בימים האחרונים התבשרנו על כרטיס חדש לתרומת איברים המיועד לציבור הדתי, כרטיס 'בלבבי'. כרטיס זה נתמך ע"י גוף בשם "ערבים" - ועד הרבנים והרופאים לענייני השתלות, בראשות הרב פרופ' אברהם שטינברג והרב יגאל שפרן. הכרטיס אמור לפתור את כל הבעיות שישנן לציבור המקבל את פסיקת הרבנות הראשית לישראל שמוות מוחי-נשימתי הינו מוות אך נרתע עד היום מחתימה על הסכמה לתרומת איברים.
אתמול הופץ בקרב רבנים רבים ספר המסביר אודות מוות מוחי-נשימתי, דרכי קביעת המוות והכרטיס החדש. במכתב המלווה לספר התבקשו הרבנים לחתום על קול קורא לחתימה על הכרטיס החדש.
היום ואתמול באמצעי תקשורת שונים (
קישור) דווח שח"כ עתניאל שנלר, שהעביר לפני מספר חדשים את חוק שנלר לקביעת רגע המוות, ניסה לקדם חקיקה שישווה בין הכרטיס החדש לכרטיס 'אדי' הקיים, אך הצעתו נדחתה הפעם. עפ"י אותם דיווחים, בזה הסתיימו חייה הקצרים של הכרטיס החדש (אינני בטוח שאכן זה כך, אך כך דווח).
נזכיר מעט נשכחות (כך אני לפחות מבין את מהלך העניינים - ואשמח אם מישהו יתקן אותי אם אני טועה). בשעתו מועצת הרבנות הראשית קיבלה החלטה בפה אחד שאכן מוות מוחי-נשימתי הינו מוות לכל דבר ועניין, אך על מנת לתרום איברים יש לנהוג בפרוצדורה מסויימת על מנת לקבוע שאכן יש מוות מוחי. לגבי הפרוצדורה היתה מחלוקת בין הרבנות לבין גופים רפואיים בארץ, ולכן הרבנות לא המליצה לחתום על כרטיס לתרומת איברים. כעבור כמה שנים התווסף לכרטיס 'אדי' משפט האומר "בתנאי שאיש דת לפי בחירת המשפחה יאשר את התרומה לאחר מותי". ולפני כמה חדשים נחקק חוק שנלר הקובע את הפרוצדורה כיצד לקבוע מוות מוחי-נשימתי, פרוצדורה שהינה מוסכמת בין הרבנות והרופאים.
על פי מה שהוסבר לי מגורם שהנושא קרוב ללבו, במשפט "איש הדת" הקיים בכרטיס 'אדי' יש בעיה, שכן המשפחה בשעת צרתה אינה יודעת מה לעשות. בצר להם הם פונים לבן-דוד המתחזק שלהם שיספק להם איש-דת מתאים, ובסופו של דבר האיברים לא נתרמים, בין אם זה בגלל התגייסות אותו איש-דת למנוע את מה שהוא חושב לרצח ובין אם זה בגלל הזמן שעובר עד שהמשפחה מקבלת החלטה. הכרטיס החדש, לדבריו, אמור לפתור את הבעיה הזאת, שכן הוא מגדיר מיהו אותו "איש דת" עלום.
על פי מה שנכתב בספר שהזכרתי לעיל:
בכרטיס התורם החדש הוכנסו שני שינויים עיקריים:
א. אין ייחוס עצמי למוות... משום פתיחת פה לשטן.
ב. תרומת האיברים מותנית באישור נציג ועד רופאים ורבנים "ערבים" במטרה לודא שהליך קביעת המוות המוחי נשימתי נעשה על פי דרישות הרה"ר והחוק, ולא היתה טעות בקביעה הרפואית. נוסח כרטיס התורם החדש נבחן ע"י משפטנים ממשרד היועץ המשפטי לממשלה וממשרד הבריאות ונמצא כי הוא עונה על דרישות חוק השתלת אברים, התשס"ח 2008, ומעניק לחותם עליו ניקוד יתר לקבלת איברים להשתלה בהתאם לתנאי החוק.
כאן מסתיימת הבנתי.
- אינני מבין מדוע "משום פתיחת פה לשטן" יש לפרוש מן הציבור - האם זה כזה ערך חשוב לא לפתוח פה לשטן? ואם הוא כן ערך כזה חשוב, אינני בטוח שאנשי 'אדי' לא יהיו מוכנים לאמץ את זה.
- אינני מבין מה מהות חוסר האמון ברופאים במקרה זה? כיום שהחוק קובע (חוק שנלר) שקביעת המוות מתבצע באותו אופן שהרבנות הראשית סמכה עליה את ידה, מפני מה אנו חוששים? האם חוששים מפני אחוז זעיר של רופאים המצפצפים על החוק? או שאנחנו חושדים שיש אחוז גדול של רופאים שמזלזל בחוק?
כפי שכתבתי לעיל, אינני יודע אם כרטיס 'בלבבי' מת בטרם זמנו כפי שדווח (על פי מה שנכתב בספר אמור להתקיים מחר, יום ג', כנס בנושא הכרטיס החדש), אך הייתי רוצה להמליץ על משהו חדש:
אם אכן הבעיה הגדולה זה שהמשפחות אינן יודעות עם מי להתייעץ בשעת מעשה - מדוע לא לקרוא לציבור לחתום על שני הכרטיסים - כרטיס 'אדי' למען השתלת איברים וכרטיס 'בלבבי' או דומה לו שיקבע מיהו 'איש הדת' הרצוי. ושלום על ישראל.
שם השולח: עזי תאריך: 26/07/11, 09:44:31
השבמחקבעבר, לכרטיס אדי לא היתה משמעות משפטית, ולכן ניתן היה לאפשר לכל אחד לכתוב מה שהוא רוצה. הבעיה היא שהחוק החדש נותן עדיפות בהשתלות למחזיקי כרטיס אדי. החשש הוא שיהיו כאלה שלא מוכנים לתרום מאבריהם שיחתמו על אדי (כדי לזכות בעדיפות בקבלת אברים) ומנגד יציינו את שמו של איש דת שאפשר לסמוך עליו שיעקר את כרטיס אדי ממשמעותו ולא יאפשר לגעת בגופם אחרי 120. על מנת למנוע את האפשרות הזאת רצו להקים גוף רבני מוסמך אחד (ערבים) ולא לאפשר לכל אחד לבחור את הרב החביב עליו.
שם השולח: מישקה תאריך: 26/07/11, 13:05:42
לגבי פתיחת פה לשטן, מה זה משנה אם זהו ערך חשוב או לא ? העובדה היא שאחוזים רבים בציבור, ולאו דווקא של מדקדקים במצוות, אינם חותמים על כרטיס אדי בשל חששות עממיים מסוג זה.
לגבי חוק שנלר, האם אתה בטוח שבתוך כמה חודשים חל מהפך משמעותי בהתנהלות הרופאים ובתי החולים באופן קביעת המוות? צריך להציג נתונים על כך לפני שאפשר להחליט שהבעיה הוסרה. הניסיון מלמד שלוקח למערכת יותר זמן להטמיע שינויים מסוג זה.
שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 26/07/11, 16:35:01
מישקה,
אני קצת המום מהתגובה שלך.
"העובדה היא שאחוזים רבים בציבור אינם חותמים בשל חששות עממיים מסוג זה" - זה אולי עובדה, אך אני לא מאמין שיש אחוזים אפילו קטנים בציבור שיודעים מה כתוב על גבי כרטיס אדי, בין אם הם חתומים עליו ובין אם לאו.
בעניין השני שכתבת, אולי צריך להציג נתונים על כך שאי אפשר לסמוך על מישהו לפני שמחליטים שאי אפשר לסמוך עליהם...
שם השולח: מישקה תאריך: 26/07/11, 19:43:19
1. נכון, אבל אפשר לעשות בנוסח הכרטיס שימוש הסברתי.
2. מה אתה סח, הרי החששות בעניין ההסתמכות קיימים כבר כמעט עשרים שנה, מאז העניין סביב החלטת מועצת הרה"ר, שקבעה כמה קריטריונים, ביניהם השתתפות רב או רופא שומר מצוות, היעדר קשר ישיר או עקיף בין הרופא קובע המוות לרופא המשתיל, וביצוע בדיקות מסויימות לווידוא מצב גזע המוח. אני מבין שאתה בקיא במציאות או משוכנע שהחוק החדש כבר ביטל את כל החשדנות של המערכת הרפואית כלפי הדרישות הללו. ניתי ונחזי.
שם השולח: עזי תאריך: 26/07/11, 09:44:31
השבמחקבעבר, לכרטיס אדי לא היתה משמעות משפטית, ולכן ניתן היה לאפשר לכל אחד לכתוב מה שהוא רוצה. הבעיה היא שהחוק החדש נותן עדיפות בהשתלות למחזיקי כרטיס אדי. החשש הוא שיהיו כאלה שלא מוכנים לתרום מאבריהם שיחתמו על אדי (כדי לזכות בעדיפות בקבלת אברים) ומנגד יציינו את שמו של איש דת שאפשר לסמוך עליו שיעקר את כרטיס אדי ממשמעותו ולא יאפשר לגעת בגופם אחרי 120. על מנת למנוע את האפשרות הזאת רצו להקים גוף רבני מוסמך אחד (ערבים) ולא לאפשר לכל אחד לבחור את הרב החביב עליו.
שם השולח: מישקה תאריך: 26/07/11, 13:05:42
לגבי פתיחת פה לשטן, מה זה משנה אם זהו ערך חשוב או לא ? העובדה היא שאחוזים רבים בציבור, ולאו דווקא של מדקדקים במצוות, אינם חותמים על כרטיס אדי בשל חששות עממיים מסוג זה.
לגבי חוק שנלר, האם אתה בטוח שבתוך כמה חודשים חל מהפך משמעותי בהתנהלות הרופאים ובתי החולים באופן קביעת המוות? צריך להציג נתונים על כך לפני שאפשר להחליט שהבעיה הוסרה. הניסיון מלמד שלוקח למערכת יותר זמן להטמיע שינויים מסוג זה.
שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 26/07/11, 16:35:01
מישקה,
אני קצת המום מהתגובה שלך.
"העובדה היא שאחוזים רבים בציבור אינם חותמים בשל חששות עממיים מסוג זה" - זה אולי עובדה, אך אני לא מאמין שיש אחוזים אפילו קטנים בציבור שיודעים מה כתוב על גבי כרטיס אדי, בין אם הם חתומים עליו ובין אם לאו.
בעניין השני שכתבת, אולי צריך להציג נתונים על כך שאי אפשר לסמוך על מישהו לפני שמחליטים שאי אפשר לסמוך עליהם...
שם השולח: מישקה תאריך: 26/07/11, 19:43:19
1. נכון, אבל אפשר לעשות בנוסח הכרטיס שימוש הסברתי.
2. מה אתה סח, הרי החששות בעניין ההסתמכות קיימים כבר כמעט עשרים שנה, מאז העניין סביב החלטת מועצת הרה"ר, שקבעה כמה קריטריונים, ביניהם השתתפות רב או רופא שומר מצוות, היעדר קשר ישיר או עקיף בין הרופא קובע המוות לרופא המשתיל, וביצוע בדיקות מסויימות לווידוא מצב גזע המוח. אני מבין שאתה בקיא במציאות או משוכנע שהחוק החדש כבר ביטל את כל החשדנות של המערכת הרפואית כלפי הדרישות הללו. ניתי ונחזי.
שם השולח: אריאל תאריך: 30/07/11, 20:26:32
השבמחקבקורס של הרב מרדכי הלפרין ששמעתי לפני שנה בפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית הוא התייחס לחלק נכבד מהטענות אבל אני זוכר רק מעט מזעיר...
ביחס לרופאים - הרב הלפרין סיפר על רופא שסירב לעשות את אחד הבדיקות כיוון שזה "יהרוג את התורם". וכן שרק אחוז קטן מאוד של רופאים (אפילו מתוך אלו שזה רלוונטי לגביהם) הוסמך לקבוע מוות לעניין תרומת איברים.
שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 31/07/11, 04:26:29
אריאל,
אכן, עד כמה שידוע לי בכל בית חולים ישנו ועדה של רופאים המוסמכים לקבוע מוות מוחי - ורק הם, שעברו הכשרה לכך, מוסמכים לעשות זאת.
שם השולח: יוסי תאריך: 10/10/11, 17:52:25
למיטב הבנתי מאחד הרבנים שמעודד לחתום על כרטיס בלבבי ולא כרטיס אדי היא לא שפתיחת פה לשטן היא כל כך בעייתית אלא בגלל שיש אנשים שבגלל זה לא חותמים(למיטב הבנתי לדעתו זאת טעות לאל לחתום רק בגלל זה). הכרטיס נועד בין השאר לעודד אנשים שלא חותמים על כרטיס מסיבה זו לחתום על כרטיס בלבבי.
שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 10/10/11, 18:19:56
גם אני שמעתי כך מאחד הרבנים.
לענ"ד אם הרבנים היו רוצים לגרום לציבור לחתום היה אפשר לפרסם מדי שבוע בעיתונות הדתית תמונה של רב אחר עם הכיתוב "הרב XXX חתום על כרטיס אדי, ואתה?"
אם כל מה שרוצים להרוויח זה החתמה של הציבור יש דרכים טובות יותר לעשות זאת מאשר לפתוח כרטיס מתחרה.