יום שישי, 11 בדצמבר 2020

ביקורת של הרב יצחק שילת על ספרו של הרב מיכאל אברהם

 כרך ז' של כתב העת אסיף טרם יצא לאור, אך באתר אסיף החליטו בינתיים להעלות מאמר אחד ויחיד מתוך כרך זה. מדובר במאמר ביקורת של הרב יצחק שילת, ראש ישיבת ברכת משה במעלה אדומים על הכרך השני מהטרילוגיה של הרב מיכאל אברהם, "אין אדם שליט ברוח".

המאמר, הביקורתי מאד, כנראה עומד להתפרסם מבלי שהמערכת תבקש תגובה מאת הרב מיכאל אברהם, שהמחבר מקפיד לא להדביק לשמו את התואר רב (אם כי בכותרת הוסיפו ר' לשמו. ואולי זה מעשה ידי העורך). 


קשה לי להאמין שיש אפילו אדם אחד שקרא את ספרו של הרב מיכי, ודבריו של הרב שילת ישכנעו אותו שהרב מיכי טועה. בחלק מהנושאים אליו הוא מתייחס לא נראה שהרב שילת הבין את טיעוניו של הרב מיכי. בחלק אחר לא ברור כיצד הפתרונות שלו לסוגיות עדיפות על אלו שהציג הרב מיכי. ובחלק אחר הוא לא מנמק כלל את הביקורת שלו.


כמה חבל שהרב שילת לא בחר בדרך אחרת: למנות תחילה את הנושאים בהם הוא יכול להסכים עם הרב מיכי. לאחר מכן, לעבור לנושאים שהוא אמנם לא מסכים, אבל לא רואה בהם אסון גדול. ובסוף לפרט את הנושאים בהם חייבים לדעתו לדחות את דברי הרב מיכי. וכמובן, לנמק!!! 


לא הסכמתי עם הרבה מדבריו של הרב מיכי בספר הזה, אך להבנתי הוא צודק לחלוטין בתגובתו לביקורת (שהתפרסמה באתרו).


*****

אחת הנקודות אותן מבקר הרב יצחק שילת בספרו של הרב מיכאל אברהם, קשורה בשאלת גבול הידיעה של אלוהים את מעשי בני האדם.

על פי הרב מיכאל אברהם, אם לבני האדם יש בחירה חופשית אזי אין לאלוהים ידיעה מה תהיה תוצאת בחירתם. אחרת, לא ניתן לומר שיש כאן בחירה.

הרב שילת לא מוכן לקבל זאת. הוא לא מנמק מה הקושי הדתי שיש לו בעמדה של הרב מיכי, אך הוא מסביר שכיוון שאלוהים הוא מעל לזמן, אזי ניתן לדבר על ידיעה המאפשרת עדיין בחירה חופשית.


הגם שעמדת הרב שילת נראית אולי יותר מסורתית, ושל הרב מיכאל אברהם יותר מחודשת, ראו בתמונה המצורפת את דברי הרב יהודה עמיטל (שיחה לפרשת וישב, קול יהודה, ידיעות ספרים). 



הרב עמיטל מציג כאן תפיסה, שהיא לטעמי תפיסה דתית רווחת ומסורתית. התפיסה הזאת מסתדרת רק עם העמדה של הרב מיכי, ואינה מסתדרת עם העמדה של הרב שילת.


9 תגובות:

אריה רוטנברג אמר/ה...

להפך התפיסה הזאת מסתדרת יותר עם העמדה של הרב שילת, ופחות מסתדרת עם העמדה של הרב מיכי.
עמדתו "המודרנית" של הרב מיכי הרבה יותר דיכוטומית מעמדתו "המסורתית" של הרב שילת, דוקא העמדה המסורתית דוגלת בקיומן של ידיעה ובחירה במקביל, וזה מובן היטב לפי דברי הרב עמיטל, שהידיעה היא כללית והבחירה היא פרטית.

RavTzair אמר/ה...

הרב שילת טוען שבהכרח הידיעה כוללת את הידיעה הפרטית. על זה המחלוקת. איך זה מסתדר עם מה שכתבת?

אריה רוטנברג אמר/ה...
תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
אריה רוטנברג אמר/ה...

לא, הרב שילת טוען שבגלל שהקב"ה מעל לכל תכונה חומרית ומעל לשכל אנושי, תתכן אצלו ידיעה המאפשרת עדיין בחירה חופשית לאדם, על אף שידיעה כזו לא תתכן בשכל אנושי.

RavTzair אמר/ה...

למה המילה "לא" שבפתח תגובתך מתייחסת?

אריה רוטנברג אמר/ה...

היא מתייחסת להסברך את טענת הרב שילת.

RavTzair אמר/ה...

אז לדעתך לפי הרב שילת הידיעה האלוהית לא בהכרח כוללת את הידיעה הפרטית?

אריה רוטנברג אמר/ה...

לא בדיוק, הידיעה האלוקית היא ידיעה כללית מוחלטת, וידיעה פרטית המאפשרת לאדם לבחור בין אופציות שונות אך כולן ידועות לקב"ה וכולן בסופו של דבר יגיעו לתכלית הכללית הידועה אך הבחירה של האדם כיצד יגיע לכך.

RavTzair אמר/ה...

זה לא מה שהוא כתב בדברי הביקורת שלו על הרב מיכי.