יוצא מנקודת הנחה שהחרדים האשכנזיים יישבו בשקט בזמן שש"ס והבית היהודי יסגרו ביניהם מי יהיו הרבנים הראשיים. בפעם האחרונה שניסו למנות את הרב אריאל לרב ראשי, הרב אלישיב הפעיל את כובד משקלו לבחירת הרב מצגר. אתפלא מאד אם גם הפעם לא יקרה דבר כזה. וגם אם יש התחייבות או הבנה שבשתיקה עם הרב ישראל מאיר לאו שהוא לא יתמודד, אם הרב שטיינמן יזמן אותו וילחץ עליו הוא ייאלץ להתמודד, והוא כנראה יזכה בתפקיד.

וחוץ מזה, מעניין כמה מאלה שתומכים בדיל הזה היו מוכנים לקנות רכב משומש מדרעי...

אני ממליץ לקרוא גם את הכתבה הזאת עם הציטוט הבא:
"ל"כיכר השבת" נודע כי בסוף השבוע הוחלט בבית הגר"ע יוסף שלא לקיים את הפגישה וזאת לבקשתו של פוסק הדור. לדברי גורמים המקורבים לבית מרן: "כנראה שהרב עדיין לא מעוניין בדיל עם המפלגה שהחרימה את הציבור החרדי כולו"."
ונסיים במשהו מתוך המחנה שלנו: הרב לבנון, כך אנחנו מדווחים הערב, מאיים בקרע בציבור הדתי-לאומי אם הרב אריאל לא ייבחר. 

20 תגובות:

עידו אמר/ה...

לחרדים האשכנזים יש עשרה מושבים יותר בגוף הבוחר ,בהרכבו הנוכחי.
מה שהופך את הדיל למפוקפק אף יותר.

תתן אמת אמר/ה...

העובדה היא שבפ"ת זה הצליח, למרות כל ההסתייגויות.
עם זאת, השתנו דברים רבים מאוד, בתקופה הקצרה הזו שעברה עלינו (לטובה?).

אחרי הניתוח שהעלית, וההסתייגות הקטנה שלי, עדיין אני חושב שצריך לחשוב - בדרג הפוליטי, מה הדבר הנכון לעשות, כאשר גם הדיל הנ"ל צריך להיות על השולחן. הסיבה לכך היא שב"שב ואל תעשה" יהיה מאוד קשה להציג מועמד שגם יצליח להיבחר. הגוף הבוחר עוין מאוד לדתיים לאומיים, וכל סיוע בעניין יכול לעזור.

יש לציין שגם חוק שטרן לא בטוח שיעזור. מעבר לחשש שמובע בימים אלו שהרחבת הגוף הבוחר עלולה להיות לרועץ בימים אחרים, התנאים הקשיחים למי יכול להציג מועמדות בכלל הם לאו דוקא נכונים לטעמי, וד"ל.

אבי אמר/ה...

לא כל מחלוקת היא קרע. ציבור בוגר יכול להכיל גם כמה מתמודדים, ולא לשבור את הכלים אם המועמד המועדף מפסיד.

מישקה אמר/ה...

נשמטה הסיבה העיקרית כנראה שאי אפשר יותר לסמוך על הדיל הזה - החילופי גברי בין אלי ישי לאריה דרעי. אלי ישי היה (לפי התקשורת) תומך משמעותי בדיל הזה, אריה דרעי לא ברור בכלל.
ואגב עוד שינוי שהתעורר בינתיים, שבש"ס להתלבט אולי כדאי בכלל להריץ לתפקיד את הרב אברהם יוסף (רעיון שעלה לאחר שנפטר אחיו הרב אברהם יוסף, עד אז כנראה לא עמד על הפרק למנות לתפקיד את אחד מבני הרב עובדיה), כלומר שלא ברור בכלל שהם עצמם רוצים יותר את חוק הרב עמר.

RavTzair אמר/ה...

תתן אמת,
דיברתי השבוע עם מישהו, שלא עוקב אחרי מה שקורה, על חוק שטרן. הסברתי לו את מה שידוע לי על החוק. הוא לא האמין לי כשאמרתי לו לגבי הסעיף שצריך הסמכה לדיינות וכהונה בפועל כרב עיר או דיין. הוא אמר לי: נראה לי שאתה טועה, לא יכול להיות שזה לא היה תנאי סף עד היום.
הוא פשוט לא היה מוכן לקבל את זה שכל מה שנדרש להיות רב ראשי זה כושר לרב עיר. זה היה נראה לי כל כך משונה שהוא לא היה מוכן להאמין לי, והיה משוכנע שאני טועה.

RavTzair אמר/ה...

אבי,
מהמקלדת שלך לאוזניים של הרב לבנון.

מישקה אמר/ה...

אגב, מה היה לאותו ידיד (כשאלה היפותטית) לומר על הרעיון של להוסיף לגוף הבוחר 7 רבני קיבוצים ועוד 7 רבני מושבים דווקא? פוליטיקה יותר שקופה (במובן השלילי עד ההזוי) מזה אי אפשר, אולי חוץ מלקבוע שאחד מכל שבעה חברי כנסת דתיים בכנסת חייב להיות חבר הקיבוץ הדתי...

RavTzair אמר/ה...

רבני מושבים - כמעט כולם הם אנשי ש"ס.

תתן אמת אמר/ה...

אני באמת חושב שהתנאים האלו, שאולי נראים יפה, אינם באמת נדרשים כתנאי סף.
סביר להניח שאם הייתי חבר בגוף הבוחר, נתונים אלו היו מעלים את הנקודות של המועמד שנשא אותן. אבל לא זאת השאלה כשקובעים קריטריוני סף.
בהחלט תיתכן מציאות (ועינינו הרואות...) שיהיה תלמיד חכם רציני ומקובל על הציבור, שמסיבות כאלו ואחרות הוא לא התמנה לדיין או רב עיר. מאידך, תיתכן בהחלט מציאות (וכאן כבר אין מה להאריך) שרבני עיר, ואפילו דיינים, לא יהיו תלמיד החכמים הגדולים ביותר שבדור...
בקיצור, נראה לי שאלו לא תנאי סף ראויים, עם כל ההערכה שלי שאלו תנאי סינון טובים מאוד.

עזי אמר/ה...

ומעבר לכל החישובים והשיקולים הפוליטיים, השיקול המרכזי נגד הדיל הוא שכל חקיקה פרסונלית היא פסולה, גם אם המועמד הוא המועמד הראוי. לא יתכן להתנגד לפרוצדורה פסולה רק כשהיא משרתת את מתנגדינו.

מישקה אמר/ה...

רב צעיר, קודם כל גם לתנועת הקיבוץ הדתי יש מושבים, והשאלה באיזה רבני מושבים יבחרו תלויה כמובן בזהות מי שישבץ זאת, ויש לי ההרגשה שכחלק מהרציונל של ההגדרה הזו לא הופקד על כך באותו חוק נציג ש"ס...
בכל אופן, מצידי אפילו היו כל רבני הקיבוצים אנשי ש"ס או הר המור או לא יודע מה, מדובר בהגדרה שאין לה שום הנמקה עניינית או הסבר מתקבל על הדעת, מלבד המוטיבציה הפוליטית השקופה של יוזם החוק.

לגבי תנאי הסף אני נוטה להסכים עם תתן אמת, יש לא פעם תלמידי חכמים מופלגים ביותר שפשוט לא נתפנו במהלך לימודם ועיסוקיהם לגשת למבחנים, עם כל טירחת החזרות וכולי הכרוכה בכך. מצד שני הטיעון הזה עלול להיות נוגע גם לבחינות רב עיר ולבחינות רבנות בכלל, וברור שצריך להיות רף כלשהו...
אגב אני לא יודע אם זה נכון אבל מהעיתונות הבנתי שלרב אריאל אין סמיכה פורמלית לדיינות - הכוונה לסמיכה של הרבנות הראשית, כי קרוב לוודאי שבסמיכות האישיות שקיבל מרבותיו (כמו שהיה נהוג פעם) נכתב גם "ידין ידין" - בכל אופן זה ממחיש היטב שאכן הקריטריונים הפורמליים הללו אינם סוף פסוק או תחילתו.

נ.ב. עוזי, אתה צודק מאד, אבל כמה חבל לראות איך שתיכף אחרי שאנשי "התנועה" (ציפי לבני) וגם "יש עתיד" הביעו את עמדתם נגד החקיקה הפרסונלית של חוק הרב עמאר, הם הודיעו על תמיכתם החמה בהצעת החוק של אלעזר שטרן, שהיא, איך לומר וכמו שכבר אמרנו למעלה, כלל ועיקר אינה פרסונלית...

עזי אמר/ה...

אה"נ, אני מתנגד גם לחקיקה הפרסונלית הזאת (אם כי אני בהחלט מסכים שברמה העקרונית כדאי להרחיב את הגוף הבוחר שיכלול נשים ונציגי מיגזרים נוספים, אך זה צריך להעשות מספיק זמן לפני הבחירות, כאשר זהות המועמדים אינה ידועה.)

Benjamin of Tudela אמר/ה...

כתבתי תגובה בבלוג שלי - http://mostlykosher.blogspot.co.il/2013/05/on-avoiding-schism-in-religious-zionist.html

אך בקצרה לדוברי העברית - נראה לי שיש בעיית תקשורת קשה בין המחנות בציונות הדתית. החרדלניקים מאמינים שהרב אריאל הוא מועמד פשרה, ולדעתם הם כבר הלכו לקראת המחנה הליברלי אבן דרך משמעותית. מאידך המחנה הליברלי לא רואה ברב אריאל פשרה - בעיקר בגלל שמעומדותו נעשתה ללא הידברות וכמעשה מוגמר. פשרה לא עושים באופן חד צדדי.

תתן אמת אמר/ה...

כתבתי תגובה ארוכה והיא נצחקה לי, אז אכתוב כעת בקיצור:

טיעון ה"חקיקה הפרסונאלית" נראה לי פשוט לא נכון. כל חקיקה היא "פרסונאלית". צריך לבחון חקיקה לפי ההיגיון שבה, ולא לפי השאלה את מי היא משרתת. אמנם לפעמים, כאשר רואים את התועלת הפרטית של מישהו מהחוק, זה גורם לבחינה מודשת של החוק, אך זה עדיין לא פוסל אותו אוטומטית.
השאלה העומדת כעת על הפרק איננה שאלת תקינות המהלך. השאלה היא איזו רבנות, דהיינו - איזו דאגה לכלל ישראל, יהיו ב10 השנים הבאות. האם עבור תקינות קיצונית של ההליכים אנו מוכנים להפקיר שוב את הגזרה הזו? או שאנו מוכנים ל"הוראות שעה" כאלו ואחרות?

בנימין - הרב אריאל איננו פשרה כלל וכלל. ראה גם את דבריו של הרב סתיו, שכתב בענווה רבה שלא יתמודד מול הרב אריאל, שכן הרב אריאל הוא הרב והרב סתיו הוא התלמיד.
גם לגבי השאלה של ההידברות - מההיכרות המוגבלת שלי עם הנושא, זה לא מה שקרה.

מ.ק. אמר/ה...

שכחו לציין עניין מאד מרכזי:

אריה דרעי עצמו בכלל לא מעוניין בחוק הרב עאמר-הרב אריאל, ולהפך, הוא מעוניין בחוק הרב סתיו, משום שהחוק הזה מבטיח את כהונת אחיו (הרב יהודה דרעי) בתור הרב הראשי הספרדי.

במילים אחרות, הוא אומר שהוא בעד חוק הרב אריאל-הרב עמאר, כדי להרגיז את בנט ודומיו (ובצדק), וע"י זה לקדם את מועמדתו של אחיו מבלי להסתכסך עם "בית הרב" (כי לא הוא זה מנע את מועמדותם של הרב עמאר והרב אברהם יוסף, אלא חוק הרב סתיו).

http://www.srugim.co.il/45484-%d7%97%d7%95%d7%a7-%d7%a9%d7%98%d7%a8%d7%9f-%d7%99%d7%9b%d7%aa%d7%99%d7%a8-%d7%90%d7%aa-%d7%90%d7%97%d7%99%d7%95-%d7%a9%d7%9c-%d7%93%d7%a8%d7%a2%d7%99-%d7%9c%d7%a8%d7%91-%d7%a8%d7%90%d7%a9%d7%99

RavTzair אמר/ה...

מ.ק.,
אני לא חושב שהכתבה הזו בסרוגים היא אמינה.
אתפלא מאד אם לרב ערוסי אין הסמכה לדיינות. לרב שמואל אליהו יש הסמכה לדיינות. אני גם די בטוח שיש לפחות לאחד מהבנים במשפחת יוסף הסמכה לדיינות.
ואני בטוח שלא אלמן ישראל ויש עוד רבים וטובים שיכולים להתמודד.

אבי אמר/ה...

הרב מצגר כיהן לפני בחירתו כרב עיר או דיין?

RavTzair אמר/ה...

לא

מישקה אמר/ה...

עדכון מהחדשות: הרב עובדיה חתם על הסכמה לדין הרב עמאר - הרב אריאל. נותרו עדיין החשדות האם ש"ס/דרעי יקיימו את חלקם כהלכה (כלומר, אם בכלל החקיקה שתאפשר זאת תתבצע - מה שלא בטוח כלל וכלל), אבל שאר העניינים הנוגעים לש"ס, שנאמרו כאן, ירדו עכשיו מהפרק.

מישקה אמר/ה...

אפשר גם לראות באתרי האינטרנט מכתב משותף של הרב עמאר והרב אריאל המודיעים על התמודדות מאוחדת (ברמה הציבורית, פורמלית כמובן כל אחד מועמד לחוד). מה שאמור לכאורה להביא לפרישת הרב דוד סתיו מהמירוץ (אלא אם עד הדקה ה90 לא יצליחו לשנות את החוק) - נחיה ונראה.

דרך אגב, בבחירות האחרונות הרב אלישיב הפעיל את כובד המשקל על הרב מצגר וכולי - רק נשאלת השאלה, מי יפעיל היום את כובד המשקל על מועמד אשכנזי חרדי (משפחת לאו)? הרב אויערבך? הרב שטיינמן? הרב קנייבסקי? המצב לא לגמרי זהה כמו בבחירות הקודמות מבחינת ההנהגה של הציבור החרדי.