יום רביעי, 28 בספטמבר 2011

יום ההמלכה ויום הדין

כידוע, יש בראש השנה מימד אחד של יום המלכתו של הקב"ה. מאידך, יש מימד אחר של יום הדין. לא ברור כל כך מה הקשר בין שני המימדים הללו.

בעיני, הדבר משול למוסד או חברה שמתחלף בו המנכ"ל או הנשיא. כאשר מגיע הנשיא החדש עורכים לכבודו כל מיני ארועים רבי רושם וחגיגיים. נציג העובדים והנשיא החדש נואמים ומביעים את אמונם אחד בשני. עם זאת, כל אחד מהעובדים יודע שהנשיא החדש במסגרת כניסתו לתפקידו החדש יתחיל לתחקר ולבדוק מה עושה כל מחלקה וחטיבה במוסד, האם עבודתם נדרשת להמשך הצלחתה של המוסד, והאם אפשר להסתדר גם בלעדיהם. בתוככי ליבו של כל אחד מהעובדים יש הרגשה שכניסתו החגיגית של המנכ"ל החדש עלול להיות תחילת הסוף שלו עצמו בחברה.
כך נראה לי שיש להבין גם את ראש השנה. ממליכים מחדש את הקב"ה. ההמלכה היא חגיגית ומכובדת. עם זאת ההמלכה טומנת בתוכה גם סקירה של כל אחד מהעבדים והעובדים בממלכה כדי לבחון אם הוא עושה כהוגן את עבודתו ואם אפשר להסתדר גם בלעדיו. זהו שני המימדים של ראש השנה: יום ההמלכה ויום הדין.

שנה טובה לכם הקוראים ולכל בית ישראל!

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

שם השולח: הרב יצחק קפלן תאריך: 04/10/11, 00:41:47


דומני שהנקודה פשוטה יותר: ראש השנה הוא התחלת העולם מחדש. אם בפסח מתרחשת מחדש יציאת מצרים, בר"ה מתרחשת בריאת העולם. הקב"ה שוב מתמנה למלך ("לעת נעשה בחפצו כל, אזי מלך שמו נקרא"), והשעון מופעל לשנה אחת נוספת. ה"הפעלה המחודשת" של השעון - היא היא הדין.

[ההבדל הוא רק, שבפעם הראשונה היתה הבריאה בחסדו של ה', ואילו בפעמים הבאות אנו אלה שממליכים אותו וממשיכים אותו בעולם שנה נוספת, ע"י השופר וכו'].

את הנקודה הזאת שאבתי מספרות חב"ד על ראש השנה.