יום שישי, 2 בדצמבר 2011

כך פירקנו את צה"ל. היה שווה / הרב חיים נבון

מתוך עמוד הפייסבוק של הרב חיים נבון ומתוך הטור "טיפול נקודתי" בעיתון מקור ראשון

אחרי שש-שבע מלחמות ועוד כמה הישגים נאים, בסופו של דבר צה"ל התפרק בגלל הבקבוקים. הפולמוס הנורא על בקבוקי היין גרם לקרע ביחידות, פירק את צה"ל למיליציות יריבות, וכמעט החריב את המדינה. הכול התחיל כאשר קבוצה של בני ישיבות סירבה בתוקף לפתוח בשבת בקבוקי יין לקידוש. לפי הרבה פוסקים, כך נימקו, אסור לפתוח את הפקק בפעם הראשונה בשבת, כדי לא לשחרר את טבעת המתכת שדבוקה אליו. המג"ד זעם: זה לא צבא דתי! צעק בנוכחות כל הגדוד; בצה"ל פותחים בקבוקים בשבת!

המשבר היה רק שאלה של זמן. מי יכול לעמוד אדיש, כאשר שאלה כה גורלית מוטלת על כף המאזניים? החיילים הדתיים החלו לנטוש בזעם את חדרי האוכל בשבת. מפקדים פרגמטיים העלימו עין, אך המפקדים הקשוחים זרקו את החיילים לבתי הכלא בהמוניהם. אל תיכנעו! עודדו הרבנים המחמירים את תלמידיהם; זוהי שעת השמד! ייהרג ואל יעבור!

כמה רבנים שוחרי טוב הציעו לפתוח את הבקבוקים לפני שבת. אך הצעתם נדחתה בבוז על ידי שני הצדדים. הרבנים המחמירים אמרו שזו סוגיה עקרונית שאסור להתפשר עליה. העיתונאים כתבו מנגד שאסור לתת לדתיים להחזיר אותנו לימי הביניים; חייבים להגן על כבודה של תעשיית היין הישראלית.

כך התפרק צה"ל. המחיר היה איום ונורא, אך שני הצדדים הסכימו שהיה שווה.

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

שם השולח: מזועזע תאריך: 04/12/11, 09:31:09
פשוט בושה וחרפה, כל מה שבקשו החיילים הדתיים זה לפתוח את הבקבוק לפני שבת - לצאת לפני הטקס.

הפוסט הזה פשוט עלילת דם ומן הסתם תתנו עליו את הדין.

שם השולח: עוד מזועזע תאריך: 07/12/11, 17:54:59
כדרכו של הרב נבון - בעל חשיבה עצמאית וחדות לשון, אך מתפתה בקלות להשתמש בהם להצגה שטחית ודמגוגית של דעות השונות משלו בתוככי בית המדרש. חבל. לא כך משכינים שלום.

שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 07/12/11, 18:27:46
למזועזעים,
קוראים לזה חוש הומור וסאטירה. נעים מאד.

ואם נהיה קצת יותר רציניים לרגע, האם אתם מוכנים גם לכתוב "בושה וחרפה" על דבריו של הרב לבנון "כיתת יורים"? או לכתוב על הרב לבנון שהוא "מתפתה להשתמש בלשונו החדה להצגה שטחית וכו'"?

שם השולח: ההוא מ-2 תאריך: 07/12/11, 22:52:50
אפשר לדון אם ראיית הרב לבנון את המציאות כשעת שמד נכונה (וודאי שאינה כפשוטה, אלא אם אתה כתב צהבהב של ynet. כל בר בי רב מבין שיש כאן מונח שמתייחס למאבק עקרוני. אי אפשר לזלזל באמירה הזו).
בכל מקרה, לא ידוע לי שדרכו של הרב לבנון היא לבטל את יריביו בטורי סאטירה שכולם הקצנה ודמגוגיה.
לצערי אצל הרב נבון אני מוצא את השיטה הזו שוב ושוב. חבל, כי אני באמת מעריך אותו כאדם חושב ועמקן, והדרך הזו מביאה רק למחלוקת, לזלזול ולחוסר ענייניות - והיחס הזה חל בראש ובראשונה על הכותב שהופך לסאטיריקן-מצחיקן

שם השולח: המשך קטן ל-4 תאריך: 07/12/11, 23:22:50
שלא אשמע רק מקטרג - התייחסות מכבדת, החולקת בהגינות על הרב לבנון ודעימיה, אפשר למצוא אצל הרב נבון ב-http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4150489,00.html.
אפשר שאני מסכים אתו ואפשר שלא, ואני גם לא חייב להחליט אם אני עם אחד הקצוות בדווקא או מוצא את עצמי במקום טוב באמצע - אבל אין ספק שכך ראוי להמשיך לדון, ואת הסאטירות בנושאים רוויי הסתה כדאי לשמור במגירה עד לדרשת הפורים-שפיל השנתית, מתוך קריצה וביסום, והכי חשוב - אחרי שמישהו יצליח לכבות את הלהבות.

שם השולח: מאיר תאריך: 08/12/11, 21:16:12
דוקא אני אהבתי. קצת להכניס את הדברים לפרופורציות.

המגיב הלא-אלמוני אמר/ה...

יש כאן משהו לא הגון - במקום לתת דוגמה קצת דומה, לדבר שמעיקר הדין אסור (ויש קולות דחוקות), הוא מביא את ה"רבנים שוחרי טוב" שאומרים לפתוח בערב שבת.

לשם ההגינות, מוטב היה שהיה מביא דוגמה: מחייבים חיילים דתיים לנסוע בשבת (שלא לצורך מבצעי כמובן). יש רבנים שהתנגדו, ו"רבנים שוחרי טוב" אמרו: אין דין לרדת מהרכב בקום ועשה, אפשר לעלות על הרכב בערב שבת...