יום שני, 19 באפריל 2010

עוד מעט נהפוך לשיר

כבר כמה שנים שביום הזיכרון פרוייקט "עוד מעט נהפוך לשיר" הפך להיות משהו מאד מרכזי ונחשב לגלעד לקדושים לנפלו במערכות ישראל ובפיגועי האיבה. כך מתואר המיזם הזה בויקיפדיה (קישור):
"עוד מעט נהפוך לשיר" הוא מיזם מוזיקלי להנצחת חללי מערכות ישראל, ביוזמתה ובהפקתה של תחנת הרדיו גלי צה"ל. במסגרת המיזם נבחרים מדי שנה מספר שירים שמילותיהם נכתבו על ידי חיילים וחיילות שנפלו ועל ידי אזרחים שנהרגו בפעולות טרור, ואלו מולחנים ומבוצעים על ידי מבחר מאמני ישראל המוכרים. השירים המוקלטים מושמעים במסגרת שידורי התחנה ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל.
במסגרת המיזם, שנערך כמעט מדי שנה מאז 2001, נאספים ממקורות שונים טקסטים רבים שכתבו חיילים שנפלו – הן חיילים שנפלו לאחרונה והן חיילים שנפלו לפני שנים, וכן שירים שכתבו אזרחים שנהרגו בפיגועי טרור. הטקסטים מועברים למוזיקאים ישראלים מוכרים, וכל מוזיקאי בוחר את השיר שאותו הוא מעוניין להלחין. תהליך זה יוצר חיבורים מרגשים בין סגנונות מוזיקליים ותרבותיים שונים. כמו כן, במסגרת תהליך הפקת השירים נפגשים אנשי גלי צה"ל עם המשפחות השכולות על מנת להכיר מקרוב את סיפוריהם של הנופלים, והדבר מתבטא בכתבה אודות כל אחד מהנופלים ששיריהם הולחנו במסגרת המיזם. לעתים אף תהליך הלחנתו והקלטתו של השיר מתבצע בליווי בני המשפחה השכולה.
השירים והכתבות אודות הנופלים מושמעים מדי שנה ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, במשדר רדיו מיוחד בהגשתו של גולן יוכפז. חלק מהשירים שהולחנו והוקלטו כחלק מהמיזם הפכו במרוצת הזמן מוכרים גם מחוץ למסגרת המיזם, והם מושמעים במסגרת שידורי הרדיו בישראל בתדירות גבוהה. המיזם כולו, שבשנים האחרונות משודר בשידורי ערוץ 2 בתפר שבין יום הזיכרון ליום העצמאות, נעשה בהתנדבות מלאה של כל הלוקחים בו חלק. במהלך השנים לקחו חלק בפרויקט: אריק איינשטיין, שלמה ארצי, יהודית רביץ, גלי עטרי, עמיר בניון, רמי קליינשטיין, קורין אלאל, אביתר בנאי, אתי אנקרי, רמי פורטיס, ברי סחרוף, שלומי סרנגה, דיוויד ברוזה, איל גולן ואחרים.


אני חייב להודות שבמשך שנים מאד לא אהבתי את הפרוייקט הזה. חשבתי שאם רובם הגדול של השירים לא מושמעים לאחר הפעם הראשונה שבהם הם מופיעים ביום הזכרון, אזי זה מוכיח שהם לא שירים איכותיים ולכן לא ראיתי בזה הנצחה משמעותית לזכור שחייל פלוני גם כתב שיר לא איכותי במיוחד.
אך לאחר איזה שהוא מחשבה הגעתי לתובנה אחרת. אני חושב שזה מיוחד מאד שזוכרים חיילים ונופלים לא בגבורתם ובכוחם, אלא דווקא ביצירה הרוחנית שלהם. המסר הזה שחיילים נפלו בקרב בתוך לחימה, ובכל זאת בוחרים לעסוק בעולם הרוחני של אותם חיילים מסמל בעיני מאד את משמעות הפסוק: "לא בחיל ולא בכוח כי אם ברוחי". בסופו של דבר איננו חושבים שיש לנו כוח וחיל גדולים יותר מאויבינו, אך אנו בטוחים כי הרוח שבקרבנו והאמונה שבלבנו הם אלו שבסופו של דבר מכריעים את המערכה לטובתינו.

תגובה 1:

קיש אמר/ה...

לצערי, גם כאשר מחפשים ורוצים להשיג את אחד השירים שמצאו חן בעיניך, קשה מאוד למצוא אותו.

אני, למשל, מחפש כבר שנים שיר שביצעה קורין אלאל, שנקרא "מזמור לגרביים", ששודר בפרוייקט הנ"ל.

שם השולח: חמר גמל תאריך: 19/04/10, 22:01:54
רב"צ:
אני חושב שיש משמעות לשירים מכמה היבטים. ראשית, חלק מהשירים הם כן בעלי איכות אמנותית, וחלקם הושמעו ברדיו שוב ושוב ("שום דבר לא יפגע בי" בביצוע כנסיית השכל שכתב ארז שטרק או "ריבונו של עולם" בביצוע ברי סחרוף שכתב בארי חזק). שנית, יש משמעות להנצחה עבור המשפחות, וגם עבור הזיכרון הלאומי, גם אם לא מדובר ביצירות מופת אלא בשירים רגילים או בינוניים. המשמעות נוצרת לא רק מתוך השיר כיצירה מנותקת, אלא מתוך הקונטקסט של פרסומו. אני מסכים איתך שהנצחה דווקא בצד האישי, הרוחני והאמנותי היא משמעותית יותר.

קובי:
בבקשה. תוכל למצוא את השיר בקובץ המצורף (דקה 18:30)
http://www.iiiiiiii.com/i/galatz/archives/Od2006-1.wma

שם השולח: חמר גמל תאריך: 19/04/10, 22:03:44
ולתועלת הציבור, קישורים להקלטות מאז 2005:

http://www.iiiiiiii.com/i/galatz/archives/Od2005-1.wma
http://www.iiiiiiii.com/i/galatz/archives/Od2005-2.wma
http://www.iiiiiiii.com/i/galatz/archives/Od2006-1.wma
http://www.iiiiiiii.com/i/galatz/archives/Od2006-2.wma
http://www.iiiiiiii.com/i/galatz/archives/Od2007-1.mp3
http://www.iiiiiiii.com/i/galatz/archives/Od2007-2.mp3
http://www.iiiiiiii.com/i/galatz/archives/Od2008-1.mp3
http://www.iiiiiiii.com/i/galatz/archives/Od2008-2.mp3
http://www.iiiiiiii.com/i/galatz/archives/Od2009-1.mp3
http://www.iiiiiiii.com/i/galatz/archives/Od2009-2.mp3
http://www.iiiiiiii.com/i/galatz/archives/Od2010-1.mp3
http://www.iiiiiiii.com/i/galatz/archives/Od2010-2.mp3