יום שלישי, 30 בספטמבר 2014

הדיון ההלכתי סביב מכשירי חשמל בשבת - כמה עדכונים

לפני כחצי שנה, ניסן תשע"ד, פרסם הרב ד"ר דרור פיקסלר מאמר בהמעיין אודות "הגדרת מלאכת מכה בפטיש והקשרה לחשמל בשבת". בסוף המאמר אף צורף הנספח הבא מהג"ר נחום אליעזר רבינוביץ':
יפה עשה ידידי הר"ד פיקסלר שהסביר בטוב טעם, מה שכבר כתבו הגרש"ז אויערבאך ועוד גדולים, שאין מקום לחוש למלאכת מכה בפטיש בפעולות חשמליות, ומי יבוא אחריהם. אמנם בתקופה שהתפשטו שימושים בחשמל ראו אל נכון גדולי הפוסקים שיש סיכון לעצם שמירת השבת, שהרי ע"י חשמל ניתן לעשות כל ל"ט מלאכות כולן, ועל כן ברור היה שיש איסור בפעילויות כאלה על כל פנים מדרבנן (וראה מה שכתבתי בשו"ת מלומדי מלחמה סי' נו-נז, סא ושו"ת שיח נחום סי' כה בשם גדולי הפוסקים, ושם כתבתי שבפעולות חשמליות שלא נעשית בהן מלאכה אך יש בהן סגירה ופתיחה של מעגלים חשמליים - יש איסור לעשותן משום גזרת 'עובדין דחול'). אמנם בימינו אנו התקדם והתפשט יישום חשמל לסוגים שונים של אוטומציה, וזה מאפשר למנוע עשיית מלאכות בידיים ואפילו בטיפול בחולים ומוגבלים, וגם במערכות ציבוריות שונות, ובכך להשרות מנוחת שבת במעגלים רחבים. לפיכך, צריך עתה לזהות בדיוק יתר אלו שימושים בחשמל אין בהם איסור כלל ואפילו מדרבנן, ועל ידי כך תתרחב שמירת השבת.
כתגובה למאמר זה פרסם הג"ר יעקב אריאל תגובה בהמעיין תמוז תשע"ד, בו חידש שיש לאסור שימוש בכל מכשירי החשמל מדין מצוות עשה של "שבתון" ו"זכור את יום השבת לקדשו". מתוך דבריו:
מה שהנחה לענ"ד את הפוסקים לפני מאה שנה, וצריך להנחותנו גם היום, הוא הדיבר הרביעי – "זכור את יום השבת לקדשו!" מצות "זכור" באה לשמור את השבת שלא תטבע בפרשנות פורמליסטית שתוצאותיה עלולות למחוק את השבת חלילה. 'זוכרהו מאחר שבא להשכיחו'. השבת אינה רק מנוחת הגוף (=שמור) אלא בעיקר מנוחת הנפש (=זכור). אין צורך לענות על צלצול הטלפון, אין חובה להשיב על דוא"ל, אין הכרח לסמֵס חזרה. מנוחת שלום ושלוה והשקט ובטח, מנוחה שלמה. כמה אומללה שבתם של כל המתוקשרים גם בשבת! לבי לבי על חילוליהם את השבת - הטלפון המצלצל, הרדיו המבשר כל חצי שעה חדשות, הסמ"ס הממסמס את מנוחת השבת - מעי מעי על חלליהם הרוחניים והחברתיים.
בגליון הנוכחי של המעיין, תשרי תשע"ה, התפרסמה תגובה אנונימית לרב יעקב אריאל מאת מחבר ספר "אורחותיך למדני" - ראו כאן. על דברי התגובה חזר והגיב הרב אריאל. את דבריו הוא סיים כך (ההדגשה שלי):
מטעם זה אסר הגר"מ פיינשטין (או"ח ח"ד סי' ס) את השימוש בשעון שבת. לדעתו, שעון שבת חמור מאמירה לנוכרי, ואילו היו חז"ל חיים בימינו היו אוסרים אותו ללא ספק. גם לנו יש סמכות, רשות ואף חובה, לפרש את כוונת התורה בימינו. אומנם דעת הפוסקים בנושא זה עומדת בניגוד לרב פיינשטיין, והם מתירים את השימוש בשעון שבת במקרים מסוימים ולא רק לצורך התאורה, אך אם המדרון החלקלק יביא לפריצת חומת השבת נגיד כולנו שמשה אמת ותורתו אמת ונצטרך להחמיר גם באלו.

בזירה אחרת פרסם, בכתב העת אמונת-עתיך, הרב ד"ר דרור פיקסלר יחד עם הרב אלי רייף מאמר אודות השימוש בחיישנים בשבת - אודותיו כתבנו כאן וכאן. בגליון הנוכחי, גליון 105, פרסם הרב איתם הנקין תגובה לדבריהם - את דבריו תוכלו לקרוא בבלוג שלו (ומשם קישור לתגובות המחברים וכן תגובה שלו לדבריהם שלא פורסם בגליון).
בנושא זה אני איתן בדעתי שעיקר השאלה היא מציאותית ולא הלכתית: האם המציאות בה ניתן להפעיל כל מיני מערכות ללא שום ביצוע עבודה היא מציאות חדשה?
בעיני, על מי שמבקש לשכנע לאסור את השימוש בחיישנים בשבת להגדיר: מה יהיה הגבול לדעתו בה נאמר שהמלאכה המתבצעת כבר אינה קשורה כלל למעשי האדם? לדוגמא: האם חיישן שיודע לקרוא מחשבות של האדם גם יהיה אסור? 

5 תגובות:

אבי אמר/ה...

חיישן שמונע ממחשבה לדעתי פשוט שיהיה אסור. זו לא יותר מהחלפת יד האדם ביד מכנית. האם לרובוקופ יהיה מותר לחלל שבת?

RavTzair אמר/ה...

האם לרובוקופ יהיה אסור להניע את איבריו בשבת?

אבי אמר/ה...

אני מניח שיתירו משום צורך של חולה, כמו היתרו של הרב נויבירט לפרוטזה, או משום שזה יוגדר כתחליף לחלק מהגוף (הרי גם בגוף יש חשמל, כידוע). מחשבה היא מעשה לכל דבר, ואני לא רואה איך הפעלת חיישן בכח המחשבה שונה מהעברת מסר ליד דרך מערכת העצבים. זה אותו דבר.

אני לא זוכר אם הובא כאן המאמר של הרב רוזן בעניין:
http://www.zomet.org.il/?CategoryID=198&ArticleID=590

אבי אמר/ה...

דיוק: "מחשבה היא מעשה לכל דבר" צ"ל "מחשבה יכולה להיות בעלת השלכות הלכתיות כמו מעשה".

אפרים אמר/ה...

לאבי,

בהלכות שבת אמנם אנו דנים מעשה לפי מחשבה אך אנו מצריכים מעשה ולא מספיקה מחשבה.

ההנחה של חז"ל היא שמעשה של אדם הוא פעולה שנעשית ע"י שימוש בגוף האדם, ובחלק מהלכות שבת רק בדרך הרגילה ("בשינוי"), ובחלק מההלכות אפילו רק בדיבור (מדברי קבלה) למרות שלצורך מלקות דיבור אינו נחשב מעשה אלא צריך גילוי מיוחד למלקות.

ולכולם, למה ללכת רחוק לרובוקופ או לחיישן מחשבות, האם ד"ר רחמים מלמד (הי"ו) עובר על הלכות שבת כאשר הוא עם עיניו כותב אותיות במחשב? ואם צומת ישימו במחשב שלו מנגנון שאוסף את השינויים בעיניים, והכתיבה נעשית לאחד דגימת צבירת השינויים, האם יהיה מותר?

מכיוון אחר, במה שונה schedule של מחשב משעון שבת? מדוע איננו מחשיבים כחילול שבת פעולות עדכון בבסיסי נתונים והעתקות נתונים שנעשות בסופי שבוע ברבים מבעלי העסקים הממוחשבים וגם הממשלתיים כאשר אין שם מגע יד אדם ופועלים לפי אירועים ש'קופצים' בזמנים מסוימים?