יום ראשון, 4 במאי 2008

שמוע בין אחיכם ושפטתם צדק

קצת אקטואליה
בימים האחרונים ישנם שני סיפורים שעלו לכותרות של אתרי החדשות בעלות אוריינטציה ליהדות באינטרנט. לכאורה נראה שהם חסרי מכנה משותף אך באמת ישנה חוט מקשר בין השניים.
הסיפור הראשון הוא אודות פסילתו של הרב חיים דרוקמן כדיין לענייני גיור. שלושה דיינים נכבדים מבית הדין הרבני הגדול החליטו שכיוון שאחד המקרים שהובא בפניהם לא נראה להם תקין אזי הרב דרוקמן הוא פסול לדון והפועל היוצא הוא שכל הגיורים שביצע בעשור האחרון נתונים כרגע בסימן שאלה. אמנם הנהלת בתי הדין הוציאה הודעה לעיתונות שפסק הדין נופח מעבר לפרופורציות שלו, נראה שגם בלי הניפוח נחצה כאן גבול והחוצפה השלטת בצהובונים החרדים נטפה לה לתוך פסקי הדין של בית הדין.

הסיפור השני הוא אודות נערה המתמודדת בחידון התנ"ך העולמי שמשפחתה (וכנראה שגם היא) הינם מכת "היהודים המשיחיים". ארגון "יד לאחים" הוציא הודעות לכל כלי התקשורת שהוא קורא להחרים את החידון עד שהמארגנים יוכרחו להוציא את הנערה מהחידון. להודעה של "יד לאחים" הצטרפו גם רבנים משורות הציונות הדתית כמו הרב שלמה אבינר והרב צבי טאו שקראו למתמודדים הדתיים מהארץ לפרוש מהחידון. עד כה אף אחד מהמתמודדים לא הודיע על פרישתו מהחידון, זאת על אף שגורמים שונים לוחצים עליהם לעשות "קידוש השם" ולפרוש. לדברי ארגון "יד לאחים" אם החידון יתקיים כסדרו יתרחש "חילול השם" גדול.
למי שלא מכיר את מערך חידוני התנ"ך, זה עובד כך: לחידון הארצי מסכם מגיעים ששה מתמודדים מבתי הספר הדתיים וששה מתמודדים מבתי הספר הממלכתיים. מתוך שנים עשר המתמודדים עולים לחידון העולמי אחד מכל ששה ועוד שניים בעלי התוצאות הגבוהות ביותר. במרבית (ואולי כל) השנים בסופו של החידון הארצי המסכם עלו שלושה מבתי הספר הדתיים ועוד אחד מבית ספר ממלכתי. בחידון העולמי תמיד אחד מהמתמודדים מבתי הספר הדתיים זוכה במקום הראשון, בדרך כלל שני סגניו הם גם כן הישראלים מבתי הספר הדתיים ועל מקום הסגן השלישי מתמודדים הנציגים האורטודוכסים מחו"ל ביניהם ולפעמים הם מתמודדים מול הישראלי מבית הספר הממלכתי אם הוא ברמה מספיק גבוהה (דבר שקורה לעיתים קרובות, אך לא תמיד). השנה הנציגה מבתי הספר הממלכתיים קשורה לאותה כת של "יהודים משיחיים". רק להבהרה: החידון מוגדר בתקנון כחידון ל"נוער יהודי", וכנראה שלא ניתן להוכיח בבג"ץ שנערה זו איננה יהודיה כי אחרת כבר היו עושים זאת.

מניסיוני בחידוני התנ"ך אני יכול להעיד שזו לא הפעם הראשונה שמגיע מתמודד שבתנ"ך שלו ישנם ארבעה חלקים, אך כמדומני שזו הפעם הראשונה שמתמודד כזה מגיע כל כך רחוק. עם זאת, אין סיכוי אפילו קלוש שהיא תזכה בחידון העולמי. את זה יכול לומר כל אחד שיודע איך עובדים שלבי החידון.

עתה, באה ארגון "יד לאחים" בגיבוי רבנים ומחנכים מהציבור שלנו ודורשת משלושת המתמודדים הדתיים לפרוש מהחידון. מה יקרה אם אכן הם יפרשו? האם יבטלו את חידון התנ"ך בשנת הששים למדינה? אני מכון להמר שלא - ובמקום זאת יקלו על אותה נערה להגיע באמת למקום הראשון. אז היכן יש יותר חילול השם - אם הם יישארו או אם הם ילכו? האם אין איזה ערך של קידוש השם בהישארות בחידון וזכייה בו (נזכיר את קידוש השם הגדול שהיה בחידון שנה שעברה כאשר מתמודד מבית ספר דתי פנה לשופטים להוריד לו נקודות...)? כפי שציינתי גם בעבר היו מתמודדים חברי כתות מהסוג הזה, אך עד עתה אף אחד לא יודע עליהם והם לא גרמו לשום חילול השם, כי אף אחד לא טרח לפרסם זאת ברבים בכל כלי התקשורת. הפעם, מישהו החליט שכדאי לפרסם את דבר השתתפותה של הבחורה בכל כלי התקשורת, ובמקום שהיא תישאר עלומה לחלוטין, ייזכרו אותה הרבה יותר זמן מאשר ייזכרו את שאר המתמודדים (למי שיש ספק - שיאמר עכשיו איך קראו לחתן התנ"ך משנה שעברה, נראה אם זוכרים).

אך הדבר הכי חמור בסיפור הזה הוא גם המקשר אותו לסיפור שאיתו פתחנו, פסק הדין הפוסל את הרב חיים דרוקמן. כבר אין ערך בעולם התורה לשמיעת כל הצדדים לפני שמוציאים פסק הלכה. יכולים דיינים לקבוע מה דינו של הרב דרוקמן מבלי שמעולם טרחו לפגוש אותו, ויכולים רבנים אחרים לקבוע שפלוני צריך לפרוש מחידון התנ"ך העולמי מבלי שבכלל ביררו איך עובד החידון ומה מפסידים אותם נערים אם הם יוותרו על השתתפותם. הכל גלוי וידוע לפני אותם רבנים ודיינים שאין הם רואים שום צורך לאפשר לעובדות לבלבל אותם. הדבר הוא לפלא בעיני שדווקא בעידן התקשורת האלקטרונית שניתן להגיע לכל מידע ולכל אדם בכל רגע, פחות ופחות רואים צורך לחפש אחר המידע ואחר האנשים המושפעים מהקריאות והחרמות למיניהם.
בציבור החרדי זה כבר הפך לנוהל מקובל (ע"ע ר' נתן קמינצקי, ר' נתן סליפקין, מופעי מוסיקה ועוד ועוד), אך מדוע רבנים בציבור שלנו וכלי התקשורת של הציבור שלנו משתפים פעולה עם התנהלות כזאת??

עדכון מיום ג' באייר, יום העצמאות: הנערה, חברת הכת המשיחית, עלתה לשלב הפומבי של החידון והגיעה בערך למקום ה14. אף אחד מהמתמודדים לא פרש או החרים את החידון.

בהסתכלות כוללת על הפרשה הזו, מעניין לציין שלא נערכה אף פנייה פומבית לרבנות הצבאית, על אף שהרבנות הצבאית היא אחת הגופים המרכזיים בארגון והפקת החידון העולמי - הרבצ"ר, הרב רונצקי משתתף בחידון, ורב הנח"ל הוא רכז החידון. "יד לאחים" יחד עם הרב אבינר והרב טאו העדיפו לפנות פומבית למתמודדים הצעירים ולא לרבצ"ר, והרבנים הראשיים לישראל העדיפו גם כן לפנות פומבית לשרת החינוך במקום לפנות לרבצ"ר (יהיה מעניין לבדוק אם התקיים המפגש המסורתי בין הרבנים הראשיים לבין המתמודדים ואם נושא זה עלה שם).

אין תגובות: