יום שלישי, 28 ביוני 2011

דברים המתחדשים בכל יום

דברים שמצאתי בהם עניין מהימים האחרונים:
- מתוך צוואת הג"ר מיכל יהודה לפקוביץ' (קישור):
לא שייך לקבווע את מעלת האדם כפי ראות העין, כי ד' רואה ללבב, ואלו התוארים יכולים לחייב עוד בחוב ולא בזכות, לא תואר של גאון, ולא צדיק וכהנה אלא רק בתואר הרב.
כנהוג שאחרי ימי השבעה מתאספים להתעוררות אבקש מכל בני המשפחה שלא יבקשו ולא יכבידו על שום אחד ואין צריך לכ זה וגם על ידי אחרים לא יצא שיבקשו ויכבידו על שום אחד רק אם מעצמם ורצונם הטוב מתעוררים לסדר לדבר, דברי התעוררות הרשות בידם.
להשתדל שלא יהיה עניני הגזמות אלא עובדות כהוייתן מה שיודעים וראו ושמעו ובזה יהיה תועלת לרבים וגם זכות לנפשי.
לבקש מחילה בשני אם חס ושלום נשארתי חייב למ"ש איזה חוב לא נודע לי וכן אם פגעתי וציערתי בין בזדון ובין בשוגג את מ"ש שירחמו עלי למחול.
- הרב חיים דרוקמן על מעצר/חטיפת הרב דוב ליאור - קישור.
- "האם מותר להשתתף ב'מניין שוויוני'?" - תשובה יוצאת דופן מהרב אליעזר מלמד.
- שימו לב גם לדברים הבאים של עמנואל שילה ב'בשבע' האחרון (קישור):

במערכת 'בשבע' התנהל ויכוח קטן על המאבק הזה. אחת העיתונאיות התקשתה למצוא ערך דתי בעמידה על רף צניעות שהוא למטה מהתקן ההלכתי. איזה ערך יש למאבק על שרוול קצר, בעוד את משחקת לעיני גברים במכנסיים שאפילו לא מכסות את הברכיים? מהצד השני של המחנה הדתי-לאומי היו מי ששיבחו ללא סייג את מאבקה של הכדורסלנית המוכשרת, תוך שהם תומכים בזכותה לבחור בעצמה את גבולות הצניעות שלה "בלי שאחרים יבחרו בשבילה".

אמרתי לכתבת שלנו שאני לא מסכים לא איתה ולא איתם. המציאות מורכבת, וגם העמדה התורנית היא מורכבת. אי אפשר לעשות אידיאליזציה למאבק על צניעות חלקית. יהודי יכול לקבוע את גבולותיו ולהוסיף מעבר למינימום ההלכתי על פי מנהג או כמידת חסידות. אין לו מנדט לקבוע בעצמו גבולות צניעות שהם למטה מהמינימום, כשם שאי אפשר להחליט בעצמך מהי סוכה כשרה או כיצד ניתן לברור בשבת. מצד שני, אי אפשר לבטל את ערך הנכונות להיאבק על הצניעות החלקית ואף להקריב למענה. "אין הקב"ה מקפח שכר כל בריה", אמרו חז"ל. בשנים האחרונות קריירת הכדורסל היא העניין העיקרי בחייה של הצעירה מהושעיה. למענה עזבה את ביתה ומשפחתה והרחיקה לבדה עד אמריקה. ההשתתפות בטורניר הזה כשחקנית נבחרת ישראל היתה חשובה לה מאוד, ולכן הנכונות שביטאה לאורך כל הדרך לוותר על המשחק אם לא יימצא פתרון לבעיית הצניעות היא עבורה לא פחות ממסירות נפש. ומי יודע, אולי המסירות הזאת למען צניעות, ולו חלקית, חשובה לפני ריבונו של עולם לא פחות מצניעות תקנית למהדרין במציאות בה שמירתה אינה דורשת ויתורים כואבים שכאלה.

- הרב שמואל זעפרני על שנותיו המוקדמות של הג"ר מרדכי אליהו זצ"ל - קישור.

- דברים שהזדהיתי אתם בנוגע ל"חברה מעורבת לכתחילה" (לא קראתי את החוברת של "נאמני תורה ועבודה") - קישור.

- כל הבלוגים והאתרים היהודיים האמריקאיים בשבוע האחרון עוסקים בכתבה הזאת.

3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

שם השולח: חיים (האתר שלי) תאריך: 28/06/11, 20:30:30


קרא את החוברת על חברה מעורבת לפני שאתה ממליץ על משהו שלא קראת...





שם השולח: צחי תאריך: 28/06/11, 21:28:25


חבל שהרב מרדכי אליהו לא השאיר צוואה כזו לבנו...





שם השולח: אלחנן תאריך: 29/06/11, 05:43:28


הדיון על עירוב דיעבד או לכתחילה מבחינה הלכתית צרופה, תוך פלפול במובאות ממסכת סוכה ומהרמב"ם, הוא פשוט מצחיק. במונחים אלו גם כתיבת ספרות תורנית היא בדיעבד והותרה בקושי. יש לזה חשיבות מאיזושהי בחינה אחרת?...
עדיף לדון לגופו של ענין, מה ראוי מבחינה ערכית והלכתית בנסיבות ימינו. אין הכרח שתתקבל תשובה זהה בכל מגזרי החברה.





שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 29/06/11, 06:13:55


חיים,
נראה לי שיש בעיה קלה של הבנת הנקרא כאן. לא המלצתי על חוברת שלא קראתי. הזדהתי עם רוח הדברים העולים ממאמר ביקורת שנכתבה על חוברת שלא קראתי (אותו רוח עולה מתגובתו של אלחנן כאן - שגם איתה אני מזדהה).





שם השולח: חיים תאריך: 29/06/11, 08:41:50


שלום הרב. מתוך אהבה והערכה אבהיר למה התכוונתי. כדאי לקרוא את החוברת לפני שאתה ממליץ על מאמר ביקורת.





שם השולח: אביעד תאריך: 29/06/11, 19:06:53


למה התכוונת שכתבת "תשובה יוצאת דופן" של הרב מלמד?

אנונימי אמר/ה...

שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 29/06/11, 19:21:23


חיים,
האם זה לא מטרת הביקורת - לדעת אם שווה לקרוא את הספר או לא?

אביעד,
כוונתי שזה מנוסח בצורה מאד מאד מעודנת וגמישה, ביחס לדברים אחרים שפורסמו ע"י אחרים בנושא בארץ ובחו"ל.





שם השולח: מישקה תאריך: 30/06/11, 20:35:46


אם כל האתרים וכולי עוסקים בזה, שמע-מינה שהתופעה ומימדיה אמיתיים?





שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 01/07/11, 07:40:54


מישקה,
התופעה היא כנראה אמיתית.
לגבי מימדיה זו שאלה טובה, והיא כמובן משליכה על קיומה של התופעה כ"תופעה" בכלל.
ראה במקור הבא לגבי סקר בנושא: http://www.thejewishweek.com/editorial_opinion/letters/statistics_teen_texting

אנונימי אמר/ה...

שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 29/06/11, 19:21:23


חיים,
האם זה לא מטרת הביקורת - לדעת אם שווה לקרוא את הספר או לא?

אביעד,
כוונתי שזה מנוסח בצורה מאד מאד מעודנת וגמישה, ביחס לדברים אחרים שפורסמו ע"י אחרים בנושא בארץ ובחו"ל.





שם השולח: מישקה תאריך: 30/06/11, 20:35:46


אם כל האתרים וכולי עוסקים בזה, שמע-מינה שהתופעה ומימדיה אמיתיים?





שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 01/07/11, 07:40:54


מישקה,
התופעה היא כנראה אמיתית.
לגבי מימדיה זו שאלה טובה, והיא כמובן משליכה על קיומה של התופעה כ"תופעה" בכלל.
ראה במקור הבא לגבי סקר בנושא: http://www.thejewishweek.com/editorial_opinion/letters/statistics_teen_texting