יום שני, 6 בפברואר 2012

קריאת כיוון

סיימתי לקרוא את החוברת של הרב אלי סדן, ראש מכינת עלי, "קריאת כיוון לציונות הדתית ב'".

אני חייב לציין שהסכמתי עם רוב ככל דבריו.

אפשר תמיד לדון ולהתפלסף על כל מיני נקודות קטנות, כגון: האם כל האקסיומות והנחות היסוד שלו נדרשות בכדי להגיע למסקנות? אך כמדומני שאין לזה צורך. המסקנות הן ברורות ונכונות, ובקלות היו יכולות להיכתב גם ע"י "בית הלל".

מצאתי עניין מיוחד דווקא בשתי פיסקאות מתוך פרק שמלכתחילה אפילו חשבתי לדלג עליו מפני שנושאו לא עניין אותי במיוחד - "השתלטות הדתיים על הצבא - האמנם?".
הפיסקא הראשונה עסקה במכינות החילוניות:
לכן אגב, היוזמה להקים מכינה קדם–צבאית גם לחילונים באה דווקא מהמכינה שלנו בעלי. פנינו לזאב נתיב והצענו לו להקים מכינה שתהיה שלוחה של עלי. ואכן במשך שנתיים מדרשת נחשון תיפקדה כשלוחה של עלי, ולאחר מכן עמדה עצמאית על רגליה, ובעקבות הנחשונים הוקמו עד היום קרוב ל–20 מכינות לציבור החילוני, וגם מכינות מעורבות — וכל זה לברכה גדולה, כדי לעורר את הנוער החילוני לחזור למלא תפקידיו כבעבר.

השנייה עוסקת ברצונם של גורמים מסוימים מתוכנו להשתלט על הצבא:
אגב, אני מודע לכך שיש רבנים או אנשי ציבור שמדברים בשפה של "השתלטות". אני תמיד מתחלחל כשאני שומע נימה זו, אבל לא קשה לזהות מאיזה בית מדרש הם באים. בדרך כלל הם שייכים לזרם ה"לא ממלכתי", אלו שחושבים שעל ידי כוח ואיומים אפשר לקדם מטרות דתיות בעם ישראל, ואני הקטן חולק עליהם מכל וכל. ומי שיבדוק היטב יגלה, שדווקא אלו שמדברים כך — יש להם מעט מאוד תלמידים בצבא בכלל ובצבא קבע בפרט.
אמרו לי קוראים יקרים, מאיזה בית מדרש הם באים? רמז: הזרם ה"לא ממלכתי" זה לא יוצאי בית המדרש ב"הר עציון".

2 תגובות:

  1. שם השולח: מישקה תאריך: 06/02/12, 22:06:11
    באמת מאיזה בית מדרש הם באים? (יצהר?)

    שם השולח: שלמה תאריך: 07/02/12, 10:00:02
    לא הבנתי מה התועלת בלשון הרע שבסוף הפוסט

    חבל שמתעסקים במי במקום במה

    שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 07/02/12, 10:05:59
    הלשון הרע אצלי או בחוברת?
    אני בכלל לא מבין מדוע זה לשון הרע. אם אני סבור שצה"ל זה חבורה של רשעים ואני מפרסם את דעתי זו בריש גלי - יש בזה לשון הרע שאתה תאמר שאני סבור כך?

    שם השולח: שלמה תאריך: 07/02/12, 11:58:28
    אמרו לי קוראים יקרים, מאיזה בית מדרש הם באים? רמז: הזרם ה"לא ממלכתי" זה לא יוצאי בית המדרש ב"הר עציון". [סוף ציטוט]

    מיותר. מי שרוצה קרא את זה בחוברת והבין על מה מדובר. מה זה משנה אם ה"זרם הלא ממלכתי" (גם "זרם" שייך למרכאות) יצא מבית מדרש כזה או אחר????

    אשמח להבין מה הייתה התועלת בפיסקה האחרונה....

    שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 07/02/12, 12:27:16
    במחילה, אני עדיין לא מבין מה מפריע לך.
    אגב, אתה יכול לומר לי באיזה בית מדרש מדובר?

    שם השולח: טוביה תאריך: 07/02/12, 14:57:56
    כל הענין הזה 'לחזור למלא את תפקידיו בעבר' הוא ענין תמוה. זוהי התעלמות מתהליכים שעוברת החברה, וממחשבה שאפשר 'להחזיר את הגלגל לאחור'

    גם הפיסקה השניה באותו רוח. מי אמר שדברים נקבעים על פי מה שקורה בצבא? יתירה מכך, כל מי שעיניו בראשו רואה כמה הצבא משמש כלי ביד הפוליטיקאים לממש מטרות אזרחיות לחלוטין (החל מגירוש יהודים, ועד יישום רעיונות פמניסטיים) ואם כן, שמא השדה המרכזי לפעולה הוא דוקא השדה האזרחי

    השבמחק
  2. שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 07/02/12, 15:02:27
    אני לא יודע מי אמר שדברים נקבעים על פי מה שקורה בצבא.
    לעניין ה"כלי ביד הפוליטיקאים" יש התייחסות נרחבת בחוברת - קרא שם.

    שם השולח: דוד תאריך: 07/02/12, 19:34:21
    מעבר לריבוי האקסיומות והדרך הדידקטית של הרב סדן - לא הצלחתי להתגבר על הרתיעה מהכותרת היומרנית "קריאת כיוון לציונות הדתית". לא כי הוא "לא חושב כמוני", אלא כי כל מי שיכתוב מאמר תחת כותרת כזאת בלי שיהיה אחד ממנהיגי הציבור המוכרים (גם אם לא מוכתרים רשמית) - חוטא ביוהרה.
    זה מתחיל בכותרת, וממשיך לכל סגנון ההתייחסות לזרמים מגוונים ותופעות שונות.

    שם השולח: שלמה תאריך: 07/02/12, 20:48:16
    אני לא יודע מאיזה בית מדרש הם באים. אשמח אם תגלה לי
    ואני חוזר ושואל מה זה משנה? ומי אמר שב"הר עציון" אין כאלה ש"חושבים שע" כוח ואיומים אפשר לקדם מטרות דתיות בעם ישראל"?

    שם השולח: אביחי תאריך: 08/02/12, 13:06:38
    לדוד: לא כך היא דרכה של עולם. דווקא "קריאות הכיוון" הכי חשובות באים בדרך כלל לא מ"מנהיגי הציבור המוכרים" אלא מהשטח. קבל את האמת ממי שאמרו.

    לרב צעיר: תודה על הקישור! יש גם קישור לחלק א'?

    שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 08/02/12, 13:37:38
    http://www.education.gov.il/merkaz/download/hemed-z-kriat04.pdf

    שם השולח: דוד תאריך: 08/02/12, 19:07:18
    אביחי, דרך העולם היא שקולות השטח מניעים תהליכי עומק, וכמובן שגם הרב סדן הוא קול שכזה, וחלק מהתהליכים נזקפים לזכותו.
    אולם, דרך העולם אינה שקולות השטח יוצאים בכותרות בומבסטיות של "קריאת כיוון לציונות הדתית". כפי שרמזתי כבר, מהמגדל שביצר לו הוא גם קובע אקסיומות ומבטל את החולקים עליו כלאחר יד.
    לי זה צורם. מאוד.

    שם השולח: מישקה תאריך: 09/02/12, 19:26:30
    אגב, מה מזכירות השורות הבאות? "ראיתי במאמר של אחד הרבנים שהיתמם וכתב - בכל העולם יש הפגנות אלימות, זה חלק מהדמוקרטיה, למה עושים מזה רעש כל כך גדול?" (מתוך החוברת, עמ' 25)

    שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 09/02/12, 19:58:43
    מישקה,
    אכן שמתי לב לזה.

    שם השולח: דוד תאריך: 10/02/12, 01:29:42
    אז באמת, למה זה "היתמם" ולא טענה שיש בה ממש?

    שם השולח: ידידיה תאריך: 12/02/12, 14:50:29
    רק למען הסר ספק ובהנחה שאתם באמת לא יודעים למי הוא התכוון. כוונת הרב סדן לרבים רבים מתלמידי הרצי"ה שאינם סוברים את הבנותיו של הרב טאו ותלמידיו. להלן: ישיבת מרכז הרב, בית אל, אלון מורה הר ברכה, בת ים וכו'.
    אגב, אני מקווה שזו לא היתממות כי אחרת לא מובן לי למה ההדגשה הצינית.

    שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 12/02/12, 15:06:47
    תודה לידידיה שגילה את הסוד.
    עתה אסביר את הנימה של ההערה שלי.

    חשבתי שזה מרתק איך שקבוצה A מאשימה לאורך זמן את קבוצה B שאינם מספיק לאומיים, ואז מגיעה קבוצה C ומאשימה את קבוצה A שהם אינם ממלכתיים מספיק. כל זה כשבעצם לדעות שמביעה קבוצה C מסכימה גם קבוצה B. המעגל נסגר.
    עכשיו כל שנותר לכם זה להחליף את A,B וC לשמות האמיתיים.

    שם השולח: ידידיה תאריך: 13/02/12, 10:04:05
    בני, זה לא רק מרתק זה בעיקר מלמד על אופי הכתיבה של הרב סדן.
    הנימה הווכחנית והמטיפה צורמת מאוד.
    בנוסף, טעות גדולה היא להשוות בין הממלכתיות הגאולית מבית הרב טאו לממלכתיות האזרחית מבית הרב שרלו לאו נבון ושו"ת.
    והראיה שבחוג הרבנים בית הלל לא תמצא נציגים מאף אחד משני הפלגים של תלמידי הרצי"ה.
    ולא, הרב דני שילה איננו אחד כזה- הוא אאוטסיידר בעולם המרכזניקי שנים רבות.

    שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 13/02/12, 20:03:09
    אינני משווה. אבל קשה שלא להבחין שבמבחן התוצאה הם מסכימים. ואם כן, חבל שלא ישתפו פעולה בנושאים שהם מסכימים עליהם.

    אינני תמים ואני יודע שאין לזה כמעט סיכוי, אבל אולי אם יבוא יום והרב אלי סדן ודעמיה ירגישו דחוסים אל הקיר הם ירצו למצוא שותפים למחצה לדרכם.

    שם השולח: ידידיה תאריך: 13/02/12, 20:59:05
    זהו שאצל מרכזניקים אין כמעט דבר כזה שותפות למחצה. זה נובע הן מטוטאליות אידיאולוגית והן מדקדקנות אליטיסטית.
    ואגב, אם כבר אני לא מבין למה הרב סדן לא משתף יותר פעולה עם תלמידי הרצי"ה האחרים (שאינם תלמידי הרב טאו). בסוגיות רבות דווקא הפרגמטיןת שלהם חופפת לשלו. (למשל, הרב אליעזר מלמדוהוא מקיימים שניהם תוכניות ושת"פ עם מכללת אריאל)

    השבמחק

אשמח לקבל תגובות לדברים המתפרסמים בבלוג "רב צעיר".
נא להקפיד להגיב לגופם של דברים ולא לגופם של כותבים!

בבקשה לא להגיב כ"אנונימי" - בחרו בשם כלשהוא והגיבו איתו.