יום שני, 9 במרץ 2015

הרב אלי סדן בתגובה ליואב שורק (על מחשבת הרב טאו)

ברשימה הקודמת עסקנו במחשבת ישיבות הקו, בעקבות מאמרו של יואב שורק על הרב טאו ובעקבות מאמרו של הרב אס"ף בנדל. השבוע פורסמה תגובה של הרב אלי סדן למאמרו של יואב שורק. התגובה הכתובה פורסמה במוסף שבת של מקור ראשון ובNRG. ותגובה מצולמת פורסמה בyoutube:



התגובה של הרב אלי סדן העציבה אותי. כמות הפעמים שהוא נצרך להוציא החוצה את הכינוי "רפורמים" כטיעון נגד המחנה שכנגד, מוכיחה שאין ממש בדבריו. גם הטיעון המרכזי שלו שהרב טאו מגן על הציונות הדתית מעצמה היא בעיני לא רק מתנשאת אלא גם לא נכונה.
את כל השיטה האומרת שצריך להשתלב בעולם החול, וכראיה יש קצינים וגרעינים תורניים, אינני מבין. היכן כל תלמידי הרב טאו באקדמיה ובהייטק? האם שם אין חול? מדוע אין צורך להשתלב שם? תחושת הבטן שלי היא שהמילה "להשתלב" היא כנראה לא הפועל הנכון למה שקבוצה זה מנסה לעשות.
גם ההצגה כאילו מבלי תורת הרב קוק (ובייחוד זו שעברה בידי הרב צבי יהודה לרב צבי טאו ולתלמידיו) אין לציונות הדתית שום רגלים לעמוד עליהם, היא בעיני רחוקה מאד מהאמת.
גם הזלזול וההתקפה על יואב שורק, היא בעיני לא במקומה. בייחוד כשמדובר בכתבה שרוב הדוברים בו לא הסכימו להתראיין בשמם (ומעניין אותי מאד אם ניתנה לרב אלי סדן האפשרות להתראיין לכתבה).
יש עוד הרבה מה להעיר על הדברים. הזדהתי מאד עם הדברים שכתב גלעד שושן באתר סרוגים - ראו את דבריו.

3 תגובות:

צביקה אמר/ה...

גם אחרי הביקורת שלך על כמה נקודות בתגובתו של הרב סדן [וצריך לזכור שגם מי שצועק זאב זאב לפעמים מותקף ע"י זאבים - האמנם אין מתקפה רפורמית על מדינת ישראל??], עדיין הרב סדן מפרק את המאמר של שורק לגורמים, ולדעתי לא נשאר דבר מטענותיו.

אם אתה חלוק עלי (ואני מניח שכן..) אשמח לראות סיכום של טענותיו של יואב שורק, שלא זכו לתגובה הולמת מהרב סדן.

בברכת התורה והארץ,
צביקה

RavTzair אמר/ה...

סליחה שלקח לי כל כך הרבה זמן להגיב.
אני לא ראיתי בכתבה של יואב שורק משהו נגד הרב טאו, ולכן לא ראיתי צורך שמישהו מהר המור ישיב לו על כל נקודה.
לא לגמרי ברור לי מדוע הרב סדן ראה את הדברים כאילו שהם כל כך שליליים כנגד הרב טאו ותלמידיו.
לעצם הענין הרב סדן הודה ליואב שורק באחת הנקודות החשובות ביותר: שהוא הולך בדרך אחרת מאשר השקפתו של הרב טאו. לא היה ברור מדבריו האם מאז ומתמיד זו היתה דרך אחרת או רק לאחרונה זה הפך להיות דרך אחרת.
יש שתי נקודות שהרב סדן סתר את יואב שורק, אך אי אפשר לקבל את דבריו:
א. האם הרב טאו מתייעץ? אחרי שכל כך הרבה ברי פלוגתא (כאילו שהרב טאו פתח כנגדם במלחמת חורמה) מדווחים שהם ניסו להפגש עם הרב טאו והוא לא הסכים להפגש אתם, לא ברורה לי בכלל הדיון סביב השאלה הזאת.
ב. הענין שענייני מוסר לומדים רק מהתורה. אני מקבל שכך חושב הרב טאו. אינני יודע כיצד אפשר לומר זאת כעמדה שאין עליה חולק וגם אינני חושב שהרב קוק חשב כך.

אפרים אמר/ה...

אינני נכנס לעומק הסוגיה, רק הערה קטנה על דברי הרב סדן, שמי זה יקבע איזה מוסד חינוכי הוא בקו ואיזה לא מה זה השטויות האלה.
בקישור זה: https://www.youtube.com/watch?v=s4ZLcHTzLLQ של גיוס תרומות לישיבה, יחסי הציבור של הישיבה כן מציגים מוסדות הקשורים לישיבה (לא כל מה שהוזכר בכתבה של יואב שורק).
אם זה מה שהישיבה מציגה מה לא נכון במה שיואב שורק מציג?