יום חמישי, 17 במאי 2012

מחשבה קצרה על כנס אחדות רבני הציונות הדתית

צפיתי בחלקים מכנס האחדות של רבני הציונות הדתית (ראו כאן וכאן). אני חייב לומר שהן מה שראיתי מהוידאו והן התמונות היו בהחלט משב רוח מרענן. רוב הדוברים שאני שמעתי דברו על האחדות כערך בפני עצמו ועל כך שמותר לחלוק על חובה לכבד.

ימים יגידו אם בכנס הזה יש משום התחלה של דרך חדשה, ואם הדיבורים בכנס גם יחלחלו מטה לכל הרבנים ומחוצה לעולם הרבנות. נכון לעכשיו אינני יודע מה הצעד הבא - האם מתכננים לקיים כנס כזה כל כמה זמן בו ידברו על אחדות? האם יהיו דברים מעשיים שיצאו מתוך הדיבורים הללו?
מאחורי הפרגוד שמעתי שיש התארגנות, כחלק מאותו ארגון של הכנס שהתקיים היום, שרבנים מישיבות "יריבות" יתארחו וימסרו שיעורים זה בישיבתו של זה. אין זה אומר שמחר הרב יובל שרלו יוזמן לתת שיעור כללי בהר המור או שהרב שמואל אליהו יוזמן לישיבת פתח תקוה, אבל ראשי ישיבת הר-עציון יוזמנו לישיבות הקו או בנות-מרכז-הרב וכן להיפך (כך לפחות שמעתי). יש גם לציין שלאחרונה התחילה שיתוף פעולה בין מכוני מחקר תורניים במסגרת כתב העת "אמונת עתיך", לזה נקדיש בעז"ה מספר מילים בעתיד.
הבה נקווה שאכן יש כאן צעד לעבר אחדות בתוך המחנה שלנו, לפחות עד הפרשה המסעירה הבאה.

תגובה 1:

המגיב הלא-אלמוני אמר/ה...

א. הרב אליהו ליכטשטיין שליט"א העביר כמה פעמים שיעורים בימי עיון בבין הזמנים בישיבת מרכז הרב, ובחלק מהם, ראש הישיבה המנוח, הרב אברהם שפירא זצ"ל, היה מגיע לכבדו.

ב. ההרגשה של רבים בישיבות הקו וב'מרכז הרב' ובנותיה, שאף שישנה מחלוקת אידאולוגית גם עם הרב אליהו ליכטשנשטיין שליט"א, מ"מ תלמידיו הקצינו את שיטתו ועברו את הגבול (ראה למשל, יחסו השלילי והתקיף של הרא"ל לשיטת הרבדים, לעומת כמה מתלמידיו שהכניסו אותה לבית מדרשם; וכן ראה את היחס בין העמדות של הרא"ל לעומת הרב בני לאו; ועוד ועוד).

לכן, הנכונות להזמין את הרא"ל איננה אומרת בהכרח דבר כלפי השיטה ה'גוש'ניקית, שהרא"ל הוא רק אחד ממעצביה, למשל, בתחום לימוד התנ"ך והוראתו ישנן דמויות משפיעות יותר ממנו, ולגישתן ישנה התנגדות עזה יותר.