יום ראשון, 11 באפריל 2010

13 שנה לפטירת מורנו הגאון ר' שמואל גרינפלד זצ"ל

ביום א', כ"ז בניסן ה'תשנ"ז, היום הראשון של זמן קיץ בישיבת "שבות ישראל", נהרג ר' שמואל גרינפלד בתאונת דרכים בדרך מאפרת לירושלים בשעה שנסע עם משפחתו להזמין תפילין לקראת בר המצוה של בנו. הדברים הבאים נכתבו לזכרו. למי שלא זכה להכיר את האיש רק נאמר שהרבה יותר ממה שיש כאן היה בו. יהי רצון שזכותו יגן עלינו ועל כל ישראל.

ר' שמואל היה מקפיד לעמוד בפני כל אדם שהיה בא לדבר איתו. לא משנה מדוע ניגשו אליו, בין אם היה זה תלמיד המחפש מקור לפסוק או למימרא בספרות חז"ל (פרוייקט השו"ת היה מחוץ לבית המדרש באותה תקופה, ומי שהתעצל ללכת עד למחשב היה פשוט ניגש לר' שמואל שהיה מדוייק ומהיר הרבה יותר מכל תוכנת מחשב), ובין אם היה זה מישהו שרצה לשאול אם הוא ראה במקרה ספר כזה או אחר. אם פנית אליו – הוא עמד בפניך. הוא היה ממשיך לעמוד עד שהפונה היה הולך לדרכו או עד שהפונה היה מתיישב. לא פעם היה תלמיד מסיים לשאול אותו ומסתובב לפנות לדרכו ואז נזכר שהיתה לו עוד שאלה והיה מסתובב – שוב ר' שמואל היה עומד. ואם זה קרה שוב – אז שוב ר' שמואל היה עומד. ברבות הימים למדנו שכדאי להחזיק לידו כסא פנוי ומי שמבקש לשאול אותו שאלה היה פשוט ניגש ומתיישב בכסא הפנוי שלידו. במידה והכסא הפנוי הוזז, היה התלמיד סוחב איתו כסא ריק מאחד השלחנות הסמוכים ומגיע עם הכסא – גם אם היה זה שאלה של כן ולא.
ברבות הימים שאלתי את עצמי – מדוע עשה זאת? בסופו של דבר קשה להגיד שזה עודד אותנו לפנות אליו, כשאנו הרגשנו בפועל כיצד אנחנו מטריחים אותו לעמוד. שנים אחר כך, כשהרגשתי שאני מתחיל להיכנס לעולם הרבנות הייתי גם כן משתדל לעמוד בפני אנשים שהיו ניגשים אלי - לא פעם אנשים הסתכלו עלי בצורה משונה ושאלו אותי: "למה אתה עומד?". ההסבר להתנהגותו של ר' שמואל היה כנראה שהיה חשוב לו להראות לנו שהוא מכבד אותנו כי אנחנו לומדים תורה. פשוט כך. התנהגות זו ראינו אצלו גם במקרים אחרים. הוא חינך את ילדיו לכבד תלמידים מהישיבה כאילו היו רבנים חשובים. כשחושבים על זה במרחק של שנים זה נשמע מגוחך. מאז פטירתו של ר' שמואל, כמעט אף אחד מאיתנו התלמידים לא זכה להכיר ולעמוד במחיצתו של אדם שהיה מלא וגדוש כל כך בתורה כמוהו, ויחד עם זאת אף אחד מרבותינו האחרים לא התייחס אלינו בצורה כזו (ודי בצדק).
חשוב להדגיש שר' שמואל לא עשה שום דבר רק בגלל שהוא חשב שזה יועיל לחינוך שלנו. הוא עשה רק דברים שהוא האמין שהם אמיתיים ונכונים בעצמם. לא היה לו ספק שאם הדבר אמיתי אז זה יועיל גם לחינוך הילדים והתלמידים. על ידי קימתו בפנינו ר' שמואל נטע בנו את הידיעה שמי שלומד תורה הופך להיות משהו אחר - חשוב יותר, מכובד יותר.

- 11 שנה לפטירת מורנו הגאון ר' שמואל גרינפלד זצ"ל
- 12 שנה לפטירת מורנו הגאון ר' שמואל גרינפלד זצ"ל

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

שם השולח: יהודי תאריך: 15/04/10, 17:28:52אני זוכר את הר גרינפלד מימי מגוריו בשכונת הר נוף.

במקום לכתוב שנהרג שתאונת דרכים, הייתי מציע לכתוב שנרצח בידי בני עולה בתאונת דרכים.
כפי שנמסר לי בשעתו לא היה שום הסבר הגיוני שנהג המשאית יסטה לדרכו של הרכב בו נסע הר' גרינפלד ומשפחתו. הדבר טוייח בשעתו כדי לא להודות במציאות המרה ש"תהליך השלום" לא הביא הרבה שלום לעם ישראל.